עצוב לראות את ההורים שאהבנו הולכים ומזדקנים, מאבדים יכולות פיזיות, סובלים מקשיים בזיכרון, מתמודדים עם בעיות בתפקוד היומי. ברוב המקרים, הורינו הופכים לקשישים בדיוק בזמן בו אנחנו מתמודדים עם בעיות מ"שלנו" (ילדים מתבגרים, קשיי פרנסה, תהיות על דרכנו בחיים). אבל, מתחת לכל זה, חבוי פחד עמוק יותר - נדמה, כי כאשר אנחנו מתבוננים בהם, אנחנו זוכים בהצצה מפחידה אל העתיד שלנו, אל מה שיקרה לנו כאשר אנחנו נהיה קשישים...

כלים
אחיות סיעודיות להשגחה פרטית
אחיות סיעודיות להשגחה פרטית

דברים שרואים משם, לא רואים מכאן

תופעות גריאטריות רבות מובחנות מבחוץ, על ידי בני משפחה ואנשים הקרובים לקשיש, הרבה לפני שהן מובחנות על ידי הקשיש הלוקה בהן בעצמו. ירידה ביכולות הקוגניטיביות, גליצ'ים קלים של הזיכרון, ירידה בטווחי הקשב, דליריום (עם "תופעת שקיעת השמש"Sundown Phenomenon), ירידה ביכולות החושיות (כראיה או שמיעה בעיקר), ירידה ביכולות מוטוריות ובשיווי המשקל, כל התופעות האלה ועוד תופעות רבות נוספות, עלולות לבלוט בעיניכם הרבה לפני שההורה הקשיש יבחין בהן (או, במידה והבחין - יודה בהן). ולכן, כל עוד המצב הוא כזה, אתם עלולים להתקשות לשכנע אותו לקבל עזרה מקצועית של רופא או עזרה סיעודית.

עזרה סיעודית - מעוגנת בחוק הסיעוד

על פי החוק הישראלי, תושבים ישראליים שהגיעו לגיל פרישה ותלויים בעזרת הזולת בביצוע פעולות היומיום שלהם או זקוקים להשגחה, זכאים לגמלת סיעוד של הביטוח הלאומי. לקבלת הגמלה ולאחוזיה ישנם קריטריונים שונים, כמו ייעודה רק לקשישים אשר גרים בדיור מוגן או בבית ולא שוהים במוסד, רמת הקושי בתפקוד היומיומי, צורך זמני או מתמשך לעזרה סיעודית, הכנסות וקצבאות העומדות לזכותו של הקשיש וכד'.

החל מתאריך ה-1.7.2016, מחושבת גמלת סיעוד לפי יחידות שירות, כאשר כל יח' שירות שווה לשעת טיפול.

הגמלה מתחלקת לשלוש רמות עיקריות:

· רמה 1 - מי שתלוי במידה רבה בעזרת הזולת ברוב פעולות היומיום, וכן מי שזקוק להשגחה - 9.75 שעות שבועיות כגמלה מלאה או 5 שעות למי שזכאי לגמלה מופחתת.

· רמה 2 - מי שתלוי במידה רבה מאוד בעזרת הזולת ברוב פעולות היומיום ברוב שעות היממה - 16 שעות שבועיות כגמלה מלאה או 8 שעות למי שזכאי לגמלה מופחתת.

· רמה 3 - מי שתלוי לחלוטין בעזרת הזולת בכל פעולות היומיום בכל שעות היממה, וכן מי שזקוק להשגחה מתמדת - 18 שעות שבועיות כגמלה מלאה או 9 שעות למי שזכאי לגמלה מופחתת.

קשיש המעסיק מטפל צמוד יוכל לקבל לשלב גמלה ושירותי סיעוד נוספים שבסל השירותים כמשדר מצוקה, מוצרי ספיגה, ביקור במרכזי יום ושירותי כביסה.

קשישים רבים נופלים קורבן למרמה ולנוכלויות מגוונות

במובנים מסוימים, עם הזדקנותם של הורינו, אנחנו מוצאים את עצמנו בהיפוך תפקידים, בו הם - הילדים ואנחנו המבוגרים האחראים, ולכן, עלינו להיות מודעים לכך, כי התדרדרות מנטאלית הופכת את הורינו הקשישים לטרף קל לסוגי מרמה שונים. מידי שבוע אנחנו קוראים בעיתונים או שומעים בחדשות על חברות (חלקן אפילו מוכרות) אשר מנצלות את מצבם של קשישים ומחתימות אותם על הסכמים או מוכרות להם מוצרים ושירותים אשר אינם נחוצים להם, ובמחיר מופקע. יש להזהיר את ההורה הקשיש מנוכלויות מסוגים אלה, ובמידת האפשר, אף להתלוות אליו לסידורים וקניות, על מנת למנוע ממנוע את החוויה הלא נעימה.