דרגות חומרה שונות של בריחת שתן עלולות לפגוע בצורה מהותית באיכות החיים אך ניתן להתמודד עם התופעה במגוון כלים. במאמר הבא נציג את דרכי ההתמודדות העיקריות ונבין מה מאפיין אותן

כלים

 

דליפת שתן, שמכונה גם בריחת שתן, מתרחשת על רקע היחלשות של שרירי רצפת האגן וחוסר יכולת פיזיולוגית לשמור לאורך זמן על שלפוחית שתן מלאה. הסיבות לבריחת שתן מגוונות מאוד ונכון להיום ידוע כי מדובר על תופעה שמשותפת לגברים ונשים בטווח רחב של גילאים. זה עומד בסתירה למיתוס הרווח לפיו דליפת שתן מטרידה רק נשים אחרי הריון, כי בפועל היא קיימת גם אצל ילדים וגברים צעירים.

החדשות החיוביות הן שהשכיחות הגבוהה של תופעות דליפת שתן באוכלוסייה מעלה את הביקוש לפתרונות זמינים ויעילים. כתוצאה מכך, יש כיום דרכי התמודדות רבות עם בריחת שתן וכל אחת מהן יכולה להתאים למאפיינים מעט שונים של התופעה.

פיזיותרפיה וכושר: הכל מתחיל בשרירים

טיפול פיזיותרפי מסייע לחזק את שרירי רצפת האגן ולאפשר להם להתמודד עם הצורך בריקון טבעי של השלפוחית. את הטיפול מתאימים למאפייני המטופל מבחינת דרגת החומרה של בריחת שתן, מצב רפואי, גיל וכן הלאה. כמו כן, רצוי לשלב טיפול פיזיותרפי ותרגילי כושר עם שינוי באורח החיים.

מומלץ למשל להימנע משתיית קפאין ולצמצם ככל האפשר צריכת מאכלים חריפים ומטוגנים שמגבירים את קצב חילוף החומרים בגוף. במקביל, יש לשקול שימוש במוצרי ספיגה להתמודדות עם הסימפטומים היום יומיים של בריחת שתן ובהם תחתונים למבוגרים, רפידות ותחתוני לילה. מוצרי הספיגה אמנם לא עוצרים את בריחת השתן, אך הם מסייעים להתמודד עם התופעה בזמן שעל הגוף עוברים תהליכים פיזיולוגיים מורכבים יותר.

תרופות וניתוחים: ההיבט המדעי

דרכים יעילות אחרות להתמודדות עם בריחת שתן נשענות על כלים מדעיים. כאן ההבדל העיקרי הוא בין תרופות שמסייעות לשלוט בצורך לרוקן את שלפוחית השתן, לבין התערבות כירורגית פולשנית שבאה לידי ביטוי באמצעות ניתוח.

את סוג הטיפול הרפואי המומלץ לבריחת שתן קובעים לפי דרגת החומרה והסימפטומים. יש מבוגרים שאצלם בריחת שתן היא סימפטום של בעיה רחבה יותר ולכן מעדיפים להתמקד בה ולא רק בדליפת השתן, לעומת כאלה שסובלים מחוסר יכולת לשלוט בריקון השלפוחית אבל מרגישים בריאים לגמרי בתחומי החיים האחרים. בנוסף, גיל המטופל יכול להוות פקטור מכריע בשאלה כיצד להתמודד עם דליפת שתן ואיזה סוג של מטרות לקבוע.

מלבד האמור לעיל, גברים ונשים שנאלצים להתמודד עם תחושות של מבוכה ודיכאון בגלל דליפת שתן יכולים לפנות לטיפול פסיכולוגי. בעזרת הטיפול ניתן להבין שמדובר בתופעה רחבה ושאין שום סיבה לחוש חוסר נעימות בגללה. הטיפול הפסיכולוגי יכול לעזור למי שמתמודד עם בריחת שתן בכל גיל ולעיתים הוא אף מגביר את אחוזי ההצלחה של הניתוח.