בשנים האחרונות אנו רואים התפתחות ניכרת בתשתיות התחבורה בישראל, החל מקווי רכבת חדשים ועד לחפירת הרכבת התחתית/עילית בעתידית של תל אביב. במקביל, ניתן לראות שיפורים גם ברמה המקומית, הן בפעולות של הרשויות השונות והן של גופים עצמאיים.

מראה פנורמית
מראה פנורמית

חלק משיפורים אלו כוללים משפחה של אביזרי בטיחות בדרכים יחסית חדשים ויעילים, אשר פשטותם ומחירם הנמוך יחסית מאפשרים להשתמש בהם באופן נרחב. פסי האטה מתקדמים מפלסטיק ו PVC הן דוגמה אחת לכך, ודוגמה נוספת היא מראות פנורמיות. אלו נכנסות לשימוש נרחב יותר ויותר בישראל, ואחד המקומות העיקריים בהם נעשה שימוש במראות אלו הם חניונים. מהם היתרונות של מראות פנורמיות ומדוע הן מתאימות דווקא למקומות כמו חניונים?

אביזר יעיל, זול ופשוט להתקנה שמעלה משמעותית את רמת הבטיחות

קיימות סיבות שונות לפופולאריות ולשימוש הנרחב במראות פנורמיות בישראל, ובעולם המערבי כולו, בשנים האחרונות –

היתרון הראשון והמשמעותי ביותר הוא כי מדובר בפתרון יעיל מבחינה בטיחותית – מראה פנורמית מספקת שדה ראייה רחב במקומות בהם שדה הראייה של הנהגים מוגבל עקב תנאי השטח או מכשולים מסוימים (מה שקורה כמעט בכל חניון צפוף...), וכך הופכת צמתים ופניות בהן שדה הראייה המקורי מוגבל יחסית, לבטיחותיות הרבה יותר.

בנוסף, מדובר בפתרון נוח להתקנה, פשוט וזול יחסית. יתרון זה מורגש במיוחד בהשוואה לפתרונות האלטרנטיביים – חישבו על צומת מסוכנת בה שדה הראייה מוגבל. במקום לסלול במקום כיכר, להרחיב את הצומת, להתקין מערכת של רמזורים או להשתמש בפתרונות אחרים אשר דורים השקעה של הרבה מאוד כסף ושבועות ארוכים של עבודה המגבילה את היכולת להשתמש באותו אזור, התקנה של מראה פנורמית פותרת פעמים רבות את הבעיה בתוך כמה דקות ספורות, ללא כל צורך לשבש את התנועה באזור או להוציא עשרות אלפי שקלים על עבודות תשתית.

יתרונות השימוש במראות פנורמיות בחניונים

חניונים הם דוגמה קלאסית הממחישה את היתרונות הגלומים בשימוש במראות פנורמיות. חניון הוא לרוב אזור צפוף וקטן, בו יכולת התנועה של הרכבים מוגבלת יחסית, וכך כל פנייה, כניסה או יציאה מקומה מסוימת בחניון, הופכים למקום מסוכן בעל פוטנציאל לתאונות.

הצבה של מראה פנורמית בחניון לא רק מרחיבה את שדה הראייה באותה נקודה אלא גם מאותתת לנהגים כי מדובר במקום בעייתי בו נדרשת יתר תשומת לב. מכיוון שבחניונים מסוימים ישנן הרבה מאוד נקודות בעייתיות שכאלו, התקנה של מראות פנורמיות רבות יכולה לשפר את המצב בחניון כולו, ללא צורך להרחיב חלק מהאזורים בו או לאפשר לפחות כלי רכב לחנות בו. בנוסף , את המראות ניתן להתקין כמעט בכל מקום ועל כל דבר – קירות, תקרות, עמודים, גדר החניון וכו'.

לכן, משפרות מראות פנורמיות את החניונים העירוניים שלנו, ומאפשרות לנו להתנהל בחניונים אלו ביתר בטיחות, ללא צורך לוותר על מקומות חניה לצורך הרחבת שדה הראייה וכו'. אכן פתרון יעיל ומתבקש בדיוק למקומות מסוג זה...