יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יואב קיש, בכנס השנתי של התאחדות יועצי המשכנתאות: "אין הצדקה לעמלת פירעון מוקדם במשכנתה" - בכנס השנתי של התאחדות יועצי המשכנתאות אמר ח"כ יואב קיש כי הוא "מקדם הצעת חוק לשינוי עמלת הפירעון המוקדם שאין לה כיום הצדקה כלכלית" - ד"ר שלמה קרעי "הציבור ישלם השנה 6 מיליארד ש"ח מיותרים כתוצאה ממדיניות בנק ישראל שנקבעה בתקופת סטנלי פישר וטרם שונתה"

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יואב קיש, ד"ר ורו"ח שלמה קרעי מאוניברסיטת בר אילן וסמנכ"ל כלל משכנתאות השתתפו בפאנל בנושא השפעת מדיניות בנק ישראל על נוטלי המשכנתאות בכנס השנתי של התאחדות יועצי המשכנתאות בישראל.

ח"כ קיש התייחס בדבריו לעמלת הפירעון המוקדם שגובים הבנקים מלקוחות המשכנתה ואמר: "אין הצדקה כלכלית לעמלת פירעון מוקדם. העמלה הזו מונעת מהציבור למחזר את המשכנתה ולחסוך עשרות אלפי שקלים. בכוונתי לפעול בשיתוף עם שר האוצר וועדת הרפורמות של הכנסת לביטול מגבלת שליש הפריים וליצירת מודל ריביות חדש בכדי להוזיל את עלויות המשכנתה תוך שמירה על יציבות הבנקים".

יונתן ברלינר, סגן יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות: "לצד המאמצים להסדרת פעילות היועצים מול הבנקים ומול הרגולטור אנחנו מאמינים שיש לנו אחריות לקדם את המקצועיות והמומחיות של תחום ייעוץ המשכנתאות בישראל. הכנס השנתי הוא זירת מפגש להעשרה, יצירת שיתופי פעולה והזדמנות להעמקת הידע המקצועי של חברי ההתאחדות, שייתרמו לשיפור השירותים הניתנים ללקוחותינו"

ד"ר קרעי הציג בכנס את מחקרו בנושא השפעת מדיניות בנק ישראל על יוקר תשלומי הדיור בו מצא כי הגבלות בנק ישראל ומדיניות הבנקים, יחד עם העלייה במחירי הדיור, הביאו לעלייה של למעלה מ- 100% ביוקר תשלומי הדיור מאז 2011. הסכום הכולל של הריבית המצטברת העודפת ששילמו לקוחות המשכנתה בחמש השנים האחרונות בעקבות מגבלות בנק ישראל על מסלול הפריים מגיע לכ-12 מיליארד שקל. על פי צפי בנק ישראל הריבית תישאר ללא שינוי עד סוף 2017, ומכאן שהסכום הכולל שיקבלו הבנקים מלקוחות המשכנתה יגיע לכ-6 מיליארד שקל נוספים בשנה הקרובה.

התאחדות יועצי המשכנתאות מקיימת את הכנס השנתי הראשון שלה. בכנס משתתפים למעלה מ-150 יועצי משכנתאות מכל רחבי הארץ, ממגזרים שונים, שזוכים להרצאות מקצועיות וסדנאות מעשיות בנושאים מגוונים כגון; אתיקה מקצועית, בניית תמהיל משכנתה משתלם ללקוח, השקעות נדל"ן בחו"ל, סוגי בטחונות וההבדלים ביניהם, הלוואות זכאות, שמאות ועוד.