מעון רעות לילדים בסיכון ייסגר סופית - במסגרת דיון חירום הודיעה עמותת אור שלום על סגירת המוסד בסוף החודש. יו"ר הוועדה, ח"כ שאשא ביטון ביקרה קשות את התנהלות העמותה ומשרד הרווחה: "10 שנים לא נמצא קמפוס, המקום לא גדל, אפשרות להמשיך עד לסוף השנה נדחתה. התחושה שלא רציתם עד הסוף"

 צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

הוועדה הורתה למשרד הרווחה להעביר לידיה את תעריפי תקצוב המוסדות הפוסט אשפוזיים על רקע אי שקיפות בנושא/ הוועדה לזכויות הילדה קיימה היום (ד') דיון בנושא 'איום סגירת מעון רעות לילדים בסיכון'.

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון פתחה את הישיבה: "בשל תחושת החירום קיימנו את הדיון באופן מידי. אני מבינה כעת כי המעון נסגר למעשה. לפני שנה התערבתי בנושא והבאנו שינוי. אני מבקשת להבין מה קרה, ברווחה מסבירים כי הציעו לתקצב את המעון עד לקיץ, וכן שהציעו מבנה חלופי כדי למנוע את הסגירה. מדוע הייתה הדחיפות לסגור את המקום באמצע השנה?"

טלי חלף סמנכ"ל עמותת אור שלום: "בלב כבד וכאב גדול מעון רעות ייסגר בסוף החודש הזה. מדובר בטיפול בילדים הקשים ביותר שעברו כבר כמה מסגרות ואני מוטרדת מה יהיה עתידם. מחצית מהילדים בתהליכי קליטה ועברו ראיונות, חלק נוסף בהליך ולגבי כשישה עדיין אין פתרון. אין למעון התכנות תקציבית. החליטו על הקטנת התקציב לפתע והגרעון שהיה כל שנה 600 אלף עלה למיליון ועם זה לא יכולנו להמשיך".

"אנחנו לא יכולים לטפל בילדים שכל חייהם חוסר ביטחון וחוסר קביעות במצב כזה של חוסר יציבות עם עובדים שעוזבים כבר בגלל הסגירה, לכן לא חיכינו לקיץ. עדיף להם להתפזר עכשיו מאשר להישאר במקום לא יציב וללא מטפלים" הוסיפה חלף שציינה כי המקום החלופי שהוצע להם הצריך קליטת נערים בוגרים והוצאת ילדי מעון רעות מבית הספר לו הורגלו: "לא אפשרו להם לראות את המקום אפילו, מדובר בעלה תאנה".

דליה לב שדה, מנהלת שרות ילד ונוער, משרד הרווחה: "הסיפור התחיל לפני 10 שנים, המסגרת נבנתה באופן זמני בקמפוס לא מתאים במלחה כי לא נמצא מבנה חלופי. המצב הזה גרר אותנו למספר משברים אך למרות זאת אור שלום לא הצליחו לאורך השנים למצוא מסגרת חלופית. אור שלום קיבל תמיד תעריף מוגדל ביחס למסגרות פוסט אשפוזיות אחרות בארץ, אך יש לנו 1,000 ילדים במסגרות דומות שמצליחות לתפקד ולא קורסות.

"הם החליטו על הסגירה למרות שהעמדנו להם תקצוב עד לסוף השנה וביקשנו שימשיכו עד פסח לפחות. הצענו להם 4 וילות שב-2 הם יכלו להמשיך לנהל את מעון הילדים וב-2 אחרות לנהל את הנערים הנמצאים במקום בהפרדה. הם יכלו לראות את המקום, הם סרבו כי רצו לסגור את רעות, בשלב מסוים הם הסבירו כי הם התורם שלהם לא מסכים לתרום למקום שנושא שם של תורם אחר ולאחר מכן חזרו בהם".

דניאל שיימס, תקציבן במשרד הרווחה: "מסגרת המעון אושרה במקור ל-40 תלמידים, במקום רק 24 כי הקמפוס לא אפשר יותר. אם היו מגדילים את המספר המצב היה טוב יותר. למרות בקשתנו לא עשו זאת במשך עשור".

ח"כ שאשא ביטון: "האם יש עוד מה להציל?"

טלי חלף: "זה לא יהיה לטובת הילדים. לשני שליש כבר יש מסגרת והם בתהליכי פרידה, לטלטל אותם שוב זה לא מוסרי. אשמח לצאת מפה ולדעת איך אנחנו אולי מקימים בעתיד את המקום מחדש".

ח"כ שאשא ביטון: "אבל זה הקונפליקט פה, בין הטיפול המעולה שלכם בילדים לבין הטיפול התפעולי. תקימו כדי שיסגר שוב?! עולה שלא הייתה השתדלות משני הצדדים. בדינמיקה של 10 שנים לא נמצא קמפוס, המקום לא גדל, אפשרות להמשיך עד סוף השנה נדחתה. התחושה שלא רציתם עד הסוף".

ח"כ אורי מקלב: "אנחנו יוצאים עם תחושה לא נעימה שהעימות הזה בין המעון לרווחה נעשה על גב הילדים. גם מבחינת ההדברות עם ההורים שעם חלקם נפגשתי, הם לא היו מודעים, הם שמעו דרך העיתונות ושמועות על הסגירה. זה גם לקח שיש להפיק מהמקרה העצוב הזה".

יואב אפלבוים, יו"ר העמותה לקידום הפנימיות הטיפוליות והשיקומיות בישראל: "אור שלום זה לא העניין. החמור מכל שעד היום אף אחד לא יודע מה הם התעריפים שמשולמים פר ילד בפנימיות, פנינו עשרות פעמים כדי לסדר את הדברים הללו, בית משפט פסק נגד כך, ישבתי בוועדה בנושא, אנחנו מבקשים קודם כל להבין על מה משלמים בפנימיות והאם זה מספיק לרווחת ילד שחי מחוץ לבית, אחר כך נדבר על תקצוב מתאים ונוסף"

אורלי שביט מימרן, משרד החינוך: "אני חושבת שהיה אפשר וצריך למשוך עד סוף שנה. חברו גם נסיבות של משבר ניהולי בבית הספר במקום להרגשה שאי אפשר יותר. אולי זה הביא להחלטה. הקליטה של הילדים במקומות אחרים תהייה קשה ביותר".

עו"ס מירה קרני, המועצה לשלום הילד: "הדיון חידד שני נושאים שאנחנו מתריעים עליהם זמן רב. האחד הוא הקושי במציאות פתרונות טובים לילדים עם מורכבות קשה כמו ילדי מעון רעות. הנושא השני הוא התלות המאוד גדולה בקרנות חיצוניות. כמו ששמענו כאן שתורם אחד לא רוצה לקחת חלק במקום בו יש שם של תורם אחר. לא ייתכן שפנימיות שמטפלות בילדים שהמדינה מחויבת להם, תהיינה תלויות לחלוטין בקרנות".

יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון: "אי אפשר להמעיט ממה שאור שלום עושה כעמותה אך במקרה הספציפי הזה יש לה אחריות לצד משרד הרווחה והילדים משלמים מחיר. נושא תעריפי המוסדות חייב להיות שקוף. משרד הרווחה - אם נקבעים תעריפים על סד מקצועי פרסמו אותם, שידעו המוסדות מה הם מקבלים ועל מה ויוכלו להתנהל בצורה נכונה. הוועדה מבקשת לקבל את התעריפים בפוסט אשפוזי. בנוסף יש לבחון את כלל המוסדות האלה ולוודא שאנחנו לא בדרך לסגירת מוסד נוסף. לצד כך אני ממליצה למרות המתח והמורכבות, שמשרד הרווחה והעמותה יצרו ערוץ הידברות, אלה הילדים שלנו, אסור לשבור את הכלים בשום שלב, סגרו את המשבר הנוכחי".