הסכמי פדיון ראשונים של קרקע חקלאית בהתאם לחוק הותמ"ל ל-3,400 יחידות דיור בגוש דן- באור יהודה וקריית אונו. החוק מאפשר פדיון ופינוי קרקע חקלאית ממחזיקי קרקע חקלאית, לצורך שיווקם למגורים

תוכנית תמ"ל 1005 - הדמייה
תוכנית תמ"ל 1005 - הדמייה

רשות מקרקעי ישראל חתמה על הסכמי פדיון ראשונים עם כ-50 חוכרים חקלאיים, בהתאם לחוק מתחמים מועדפים לדיור. הסכמים אלו יאפשרו שיווק 3,400 יחידות דיור באור יהודה וקריית אונו. הסכמים חדשים בדרך צפויים להניב עשרות אלפי יחידות דיור למשק.

רשות מקרקעי ישראל חתמה היום על הסכמי השבת קרקע ראשונים ומשמעותיים בכפוף לחוק מתמים מועדפים לדיור, שיביאו לפדיון קרקע המיועדת לשיווק של כ-3,400 יחידות דיור וכ-350,000 מ"ר תעסוקה .

מדובר על מימוש תוכניות תמ"ל 1005 (פרדס בחסכון באור יהודה) ותוכנית קא/300/2 (צומת סביון בקריית אונו). הסכמים אלו יאפשרו את שיווק הקרקע בשיטת מחיר למשתכן ודיור להשכרה במהלך החודשים הקרובים. במסגרת ההסכם ישולמו לחוכרים פיצויים בהיקף כ-30 מליון ש"ח וכן יקבלו החוכרים זכות לרכוש מגרשים לייזום. כל החוכרים שחתמו על ההסכמים ייהנו מהתמריצים שהחוק מקנה להם. חוכרים בודדים אשר טרם חתמו על הסכמי השבה לא יהיו זכאים לתמריץ המיוחד.

בחתימה על הסכמים אלו משלימה רשות מקרקעי ישראל את השימוש בכלים שנתן לה המחוקק בחוק קידום מתחמים מועדפים לדיור לאישור תוכניות בותמ"ל ולפדיון קרקע חקלאית הצפויה להניב שיווק קרקעות בהיקף של עשרות אלפי יחידות דיור.

תוכנית תמ"ל 1005 אושרה בותמ"ל בינואר 2016. תוכנית קריית אונו נפדתה בהתאם לסעיף בחוק המתיר לרשות לפדות גם תוכניות שלא אושרו בותמ"ל תוך מתן התמריץ המיוחד ובלבד שהיקף יחידות הדיור בהם עולה על 750 יח"ד.

עדיאל שמרון מנהל הרשות הוסיף: "רשות מקרקעי ישראל עושה מאמץ לאפשר לחוכרים החקלאיים למצות את זכויותיהם ולזכות לפיצוי הוגן כפי שנקבעו במסגרת החוק והחלטות המועצה. עם זאת, החוק גם מקנה לרשות מקרקעי ישראל את האפשרות להשיב לחזקת המדינה קרקעות ששינו ייעודן למגורים והחוכר לא חתם על הסכם השבה, באמצעות מתן צו לפינוי החוכר מהקרקע. כפי שניתן לראות רשות מקרקעי ישראל מאפשרת ומעודדת חתימה על הסכמי ההשבה אולם לא תהסס להשתמש גם בכלים האחרים שהחוק מקנה לה לטובת קידום שיווק הקרקעות והגדלת היצע הדיור בהתאם למדיניות הממשלה."