פרס העובד המצטיין הוענק ל'שר שטייניץ' על ידי 'חברת הפחם' בשימוע על תחנת הכוח בחדרה. זאת במסגרת פעולת מחאה של ארגון הסביבה גרינפיס הקורא להיגמל מהפחם ההורג ולעבור לאנרגיות מתחדשות. פעילים נוספים, הלבושים כעובדי חברת הפחם, העניקו ל'שר' זר פרחים שחור בעוד תושבת העיר מיה מזל הציגה את אבק הפחם הנערם בבתים. בגרינפיס הבהירו כי חרף טובת הציבור, בחר שר האנרגיה לקדם את האינטרסים של חברת החשמל והפחם

כלים
פרס העובד המצטיין הוענק ל'שר שטייניץ' על ידי 'חברת הפחם' בשימוע על תחנת הכוח בחדרה. צילום: גרינפיס
פרס העובד המצטיין הוענק ל'שר שטייניץ' על ידי 'חברת הפחם' בשימוע על תחנת הכוח בחדרה. צילום: גרינפיס

"השר שטייניץ עלול לגרור אותנו לאסון שאף אחד לא יודע איך ייגמר, אך מה שבטוח שהוא יעלה בחיי אדם ולנזק עצום למשק", אמר בשימוע ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל הקמפיינים בגרינפיס ישראל, "התקנת המסננים הראשונים בתחנה נחלה כישלון חרוץ ואת המחדל הזה יש לעצור עכשיו".

"אנו תוהים עבור מי שטייניץ עובד", ממשיך ד"ר אייקנבאום, "הרי האינטרס הציבורי גלוי לכול. כצעד מיידי, עליו לבטל את הניסוי המפוקפק ולסגור את יחידות ייצור החשמל המזהמות בחדרה. סגירתן במקביל לקידום תמהיל אנרגטי נקי ובטוח, תציל מאות ישראלים ואלפים הסובלים מזיהום האוויר, ואף תחסוך למשק סכומי עתק.

"לא ייתכן שבזמן שבעולם מתנערים מהפחם ההורג ועוברים לאנרגיות מתחדשות נקיות ובטוחות, ישעבדו אותנו למשאב ההורג לעוד עשרות שנים. במקום לקדם בעלי עניין למיניהם, אנו קוראים לשר האנרגיה לחשב מסלול מחדש למתווה המתבסס על ייצור חשמל משמש, מפסולת ורוח".

"השילוב בין צפיפות גבוהה לחלקו הגבוה של הפחם מייצור החשמל הגבוה מבין מדינות ה- OECD יוצר מתכון קטלני במיוחד. מצבן של התחנות הפחמיות בישראל חמור בהרבה מאלה של אירופה וערכי הזיהום גבוהים במאות אחוזים, ואף באלפי אחוזים, ביחס לערכים של התחנות האירופיות".

עוד הדגיש ד"ר אייקנבאום כי "היתר הפליטה מנוגד לחלוטין להתחייבויות להפחית את גזי החממה ב- 26% עד 2030. הפסקת השימוש בפחם ומעבר לאנרגיות מתחדשות חייבים להיות עמוד תווך מרכזי ובר-יישום בתכנית הממשלתית להפחית את הפליטות, אחרת אין סיכוי שנעמוד ביעדים".

השימוע נערך ערב הכרעת הממשלה האם יאושר פרוייקט הסולקנים (מסננים) ביחידות הותיקות בתחנה בחדרה בהשקעה של מיליארדי שקלים. בגרינפיס מציינים כי מדובר בניסוי מפוקפק שינציח את המשך השימוש בפחם לעשרות השנים הקרובות.

נתונים

מתוך התגובה להיתר הפליטה, שניסח ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל הקמפיינים בגרינפיס ישראל:

ההיתר החדש מאפשר לתחנה לפלוט יותר מ- 33% חלקיקים נשימיים, האיום המשמעותי על בריאות התושבים, כמעט כפול גזי חממה ולא פחות מ- 1,150% יותר כספית הגורמת לנזק למערכת העצבים.

על בסיס מחקר של גרינפיס גרמניה והמשרד הסביבתי האירופי (European Environmental Bureau) Nמאי 2015, שהעריך את ההשלכות הבריאותיות והכלכליות של הפערים בין התקנים האירופים לטכנולוגיה הזמינה הטובה ביותר, קובעים בגרינפיס כי הפערים בין ההיתר החדש לטכנולוגיה החדשה ביותר בשוק מגיעים לאובדן חייהם של עשרות אנשים מהאזור ולנזק של מיליוני שקלים.

בתגובה, הציג גרינפיס הערכה על כושר הייצור מאנרגיות מתחדשות - שמש, פסולת ורוח - אם יסיטו את ההשקעה המשוערת לאורך שנים בסך 15 מיליארד שקלים מהתקנת הסולקנים ורכש הפחם. זאת על בסיס מחשבון שפיתח גרינפיס הבינלאומי והממצאים המדעיים העדכניים בתחום. ביחס לפחם, אנרגיה סולארית מספקת 75% וייצור מפסולת עומד על 91%.

בחודש נובמבר 2015 הודיעה ממשלת בריטניה על סיום פעילותן של כלל תחנות הכוח הפחמיות שלה, הכוללות אחת עשרה יחידות לייצור חשמל מפחם. מכל מדינות ה-OECD רק באוסטרליה חלקו של הפחם בייצור חשמל גבוה יותר מאשר בישראל, אולם חשוב לזכור שצפיפות האוכלוסין בישראל גדולה פי מאה מזו שבאוסטרליה ומגבירה את החשיפה של האוכלוסייה הישראלית לפחם. מצבה של ישראל הוא ייחודי מאחר שמדובר במדינה צפופה מאוד (קרוב ל-400 בני אדם לקילומטר רבוע לעומת בין 90 ל-130 בני אדם לקילומטר רבוע בממוצע בכל אותן מדינות) שבה מיוצרת כמות רבה מאוד של חשמל שמקורו בפחם.