הצעת החוק לסגירת מרבית תאגידי המים ואיחודם אושרה בקריאה טרומית 55 בעד וללא מתנגדים - הצעת החוק, אותה מובילים ח"כ אלי כהן (כולנו) וח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), עליה חתמו 87 חברי כנסת מכל סיעות הבית, מבקשת לייעל את שירותי משק המים לאזרח במטרה להוזיל את מחירי המים אושרה פה אחד ללא מתנגדים. ח"כ כהן: "תאגידי המים הוכיחו לאורך שנים התנהלות כלכלית מנופחת ובזבזנית ומי שנשא בעלויות היו הצרכנים". ח"כ שמולי: "את עלות המנגנונים המנופחים של תאגידי המים סופג הציבור כולו והגיע הזמן לעצור את החגיגה הזאת".

כלים
ח"כ אלי כהן: "תאגידי המים זהו המקרה הקלאסי בו הגולם קם על יוצרו. חלק מתאגידי המים מנופחים ומיותרים והיו בין הגורמים שתרמו לעלייה המשמעותית במחירי המים
ח"כ אלי כהן: "תאגידי המים זהו המקרה הקלאסי בו הגולם קם על יוצרו. חלק מתאגידי המים מנופחים ומיותרים והיו בין הגורמים שתרמו לעלייה המשמעותית במחירי המים

הצעת החוק לצמצום וסגירת תאגידי המים של חברי הכנסת אלי כהן איציק שמולי, אושרה היום (ד') בקריאה טרומית במליאת הכנסת. על פי הצעת החוק יאוגדו 55 תאגידי המים הפועלים כיום ל-11 תאגידים אזוריים שיוקמו במטרה לייעל את משק המים וכפועל יוצא להביא להוזלה משמעותית של המחיר לצרכן. גם ועדה בינמשרדית של הממשלה שהוקמה במהלך כהונתה של הכנסת הקודמת המליצה על ביצוע המהלך אולם המלצה זו טרם יושמה בשל התנגדות ולחצים אדירים שהפעילו גורמים שונים ובהם מנהלי התאגידים. יודגש כי את מחיר המים קובעת אמנם המדינה ומובאים בו בחשבון עלויות נוספות כגון דמי ההתפלה ותשלום לחברת מקורות, אולם מאחר ומדובר במשק כספי סגור- בבואה לקבוע את תעריף המים לוקחת בחשבון המדינה את עלות הקמתם ואחזקתם של 60 תאגידי המים שמגולגלת כאמור בסופו של דבר על הצרכן.

בנוסף, הצעת החוק מתירה לרשות מקומית שלא הקימה תאגיד עד כה להגיש בקשה לשר המים אשר בהתייעצות עם שר האוצר ושר הפנים יוכל לפטור אותה מחובת התאגוד לזמן קצוב. כמו כן בהצעה מקבילה שמעלים הח״כים לאישור הוועדה תותר בהתאם לקריטריונים שייקבעו אפשרות הניהול העצמי למספר מצומצם של רשויות מקומיות והן יוכלו לנהל את משק המים שלהן ללא צורך בתאגיד אך במשק כספי סגור, כלומר שכספים שייכנסו בגין תשלום המים ייועדו אך ורק למטרה זו (תשלום על המים ממקורות ושדרוג תשתיות מים וביוב).

לפי דוח מחלקת המחקר של הכנסת, מאז כניסתם של תאגידי המים, תעריפי המים עלו בשיעור מצטבר של 100%. בנוסף לעליית המחירים, קיימים פערים רבים בין התאגידים גם בטיב השירות לתושבים, ברמת התחזוק של התשתיות ובהפעלת מדיניות שרירותית מול צרכנים הבאים לידי ביטוי בחישובי יתר של צריכה משותפת ובגביית אגרות גבוהות. יצוין כי ההפרדה שנוצרה בין מערכת הרווחה המקומית ובין ניהול משק המים העירוני שהועבר לידי התאגיד שמטרתו על פי חוק היא הגדלת הרווחיות הובילה לפגיעה קשה בעיקר באוכלוסיות מעוטות יכולת.

הצעת החוק מגיעה בהמשך ישיר ליוזמת חברי הכנסת כהן ושמולי בנושא ריבית הפיגורים על חשבונות המים ולמאבק לעצירת ניתוקי המים שהובילו. בעקבות התעקשותם של חברי הכנסת, ריבית הפיגורים במסגרת שירותי תאגידי המים, שעמדה בשיעור של למעלה מ- 8% כאשר הריבית במשק היא אפסית, תחתך בחצי ל-4% החל מ-1 בינואר 2017.

ח"כ אלי כהן: "תאגידי המים זהו המקרה הקלאסי בו הגולם קם על יוצרו. חלק מתאגידי המים מנופחים ומיותרים והיו בין הגורמים שתרמו לעלייה המשמעותית במחירי המים. אין מוצר בסיסי יותר ממים ועלינו לפעול במטרה להוזיל את המחירים. תאגידי המים הוכיחו לאורך שנים התנהלות כלכלית מנופחת ובזבזנית ומי שנשא בעלויות היו הצרכנים. על כן צמצום וסגירת תאגידי המים הוא צעד מתבקש."

ח"כ איציק שמולי: "את עלות המנגנונים המנופחים של תאגידי המים סופג הציבור כולו והגיע הזמן לעצור את החגיגה הזאת. הכוונה המקורית היתה לחסוך לצרכן בעלות המים אבל מאז הקמתם התעריף זינק ביותר מ-100% וכולנו משלמים ביוקר. הצעת החוק הזו תוביל להתייעלות במשק המים ובסופו של דבר תביא בעקבותיה גם להורדה משמעותית של מחיר המים, אני שמח שהצלחנו לגייס את כל הכנסת לתמיכה בחוק ומודה גם לשר שטייניץ על תמיכתו".