לקראת האביב – איך מקימים גינה בקומה העשירית? חלמתם על גינה וקיבלתם מרפסת קטנטנה? אל דאגה, גם אתם יכולים ליצור לכם גינה ירוקה ומטופחת בקומה העשירית. איך עושים את זה? כמה זה עולה? הכל בכתבה שלפניכם מאת: משה סוכר

כלים
גינה בקומה העשירית
גינה בקומה העשירית

 

דשא קבוע בקומה העשירית – עכשיו זה אפשרי!

אם בעבר גינה עם מדשאה הייתה בהישג ידם של בעלי וילות ובתים פרטיים. כיום כל אחד יכול להקים לעצמו גינה ירוקה גם אם הוא גר בקומה העשירית. דשא סינטטי מאפשר לנו ליצור גינות ירוקות, במקומות שבעבר לא חלמנו שיתאפשר. האמריקאים הובילו את הטרנד של "גינות תלויות" ובשנים האחרונות ניתן לראות בערים הגדולות ברחבי העולם, גינות ירוקות ופרחוניות באלפי גגות ומרפסות.

משה סוכר, מנכ"ל חברת דשא קבוע: "הרעיון שעומד מאחורי גינות תלויות הוא להחזיר את הצבע הירוק לחיים שלנו גם אם אנחנו גרים בעיר הגדולה." איך בוחרים? בחרו דשא סינטטי במראה טבעי. היצרנים המובילים פיתחו דגמי דשא סינטטי שנראים ממש כמו הדבר האמיתי. הקפידו לבחור בדגמים עם צפיפות סיבים גבוהה שיצטיינו בבלימת נפילות ויאפשרו לכם ליהנות ממשטח רך ונעים.

כמה עולה? צפיפות החומר, גובה הסיב וטיב החומרים ישפיעו באופן ישיר על מחירו של הדשא הסינטטי וזו הסיבה שניתן למצוא כיום דשא סינתטי במחיר של 20 ₪ למ"ר ודגמים שיעלו גם 100 ₪ ויותר.

איך מתקינים? חותכים את הדשא הסינתטי לפי תוואי השטח עם סכין יפנית מקצועית, מדביקים את הדשא בקצוות כמו שטיח מקיר לקיר ומברישים את הסיבים. שילוב של אבנים דקורטיביות במרפסת, שילוב של אבנים דקורטיביות יהפכו כל פינה משעממת לפינת חמד שתעורר מיד תגובות ותמשוך כל עין. לאבנים עמידות גבוהה בתנאי מזג אויר קיצוניים והן שומרות על חזותן היפה לאורך שנים. אבנים דקורטיביות יכולות לשמש למגוון רחב של שימושים; חיפוי קרקע באדניות ועציצים ואף על משטחי ריצוף, בניית תוחמים, מסלעות, ציפוי קירות ומרצפות ובכלל לכל מטרה ושימוש.

איך בוחרים? לכל סוג של אבן יש היתרונות והסגולות שלה; אבני טוף למשל נחשבים לאחד מחיפויי הקרקע המועדפים כמצע לצמחים. הטוף שומר על הלחות והטמפרטורה של האדמה ובכך מגן על הצמחייה מנזקי האקלים.

חלוקי נחל משרים אווירה הרמונית ומאפשרים לנו להכניס את הטבע לביתנו בהשקעה כספית מינימלית. יש סוגים רבים של חלוקי נחל בגדלים וצבעים שונים כאשר ניתן למצוא חלוקי נחל מקומיים שנאספים באזורנו וכאלה שמיובאים מחו"ל. ניתן כמובן גם להשתמש באבנים נוספות לבניית אדניות, מסלעה או טרסה דקורטיבית.

כמה עולה? ניתן לרכוש חלוקי נחל ואבני טוף בשקים קטנים במחיר של 20-120 ₪ בהתאם לסוג האבן. ניתן גם לרכוש אבנים בבלות (שק ענקי במשקל חצי טון) ולקבל הנחה משמעותית.

איך מתקינים? אם בחרתם לבנות מסלעה או טרסה דקורטיבית אז תצטרכו לקבע את האבנים באמצעות בטון לבן או דבקים מיוחדים. לרב אין צורך בהתקנה מיוחדת. ניתן לפרוש יריעה שחורה מתחת לאבנים ולפזר אותם באופן שווה לאורך המשטח.

שתילת צמחים חסכוניים במים - אם תבחרו בשתילת צמחים חסכוניים במים תרוויחו פעמיים; מצד אחד, תוכלו להצטרף למגמה האקולוגית ששמה דגש על חיסכון במשאבי הטבע שלנו. ומצד שני לחסוך זמן וכסף רב בתחזוקת הגינה. בין משפחות הצמחים המומלצים ליצירת גינה חסכונית ניתן למצוא את הסוקולנטים, הצבריים, החלבלובים  והאגביים. משפחות הצמחים הללו מצטיינים באגירת מים בעלים ובגבעולים - זו הסיבה שבתנאי אקלים קשים כמו הקיץ הישראלי, הצמחים יהיו עמידים גם אם לא נשקה אותם לעיתים תכופות.

איך בוחרים? מומלץ לבחור בצמחים רב שנתיים על מנת שלא תצטרכו להחליפם מידי עונה. ניתן למצוא מגוון רחב של צמחים שיעניקו למרפסת שלכם מראה ירוק וטבעי ללא צורך בטיפול ותחזוקה – פתרון מושלם לאנשים העסוקים שביננו.

כמה עולה? ניתן לרכוש קקטוסים ושתילים החל מ-10 ₪ לשתיל. שיחים וצמחים בוגרים ינועו בין 25-70 ₪ לצמח.

איך שותלים? ניתן לשתול את הצמחים באדניות ועציצים. אפשרות נוספת היא לבנות טרסה באמצעות אבנים או אדני רכבת ולשתול את הצמחים בתוכם - ממש כמו בגינה. פרטי נוי דקורטיביים פסלים, כדים, שבשבות, מזרקות ופרטי וינטג' ייחודיים יוכלו לעצב את המרפסת שלכם בשלל סגנונות ולהעניק להם מראה קלאסי, כפרי, פראי או אורבני. בעזרת החפצי נוי "הנכונים" תוכלו לשדרג את המרפסת שלכם ולהפוך אותה לפינה טרנדית ומעוצבת.

איך בוחרים? אין חוקים. ישנם מעצבים שאוהבים לבחור בקו עיצובי נקי ואחיד ואחרים שיבחרו בניגודיות בין ישן לחדש, פראי ואורבני, קלאסי ומודרני. ההמלצה שלנו היא: מה שיפה לכם בעין הוא הדבר הנכון ביותר עבורכם.

כמה עולה? ניתן למצוא פריטים דקורטיביים בכמה עשרות שקלים בודדים וכאלה שיעלו מאות שקלים ויותר. למשל: גלגל כרכרה עתיק בן 100 שנה יעלה בין 490-850 ₪. לוכד חלומות 45-95 ₪ ,שבשבות צבעוניות בין 25-75 ₪ ליחידה, כדים ואדניות בין 30-350 ₪.

איך מתקינים? תלוי בסוג הפריט. חלק מהפריטים ניתן לתלות על הקיר או פשוט למקם אותם בין הצמחים והאבנים. משטחי גומי Safe Game – הופכים את המרפסת לפינת משחקים בטיחותית שילוב של משטחי גומי Safe Game במרפסת יכול לתת את המענה המושלם לפינות משחקים לילדים. בשנים האחרונות הוא עושה את דרכו גם לגינות פרטיות ומרפסות ומהווה משטח קפיצי ונעים לבלימת נפילות וחבטות.

משטח ה-SAFE GAME אינו דורש תחזוקה, הוא עמיד לשנים ארוכות וניתן להתקינו על משטחים מגוונים בקלות. איך בוחרים? משטחי גומי מיוצרים בשלל רחב של צבעים, דגמים ובעובי משתנה. לרב מומלץ לבחור במשטח גומי בעובי של 20-50 מ"מ בהתאם לאופי השימוש. כמה עולה? משטחי גומי מתחילים לרב מ-85 ₪ למ"ר ועד 350 ₪. ניתן גם למצוא משטחי ספוג במחירים זולים משמעותית.

איך מתקינים? במרפסת מומלץ להתקין משטחי גומי בדמות אריחים ולא בצורת יציקה כפי שנהוג בשטחים ציבוריים. בהתקנה יש לקבע את האריחים לריצוף באמצעות דבקים מיוחדים. ניתן כמובן גם להיעזר בשירות התקנות מקצועי.

הכותב הוא מנכ"ל חברת"דשא קבוע"