משפטנים: "החוזה מול הדיירים בפרויקט מחיר למשתכן בראשל"צ עמוס בתנאים מפלים – ומאפשר לקבלן להרוויח מהדחת זוכים בהגרלה ומכירת דירתם"כ-150 זוכים בפרויקט מחיר למשתכן בראשון לציון, פנו לאחרונה לעו"ד עמנואל יוזוק ממשרד יוזוק-מלכין-אשל - על מנת שיבחן את החוזה והמפרט הטכני של המכרז – וזאת עקב אי בהירויות רבות בניסוחים שהובאו בו. לדברי עו"ד יוזוק, הוא ניסה להגיע למו"מ עם הקבלן ומשרד השיכון, אך לצערו לא זכה לשיתוף פעולה, ופגמים רבים נותרו ללא מענה בחוזה.

כלים
עו"ד עמנואל יוזוק
עו"ד עמנואל יוזוק

לדבריו, מדובר בנושא קריטי, מפני שהזוכים בהגרלת מחיר למשתכן אמורים לבצע את בחירתם בסד זמן מאד מצומצם של כשבוע ימים, ובכל מקרה בו יאחרו ולא יחתמו – הם ינשרו מההגרלה, ואת מקומם יתפוס מתמודד חלופי. לדברי עו"ד יוזוק, הפגם העיקרי בהסכם הוא נספח התשלומים המעמיד את הדיירים בין הפטיש לסדן. לדבריו, קיימת אפשרות יותר מסבירה שהדיירים ייאלצו לשלם בעת ובעונה אחת – ולמשך שנתיים ימים לפחות - גם שכר דירה וגם החזר משכנתא גבוה – ולמעשה לשלם בין 60% ל- 75% מהשכר נטו שלהם רק על סעיף הדיור.

היות ומדובר באוכלוסיות חסרות הון משמעותי, המשתכרות, ברובן, שכר חציוני – זהו תרחיש מאד קשה - שעלול להתפוצץ בפניהם של מי שיזם את פרויקט מחיר למשתכן. פגם נוסף בחוזה נוגע לזכויות רוכשי הדירות. כך במקרה של הפרת ההסכם, לקבלן עומדת הזכות למכור את הדירה לאדם אחר ובתוך כך, לחלט ולקזז גם את הפיצוי המוסכם, ובנוסף גם סכומים גבוהים נוספים – ככל העולה על רוחו - בגין "נזקים" שנגרמו לו כתוצאה מההפרה ומכירת הדירה לצד שלישי.

לדברי עו"ד יוזוק, הפרשנות לסעיף הזה מאד פתוחה ומתירה לקבלן אפילו להרוויח מהדחת זוכים מהפרויקט בעצם החלפתם ברוכשים חדשים. (משפטית, טוען עו"ד יוזוק - לא ניתן לקבל גם סעד של פיצוי מוסכם וגם סעד של נזקים בפועל – אך בחוזה הגדילו לעשות - וקבעו שהקבלן גם יוכל לקבוע מהם הנזקים – וגם לקבוע את גובהם).

פגם נוסף - לקבלן ישנה אפשרות שלא לחתום על מסמכי הבנק למי שזכאי לקבל משכנתא, אלא רק בנוסח אשר יראה טוב בעיניו, וזאת על פי שיקול דעתו הבלעדי. לדברי עוה"ד יוזוק, למעשה, סעיף זה מאפשר לקבלן "לזרוק" כל זוכה בהגרלה מהפרויקט. הקבלן יתרץ את העניין בכך שמסמכי הבנק אינם נראים לו. לדברי עו"ד יוזוק, בשוק הדיור מקובל לנסח סעיף, לפיו "הקבלן יחתום על מסמכי הבנק ויעביר הערותיו בתנאים המקובלים בענף".

פגם נוסף בחוזה נובע מכך שהקבלן רשאי להשית על הרוכשים הוצאות - אף על פי שהדבר נאסר עליו בהוראות חוק מחיר למשתכן. בקשת הדיירים לעגן בחוזה איסור על התקנת מתקני סלולר בגגות הבניינים - נדחתה. כמו כן, במקום שלוש אופציות לריצוף ככתוב בחוזה – הקבלן העמיד בפני הרוכשים רק אופציה אחת לבחירה – כלומר כפה עליהם את סוג הריצוף האמור. לדברי עוה"ד יוזוק, למרות שניתן לזוכים שבוע לחתימה על החוזה – מפרטי הדירות לא ניתנו לרבים מהם, ומה שניתן להם לא היה שלם ומדויק. תקלה זו תוקנה רק לאחר פניית עו"ד יוזוק – ועדיין - הכניסה את המשפחות למתח רב מאד – ובעצם גרמה להן לחתום על השתתפות בפרויקט תחת לחץ – מחשש לאבד את מקומן בהגרלה.