כל מי שביקר אי פעם בחצר הבניין או הבית שלו, ולעיתים גם בשטחים ציבוריים נרחבים קרובים לבניין יכול היה לראות שם על הקרקע מכסה ברזל אשר מחובר אל האדמה. זה לא מקרי, זה גם לא מכסה שהותקן שם ליופי. יש לו מטרה.

כלים
בור ספיגה
בור ספיגה

אותו מכסה נועד להסתיר בור ספיגה שקיים במקום. בור ספיגה זה אמור לשרת לצורך סילוק שפכי ביוב ושפכים אחרים. למעשה כל הביוב עובר מהצנרת של הבניין, בין אם זה בניין מגורים או בניין אחר, אל בור הספיגה. בור זה נמצא בעומק של שני מטר בתוך האדמה וברדיו של חצי מטר.

חשוב להדגיש, אותו בור ספיגה קולט אליו שפכים שונים ולא רק את הביוב, הוא קולט אליו מים מלוכלכים (למשל מהמדיח, ממכונת הכביסה, מי רחצה ועוד. מדובר על מים מלוכלכים שיורדים במורד הצנרת ואין דרך להשתמש בהם אלא אחרי שהם עוברים באותו חור. במקרים מסוימים יש ניסיון למחזר את המים, למשל במקרים של מכונות כביסה (מערוכת מים אפורים), אך מדובר במקרים ספורים.

נקודה נוספת חשובה שצריך לציין היא, אותם שפכים ונוזלים יורדים ומתחלחלים אל תוך האדמה, הם נספגים בתוכה. יש חשיבות לכך, מאחר וזה משפיע על תפקוד האדמה. מצד שני, אם אנחנו לא נשתמש באותו בור ספיגה, הרי שהמים יהיו חשופים לכל, מה שיכול להשפיע ברמות שונות על הסביבה ולגרום לנזקים משמעותיים לכל מי שגר או עובד במקום.

מה אנחנו צריכים לדעת על התחזוקה של בור ספיגה

מן הסתם, בור הספיגה חייב להיות סגור היטב. אין סיבה שאנשים שאינם מבינים בתחום יתעסקו איתו, למען האמת, אם הוא יישאר פתוח הרי שהוא יהווה נזק סביבתי חמור לכל מי שנמצא באזור. בין אם זה אומר שאנשים עלולים ליפול לתוכו, ובין אם זה אומר שהריחות והצחנה שיעלו מתוך הבור עלולים לגרום נזק לריאות ולמערכת הנשימה.

תחזוקה של בור ספיגה, מתבצעת על ידי חברות שמתמחות בכך או על ידי הרשות המקומית. הן אלו שדואגות שהמבנה יהיה סגור ולפתוח אותו רק כשצריך. התחזוקה כוללת בין היתר, ניקוי של הבור, שאיבה של השפכים השונים, מעקב אחר הצנרות שמגיעות אל הבור, וידוא שאותן צנרות תקינות ואינן סתומות ועוד.

צריך לציין נקודה נוספת, בשביל לתחזק בצורה נכונה את בור הספיגה, הרי שיש לוודא שאף אחד לא מנסה לבנות מעליו או לתחם אותו. הוא צריך להיות נגיש ונוח, כך שיהיה קל להגיע אליו בצורה פשוטה. בצורה כזו ניתן לבצע בו תיקונים וטיפולים כראוי.

כמו כן, יש לוודא שהבור מסומן באופן כזה, שיהיה ברור שהוא בור ספיגה ולא שום דבר אחר. כך נחסוך לעצמנו זמן יקר במקרה ונצטרך לטפל בו בהקדם.