בשיא עונת הטיסות, רשות האוכלוסין וההגירה קיצצה במספר המשמרות של בקרי הגבולות הבודקים את הדרכונים בנתב"ג, מ-100 ומעלה במשמרת באוגוסט שעבר לפחות מ-60 במשמרת באוגוסט הזה

כלים
  עומס בנתב"ג. צילום: באדיבות מועצת העובדים של בקרי הגבולות
עומס בנתב"ג. צילום: באדיבות מועצת העובדים של בקרי הגבולות

רשות האוכלוסין וההגירה "מצאה זמן" לבצע קיצוץ של למעלה מ-40% במשמרותיהם של בקרי הגבולות. "הרשות מסתירה מהציבור את הסיבה העיקרית לעומס האדיר שאנחנו מתמודדים אתו בנתב"ג דווקא השנה", אומרת שני שבתוב, יו"ר מועצת העובדים של בקרי הגבולות, "זהו ניסיון ציני להפריט נקודה רגישה בשמירה על ביטחון מדינת ישראל – על חשבון פרנסתם של בקרי הגבולות ועל חשבון הציבור, שמאבד ימים שלמים בתור מיותר בדרך לחופשה שלו".

לטענת העובדים, את מקומם של כ-45 בקרים מיומנים ומנוסים בכל משמרת תופשים כ-15 נערים בגילאי 16-17, ביניהם ילדי עובדים של רשות שדות התעופה, שמשמשים כבודקים בעמדות בדיקת הדרכונים הביומטריים. מדובר בנערים שלא עברו את המיונים הקפדניים, הקורסים וההכשרות של עובדי מעברי הגבול, שהכשירו אותם להבחין בין נוסעים רגילים למתחזים ובין דרכונים אמיתיים למזויפים, לא צברו ניסיון ואינם מעודכנים על מקרים של חשש להתחזות ומבוקשים שידועים לעובדי המעברים. המשמעות בפועל היא שכל אדם יכול להיכנס לישראל ולעלות על מטוסים שיוצאים מהמדינה.

הנערים – כ-15 בכל משמרת יום - מאיישים את עמדות הבידוק של הדרכונים הביומטריים, שאמורות לפעול בעתיד ללא בדיקת דרכונים, לאחר שטביעות האצבע של הנוסעים ישוייכו למאגר הממוחשב של טביעות האצבעות בישראל. אלא שטביעות האצבע טרם שויכו למאגר, כך שטביעת האצבע היא כרגע בדיקת סרק חסרת משמעות מעשית. בימים עמוסים מופנים לעמדות של אותם נערים גם דרכונים רגילים. בשעות הערב מאיישים את העמדות הביומטריות עובדים מחברת כוח אדם, שגם להם אין את ההכשרה המתאימה.

"מעבר לפגיעה בציבור הנוסעים ובנו, יש כאן סכנה ביטחונית: כל אדם יכול להיכנס לישראל ולעלות מישראל על מטוס מישראל וממנה בלא בדיקה", אומרת שבתוב, "בדרך, המדינה רומסת במשך שנים את הזכויות שלי ושל חבריי. עובדים מסורים שבמשך שנים מסכנים את עצמם בשמירה על גבולות המדינה מפסידים עשרות אלפי שקלים בגלל בלגן, הזנחה פושעת, הלנות שכר, הפרטה זוחלת וסחבת בירוקרטית בלתי נסבלת".

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS