חברת נמלי ישראל ביטלה את מיזם 'לילה טוב' לעידוד מסירת תבואות בשעות הלילה בממגורות דגון. מיזם "לילה טוב" נותן מענקים ליצואנים ויבואנים עבור שינוע מכולות מלאות לנמלים ומהם בשעות הערב והלילה. יבואני התבואות דורשים מחנ"י לחזור בה מהודעתה החד צדדית ולשוב ולקיים את התחייבותה כפי שהוסכם איתם במיזם 'לילה טוב'.

כלים

מיזם 'לילה טוב', נתן ליבואנים החל אוקטובר 2010, מענק כספי בגובה 2.5 ₪ בגין כל טון גרעינים שהוצא ממגורות דגון, בעיר התחתית בחיפה, בשעות הלילה.

ההודעה החד צדדית של חברת נמלי ישראל (חנ"י) על ביטולו של המיזם מול יבואני התבואות הפתיעה אותם ועוררה פליאה ואכזבה.

עו"ד דקל ברוקמן, בא כוחו של איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת לשינוע גרעינים ומספוא, שלח השבוע מכתב בענין לשלמה בריימן, מנכ"ל חנ"י, ובו דרש מבריימן לחזור לאלתר מהודעת ביטול המיזם כבר בסוף דצמבר.

עו"ד ברוקמן קבל במכתבו בין היתר על כך שחנ"י החליטה לבטל את המיזם במפתיע, באופן חד צדדי, ללא היוועצות מוקדמת, וזאת למרות העובדה שבשעתו, נעשתה עבודת מטה משותפת לחנ"י ולאיגוד לקראת השקת המיזם "לילה טוב" ולבקשת חנ"י, האיגוד תמך במיזם ישירות ובבירור; וכן על כך שטיעונים עובדתיים, כביכול, בהם תירצה חנ"י את החלטתה אינם עולים בקנה אחד עם המצב העובדתי בשטח.

במכתב הזכיר עו"ד ברוקמן שהאיגוד ביקש זה מכבר להרחיב את המיזם לתחומים נוספים, והתייחס לכך, כי בלאו הכי, המקורות התקציביים להמשך קיומו, מצויים באגרות השונות שנגבות על ידי חנ"י ביד רחבה, משך שנים, מיבואני הגרעינים.

לדברי אלי סיון, יו"ר האיגוד: "זה אבסורד. הפיילוט כ"כ הצליח, עד שחנ"י החליטו לבטלו. במקום להודיע על הרחבתו לתחום ההובלה הרכבתית ולהחילו על פינוי תבואות גם ביתר המסופים הנמליים (אשדוד ומספנות ישראל), וזאת כדי להקל על התנועה בכבישים בשעות היום, להקל על פקקי התנועה, תאונות הדרכים והצפיפות – מחזירים אותנו לאחור. אני בספק האם ללא תמריצים כספיים, ישתלם ליבואנים להתאמץ ולפנות את התבואות מממגורות דגון בשעות הלילה, ולא בשעות היום".

סיון מוסיף: "המגוחך בסיפור הזה הוא, שהתירוץ של חנ"י להפסקת המיזם, הוא: הגבלות התנועה, שהטילה עיריית חיפה, בכבישי העיר התחתית, בשעות הבוקר ואחר הצהרים. אלא, שבינתיים, שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, קבעה כי תותר תנועת המשאיות המעמיסות בדגון כל שעות היממה. אני מצפה מחנ"י לחזור בה מהודעת הביטול ולהרחיב את המיזם בשנת 2017".