'אחד העם פינת הרצל' - תערוכה חדשה של אורנה דגני בגלריית מונטפיורי בת"א. הנוף העירוני המשתנה באגרסיביות הוא הבסיס ליצירתה של אורנה דגני שמציירת בצבעי שמן, עפרונות ופסטלים

כלים
קרדיט: אורנה דגני
קרדיט: אורנה דגני

ממנו היא פורשת למחוזות של שפת הציור, משמעות הייצוג ותחושות של מחאה כנגד המציאות העכשווית. דגני בוחרת להפנות את הזרקור למטמורפוזות האורבניות שמאחוריהן נמצאים כוחות פוליטיים ופיננסיים עצומים.

בסדרת הציורים הנוכחים 'אחד העם פינת הרצל' היא מתמקדת בבנייה העירונית בשלביה השונים ובפועלי הבניין המסתתרים-נגלים בינות לפיגומים וליריעות. הציור שלה אינו תיעוד ובו בזמן אינו עוסק בהאדרה של הסצנות, או בדרמטיזציה שלהן. על בסיס תצלומים שנלקחו לאורך זמן, הופכת דגני דווקא את הבנייה, את אותם מצבי ביניים של נראות, לזירה של סטרוקטורות ומשטחי צבע.

לצד סדרת ציורי הבנייה משולבים בתערוכה סדרת ציורי פסטל של עצי דקל, אקליפטוס וברוש, בני עשרות שנים שנעקרים בעיר בעטיה של הבנייה המאסיבית. בעבודות חדשות אלה, הממשיכות את תערוכתה הקודמת, שהוצגה בבית האמנים בתל אביב, לפני כשנתיים, היא מעניקה לעצים מקום הרואי, כמעט נשגב, כאשר היא מציגה אותם במלוא תפארתם, כשהם מרחפים-מחוללים, ולא נטועים בתוך מרחב הנייר הלבן.

שילוב הסדרות בתערוכה חושף גישות ופרקטיקות שונות של דגני בגישתה לנוף ובבואה לתת ביטוי ציורי להתבוננות במציאות ולמחאה נגדה. בו בזמן הם מנכיחות את חווית הייצוג בציור כמצוי במתח שבין כיסוי לחשיפה, ביו גשמיות לשקיפות ובין פיגורטיביות להפשטה.

אוצרת התערוכה: אירנה גורדון.

התערוכה 'אחד העם פינת הרצל' מוצגת בגלריה ממונטפיורי, רחוב גורדון 36 ת"א. התערוכה מוצגת עד התאריך: 13/12 כניסה: חינם.