מדינת ישראל כמו כל מדינה נורמטיבית ומסודרת הסדירה את הכניסה, ההגירה וההתאזרחות בכפוף לחוקים שונים שמאפשרים לשמור על סדר וארגון בכל מה שנוגע למהגרים ארצה. בכל מדינה ישנם חוקים אחרים אשר מסדירים את ההגירה אליה ואת השהייה בה. ישנן מדינות אשר כלל לא מאפשרות להגר אליהן ומטילות מגבלות קשות על כל מי שמבקש לעשות זאת.

כלים

 

הדעה הרווחת (ולא בהכרח נכונה) היא שמהגרים רבים אשר נכנסים לארץ לאחר שהגיעו ממדינות עניות עשויים להפוך ברבות הזמן לנטל גדול על המשק, להעלות את רמת הפשיעה ולגרום להתבוללות אשר רבים מתנגדים לה. מאידך מהגרים ממדינות עשירים הם נדירים ובמקרים רבים המניע שלהם הינו ציונות.

שלושת החוקים

ההגירה לישראל היא לא פשוטה וישנם שלושה חוקים עיקריים אשר עוסקים בנושא זה:

חוק הכניסה לישראל הוא פשוט ביסודו וקל להבנה. החוק גורס שהכניסה לארץ תיעשה אך ורק דרך מעברי גבול מוסדרים, נתב"ג, נמלי ישראל ומעברי גבול יבשתיים. כל אדם אשר יבקש להיכנס בגבולות המדינה יהיה עליו להצטייד באשרת שהייה. לעניין האשרות ישנן סוגים שונים שההבדל ביניהן הוא משך הזמן שמותר לשהייה. ניתן לבקש הארכה של אשרה זו או אחרת ושר הפנים הינו בעל סמכות לביצוע. שר הפנים יכול גם לאסור כניסת נתין לארץ.

חוק האזרחות מפרט את הדרכים השונות שבאמצעותן יכול אדם להפוך לאזרח חוקי בישראל. ישנם כמה תנאים שמאפשרים קבלת אזרחות בישראל:

אם אדם כל שהוא התגורר בישראל בתקופה שלפני הקמתה. אדם אשר נולד בישראל כאשר אחד מהוריו הינו אזרח ישראלי חוקי, גם הוא זכאי לאזרחות ישראלית. ניתן גם להתאזרח על ידי בקשה רשמית לשהייה בישראל לתקופה של יותר מחמש שנים. במקרה כזה נדרשת ידיעת השפה העברית והצהרת כוונות אמתית להשתקע בארץ. נישואים עשויים להוות עילה לקבלת אזרחות. תושב ישראל שנשוי יכול לסייע לבן/בת זוגו להתאזרח.

חוק השבות מאפשר לכל אדם יהודי ברחבי העולם לעלות לארץ ולקבל אזרחות באופן מידי. גם משפחתו של העולה יכולה לעלות אתו ולקבל אזרחות ישראלית. הסייג לכך הוא במקרים בהם מדובר על אדם אשר עלול לפגוע בציבור או שמתנגד לקיומה של המדינה.

סיוע בקבלת אזרחות

היות שמדובר על נושא מורכב וסבוך לא בהכרח מומלץ לפנות אל הרשויות ולנסות לטפל בתחום בכוחות עצמכם. הסדרת מעמד לבן זוג זר הינה לא פשטה ורבים נלחמים במשך תקופות ארוכות עם מוסדות המדינה השונים על מנת להכיר בבן או בת זוגם ולהעניק להם אזרחות ישראלית.

חוקי ההגירה הסבוכים עלולים להכשיל כל אחד שלא מכיר אותם באופן מושלם ורק עו"ד הגירה לישראל יצליח לנווט בין כל האתגרים ויפעיל את כל הכלים אשר עומדים לרשותו. מוטב לברר ולהתייעץ על מנת שלא תבצעו שגיאות שונות. עורך דין ידע למצות את הפוטנציאל מכל מקרה ומקרה ולפנות אל המוסדות הרלוונטיים שיסייעו לכם בהשגת האזרחות.

כמה זמן זה לוקח?

תהליך קבלת האזרחות עשוי לקחת זמן רב וצריך להצטייד בסבלנות רבה. בתי המפשט לא תמיד סובלניים כלפי מבקי האזרחות ולכן כדאי שיהיה לצדכם עורך דין מיומן אשר בקיא בחומר ויודע אילו פעולות יש לבצע.