חברת אורד השיקה היום בתערוכת ה HLS את מערכת - DROME - מערכת חדשה להגנה מפני רחפנים וכטב"מים כחלק מהיכולות בתחום ההגנה הפרימטרית.

מערכת DROME - להגנה מפני רחפנים וכטב"מים. צילום: יח"צ
מערכת DROME - להגנה מפני רחפנים וכטב"מים. צילום: יח"צ

המערכת המכונה DROME – Drone Defense System (DDS) מספקת הגנה למתחמים מפני רחפנים וכלי טייס בלתי מאויישים.

תפוצת כלי הרחפנים הפכה היום לנרחבת, ולמעשה כל ילד יכול לרכוש ולהפעילו, לא כל שכן גורמים עוינים. רק השבוע נסגר נתב"ג בשל רחפן שהוטס על ידי נער קרוב מידי למטוסים. פוטנציאל הסכנות הגלומות באמצעים הפשוטים הללו מחייב בניית תשתית הגנתית נרחבת מעל מגוון אתרים: שדות תעופה, מתקנים צבאיים,אצטדיונים, מוסדות חינוך וגם בתחום אבטחת האישים. יש להדגיש כי לא מדובר רק בסכנה מודיעינית בשל מצלמות, אלא בגופים המסוגלים לשאת חומרי נפץ. הרחפנים הם אמצעי זמין לגורמי טרור ובמערכת הביטחון מעריכים כי זהו רק ענין של זמן עד שייושם בשטח.

על פי התצוגה שערכה אורד, הDrome מציע שני רבדים של פתרונות, פיתרון ברמה ה"אזרחית" למקומות יותר "עירוניים" כמו לדוגמא: ערים, שדות תעופה, מבני חינוך וכו' שמשמעו מתן הגנה כנגד רחפנים על ידי זיהוים, ביצוע מעקב ונטרולם, ופתרון ברמה ה"צבאית" המיועד למוסדות ומתקנים אסטרטגיים, כמו בתי כליאה ובסיסים, בהם נדרשת הגנה מאסיבית המשלבת בין מערכות לנטרול ושליטה, לצד פיתרון סייברי.

בשוק קיימים עוד מספר מתחרים עם מוצרים דומים, אך באורד מציינים שהמוצר שלהם הצליח בכל הפיילוטים הביצועיים: "ה-Drome מסוגל לאתר מיקרו רחפנים ממרחק של 3 ק"מ, מה שעין בלתי מזוינת לא מסוגלת לבצע אפילו ממרחק של חצי קילומטר. אנחנו נמצאים במו"מ לקראת מכירת המערכת למספר גורמי בטחון בחו"ל."

עלויות המערכת תלוית בגודל הפרימטר המוגן, אך ההערכה היא כי מדובר בעלויות שמתחילות מעשרות אלפי דולרים למתחמים קטנים.