הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות בשוק הבנקאות בישראל - מסתמן בוועדת הרפורמות: אלפי דירות נוספות לשוק השכירות בישראל/ ועדת הרפורמות הגיעה היום להסכמות במרבית סעיפי הצעת החוק התכנון והבנייה הצעה שתאפשר לפצל בתים צמודי קרקע ולבנות בתוכם יחידות דיור להשכרה/

תמונה: אילוסטרציה
תמונה: אילוסטרציה

קובעת הוראת שעה לחמש שנים, בה הוועדות המקומיות לתכנון ובניה יוסמכו לאשר הוספת יחידת דיור אחת להשכרה בבית צמוד קרקע בתוך המבנה הקיים. (פיצול יחידת דיור לשתי דירות ללא תוספת בניה) ובתנאי שהמבנה הקיים הינו בגודל של מעל 120 מ"ר, וכי שטח יחידת הדיור הנוספת תהיה בגודל מינימאלי של 55 מ"ר. היחידה הנוספת תכלול מטבח, שירותים וכניסה נפרדת.

הוועדה המקומית לתכנון ובניה תוסמך לקבוע מכסה מקסימאלית של תוספת דירות באזורים שונים בעיר. מסתמנת הסכמה על רף מינימאלי של-20%. כל זאת בהתייחס למוסדות הציבור והשטחים הפתוחים באזור שיתנו מענה לצרכים הנובעים מהוספת הדירות. לא תהיה מגבלה ביישובים בהם לא יקבע רף מקסימאלי של הוספת יחידות דיור.

הצעת החוק תאפשר הוספת יחידת דיור אחת לכל בית צמוד קרקע. אולם לא יותר מארבע יחידות לדונם עליו בנויים ארבע בתים. ההצעה לא תחול על בנייה רוויה. עוד נקבע, כי חוסר חניה בתוך המגרש, לא יהוה עילה לסרב לבקשת הקלה לפיצול הדירה. אולם הרשות המקומית תוסמך לקבוע כופר נמוך באזורים בהם קיים מחסור במקומות חניה.

עוד נקבע, כי מתוך מטרה לעקוב אחר יישום הצעת החוק, הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה ידווחו לשר האוצר על יישום החוק ושר האוצר יגיש דיווח שנתי לוועדת הפנים של הכנסת. יצוין כי יחידת הדיור הנוספת, תוחרג מהחוק הקובע תשלום מס הכנסה על דירה שלישית.

בנושא מרחב מוגן מסתמן כי תוך 90 יום מחקיקת החוק, פיקוד העורף יקבע תקנות מקלות למיגון יחידת הדיור הנוספת. היה ולא יקבעו תקנות בזמן שנקבע, חוסר במיגון לא יעכב את ההיתר.

יו"ר הוועדה ח"כ רועי פולקמן אמר "הצלחנו להגיע היום להסכמות בסוגיות השנויות במחלוקת כדי לעודד דיור בשכירות מול ראשי הרשויות כדי לקדם חוק חשוב שיזמו ח"כ כהן וביטן. פעלתי במסגרת ההסכמות לעודד פיצול דירות קטנות המיועדות להשכרה בישובים העירוניים ובכך לתת זריקת עידוד לשוק השכירות בישראל ויצירת אלפי יחידות דיור חדשות ברחבי הארץ. התנדבנו לפתור את משבר הדיור שלא טופל במשך שנים ודרושה יצירתיות ואורך רוח כדי להגיע למגוון פתרונות עבור דיור בשכירות".

ח"כ ישראל אייכלר דרש שהצעת החוק תחול גם על בניה רוויה. ח"כ בצלאל סמוטריץ הציע שהחוק יחול גם על יהודה ושומרון.

במהלך השבוע הקרוב, הוועדה תפיץ נוסח סופי של הצעת החוק שתובא להצבעה בוועדה.

: