במסגרת תרגיל העורף הלאומי "רעד לאומי" שמתקיים השבוע, מתרגל מד"א מוכנות לחירום ולתרחישים של רעידות אדמה, צונאמי וקריסות מבנים. מנכ"ל מד"א, אלי בין: "הודות לתרגולי מד"א לאורך השנים אנו למדים, מפיקים לקחים ומוכנים בצורה המיטבית לאירועי אמת"

כלים
ניידות להתרמות דם מד"א
ניידות להתרמות דם מד"א

שנת 2017 הוכרזה ע"י רשות החירום הלאומית כשנת הערכות לרעידת אדמה. במהלך השבוע כוחות רבים של מד"א יחד עם צה"ל, משטרת ישראל, כיבוי האש, משרדי הממשלה, הרשויות וגופי החירום מבצעים תרגולים של תרחישים שונים ולוקחים חלק בתרגילים משמעותיים שנערכים ברחבי הארץ במסגרת המוכנות לרעידת אדמה.

תרגילים אלו נועדו לשפר את מוכנותו של מגן דוד אדום בישראל בתרחישי רעידת אדמה תוך חיזוק התהליכים המבצעיים התיאום ושיתוף הפעולה בין מד"א אל מול הצבא, משטרת ישראל ושאר כוחות הביטחון והחירום בישראל. כמתן מענה רפואי באירועים משמעותיים כמו רעידות אדמה, צונאמי או קריסת מבנים יבצעו כוחות מד"א תרגילי שטח ומטה עם תרחישים שונים של התמודדות עם תוצאות רעידת אדמה הרסנית בישראל.

מוקדי מד"א מתרגלים את דרך ההתנהלות בעת רעידת אדמה, נטישת המוקד והמשך עבודה מיידית מחוץ למבנים.

משאית החפ"ק הארצית המיוחדת של מד"א תתרגל עבודה מהשטח. למעשה, נבנתה המשאית במיוחד עבור מד"א כשהיא מצוידת במיטב הטכנולוגיות המתקדמות בעולם ומאפשרת למד"א לעבוד גם בעת קריסת תשתיות. בין היתר, המשאית מזוודת במצלמות שליטה ובקרה הנישאות לגובה של כ-19 מ' וחולשות על שטח רחב ביותר, עמדות מוקד מד"א שהוקמו בתוך משאית החפ"ק יכולים לתת מענה לקריאות באזורי אסון שונים, חדר דיונים וישיבות המאובזר בקדמת הטכנולוגיה ועוד. מעל הכל, מאפשרת משאית החפ"ק לכוחות מד"א בשטח להשתמש באמצעות לויין ברשתות הקשר, ברשתות אלחוטיות וברשת האינטרנט גם במצבים שבהם הרשת קורסת, כפי שקורה באירועי אסון גדולים.

כחלק מדימוי התרגיל נפתח הבוקר (א') חדר המצב במרכז מד"א בתל אביב, אליו הוזרמו ידיעות ודרישות מהמרחבים, הופצו הנחיות והתקיים תכנון קדימה בדגש על סוגיות לוגיסטיות (חלוקת מזון, דלק, מוסכים) ושמירת רצף תפקודי של הארגון.

שירותי הדם יתרגלו עבודה בתנאי רעידת אדמה תרגול הספקת דם לבתי החולים אליהם מפונים הנפגעים ותרגול מבצעי התרמות דם עם האזרחים בהתאם להוראות פיקוד העורף.

מד"א כחבר הצלב האדום הבינלאומי - במהלך השנים במד"א השקיעו רבות ללימוד הלקחים ושיטות הפעולה של ארגוני הצלב אדום שחוו התמודדות עם אירועי רעידות אדמה קשים בעולם, רק לאחרונה מהצלב האדום המקסיקני ומהצלב האדום באקוודור.

במסגרת התרגיל בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות ורשות החירום הלאומית תתרגל מד"א דרישת סיוע בינלאומי של בית חולים שדה ותתרגל את הקליטה וההפעלה של בית החולים המונה 100 מיטות עם יכולות כירורגיות. במסגרת תרגול זה יבחנו כלל ההיבטים מרגע נחיתת הסיוע בארץ, החל מאישורי כניסה ושהייה בארץ, אישורי עבודה ועד למענה למתן שירותי כביסה ואוכל בבית חולים השדה. כדי לקצר תהליכים היום (א') נתן מד"א התראה במערכת המידע של הצלב האדום.

בנוסף יתורגל נושא מידע למשפחות על קרובי משפחה וחידוש קשרי משפחה. כל זאת במסגרת חברותו של מד"א בצלב האדום.

במהלך תרגיל העורף הלאומי שיתקיים ביום ג' הקרוב, יתרגלו צוותי מד"א במשכן הכנסת בירושלים תרגיל משולב של מגן דוד אדום עם משמר הכנסת, כוחות הרפואה של הכנסת ומכבי  האש. במהלך התרגיל יתמודדו כוחות מד"א בתרחישים הכוללים טיפול בנפגעים ולכודים במרחב מבנה, חילוץ וטיפול בנפגעים על גג הכנסת וטיפול בריכוז נפגעים בקומה גבוהה, שיחולצו על ידי הכבאים תוך שימוש בחבלים ולראשונה מסוק מד"א יתרגל פינוי נפגעים מהכנסת.

מנכ"ל מד"א, אלי בין אמר כי "הודות לתרגולי מד"א לאורך השנים אנו למדים, מפיקים לקחים ומוכנים בצורה המיטבית לאירועי אמת. הטיפול בנפגעים מרעידת אדמה הוא מורכב ביותר, מד"א כארגון ההצלה הלאומי של ישראל ממשיך להתפתח ולהתקדם טכנולוגית ומקצועית על מנת לספק את המענה הרפואי וההומניטרי הטוב והאיכותי ביותר. השבוע בתרגיל אנחנו מתכוונים להציף את הפערים הקיימים על מנת שימצאו פתרונות מהירים בכדי שנוכל לעמוד באתגר הקשה והמורכב של אירוע רעידת אדמה, מד"א כחלק מארגון הצלב האדום הבינלאומי מתרגל השבוע גם את הפעלת הסיוע הבינלאומי הנדרש באירוע אסון המוני."