תאונות עבודה מתרחשות בישראל חדשות לבקרים. מה שחשוב שתזכרו הוא שהן עלולות להתרחש לא רק במקומות העבודה אלא גם במקום שנראה לנו הבטוח ביותר – בבית שלנו, כמובן. אם אנחנו מבצעים תיקונים או עבודות כלליות בבית, אנחנו חייבים לנקוט משנה זהירות. רכישה של ציוד בטיחות, על סוגיו השונים, היא בגדר חובה.

כלים
ציוד למיגון אישי
ציוד למיגון אישי
לכל עבודה יש סיכונים משלה

על רקע הפגיעות האפשריות במהלך ביצוע פעולות שנראות לנו ברורות, ברור כי אסור להמעיט בחשיבותו של ציוד בטיחות בעבודה. המונח הזה מאגד בתוכו מספר פריטים חיוניים שצריכים להימצא בכל בית ישראל, אפילו אם לכאורה השימוש בהם לא בהכרח ייעשה סביב השעון – מה שחשוב הוא שבמידת הצורך יוכל הציוד לספק את המענה הנדרש.זה מתחיל עם קסדות המספקות הגנה מפני פגיעות ראש, שעלולות להיגרם בלא מעט תרחישים. אם אתם מבצעים שינוי בתשתיות הבית, נניח עלייה לגג לצורך תיקון או אפילו עבודות המצריכות הרמה של פריטים כבדים, הקסדה יכולה להציל חיים במצבים מסוימים. עבודות שמייצרות רעש רב, דוגמת קדיחה, עלולות לגרום נזק מצטבר לאוזניים כאשר הן מבוצעות ללא שימוש באוזניות איכותיות בעלות יכולות סינון רעשים. כדי למנוע נשימה של חלקיקים או של גזים רעילים חשוב להצטייד באמצעים שיספקו הגנה נשימתית – בין אם מסכות, מפוחים או כל דבר אחר. דוגמא נוספת היא משקפי מגן שמספקים הגנה לעיניים בביצוע פעולות כמו ריתוך.

אין להתחיל לעבוד לפני שמצטיידים בציוד בטיחות

בכל התרחישים שהוזכרו מעלה, הסכנה הגדולה ביותר היא לפעול על פי גישת ה"יהיה בסדר" ולקוות שאסונות לא יתרחשו. גם אם אין בישראל תקן המחייב רכישה של הציוד האמור ושימוש בו במהלך עבודות ביתיות, אין ספק שחשוב לא לוותר עליו. הציוד יאפשר לבצע את העבודות עם שקט נפשי של ממש לגבי הבטיחות שלהן, וכמובן – ימנע פגיעות נקודתיות או מצטברות.כדי לבנות את מערך הבטיחות המושלם, צריך לחשוב בראש ובראשונה מה אתם צפויים לבצע בבית (שאלת תדירות ביצוע העבודות פחות רלוונטית, מכיוון שגם פעולה חד פעמית עלולה לגרום לכם נזק). לאחר מכן יש לפנות לחברות המספקות מוצרי מיגון ובטיחות, בין אם עבור אנשי מקצוע ובין אם עבור המגזר הביתי, ולראות על מה הם ממליצים עבור העבודות הספציפיות שעתידות להתבצע. לגבי כל אחד מהפריטים, אסור לצאת לדרך לפני שמבררים בדיוק כיצד משתמשים בציוד הבטיחות. המלצה מועילה אחרת היא לא להתפשר על טיב הציוד שבוחרים, אלא להעדיף מוצרים של חברות מובילות – מה שזול או בלתי איכותי עלול להיות מסוכן.