בתחילת השבוע שעבר (12.2) הורתה השופטת ג'אדה בסול מבית משפט השלום בחיפה על סגירת מיכל האמוניה במפרץ חיפה תוך 10 ימים ועל איסור מילויו. מדובר בהחלטה אמיצה שבמרכזה שלום תושבי מפרץ חיפה היקרים לי, שלמענם אני מנהלת את המאבק המרכזי שלי בכנסת ה-20. אזור המפרץ הפך במשך שנים לפצצה מתקתקת מבחינה בריאותית וביטחונית, בזמן שמדינת ישראל אפשרה לאינטרסים כלכליים להוביל אותה.

כלים
צילום: מתן נעים
צילום: מתן נעים

אפילו ניסיון של הממשלה להעביר את מיכל האמוניה לנגב במסגרת מכרז ממשלתי נכשל, ובמקביל דו"ח וועדה מקצועית לבחינת הנושא שיזמה עיריית חיפה, העלה כי פגיעה במיכלית שקולה לחמש פצצות אטום שיגרמו למותם של מאות אלפים. כעת, בעקבות שנים של מחאה ציבורית שהייתה לי הזכות לקחת בה חלק, קיבל בית המשפט את החלטתו החשובה תוך ביקורת קשה על הממשלה. כולי תקווה שהמיכל אכן ייסגר בהתאם להנחיית בית המשפט וללא עיכוב.

אתמול התקבלה החלטה גדולה נוספת הקשורה באמוניה, של השר להגנת הסביבה זאב אלקין, והיא לא להמשיך את היתר הרעלים לאחזקת אמוניה במיכל, ולסגור אותו בתוך 90 יום. גם ההחלטה הזאת לבטל את היתר הרעלים מבורכת, אך לא ברור לי מדוע יש לאפשר להם ארכה של 90 יום במהלכה תושבי חיפה ימשיכו להיות תחת איום.

במסגרת תרומתי הפרלמנטרית למאבק העלתי הצעה לסדר ודיון במליאת הכנסת, בעקבותיה יתקיים דיון בנושא בוועדת הכספים בשבוע הבא. בנוסף הגשתי הצעת חוק לאיסור ייבוא אמוניה נוזלית. לצד אלה יזמתי פנייה לממונה להגבלים עסקיים ולשר הכלכלה, בדרישה שחיפה כימיקלים לא תנצל את כוחה המונופוליסטי ותמנע בזמן ריקון המיכל את אספקת האמוניה למפעלים קטנים, הזקוקים לה לצורכי ייצורם השוטף.

אני רוצה להודות לכל התושבים, הפעילים הסביבתיים, ארגוני הסביבה, לעיריית חיפה ולעומד בראשה, יונה יהב שבזכותכם צלחנו את המאבק הזה. נמשיך לעמוד על המשמר, נוודה שמיכל האמוניה ייסגר ונמשיך במרץ לטפל במפגעים נוספים המרחפים כסכנה מעל הציבור.

ביום ראשון (26.2) בשעה 9.30 נגיע להפגין מחוץ לבית המשפט המחוזי בחיפה בדרישה אחת - לא לקבל את הערער של "חיפה כימיקלים" ו"התאחדות התעשיינים" ולסגור באופן מידי את מיכל האמוניה.

הצטרפו אליי!

חה"כ יעל כהן פארן

אירועי החודש הקרוב:

27.2 יום ב', 12:00: דיון בוועדת כספים על סכנת האמוניה במפרץ חיפה.

2.3 יום ה', 19:30: מבריאים את מפרץ חיפה – חוג בית בחיפה.

7.3 יום ג', 14:00: כנס השקעה אחראית – משכן הכנסת.

8.3 יום ד', 15:00: השקת שדולת המים - משכן הכנסת

15.3 יום ד', 9:30: ועדת משנה בנושא בניה משמרת אנרגיה – משכן הכנסת

להרשמה ותאום הגעה שלחו מייל ל: YaelParan@Knesset.Gov.il