עסק בלתי חוקי לממכר כלי עבודה שהוקם כשימוש חורג על אדמות מדינה במרכז מושב ברכיה הסמוך לאשקלון פונה מהקרקע לאחר שאותר ע"י מפקחי רשות מקרקעי ישראל. מקימי העסק הם תושבי המושב אשר קיבלו לידיהם את השטח למגורים ולשימוש חקלאי, אך עשו בו שימוש חורג ללא היתר ובניגוד לחוק, למטרות מסחריות. בעקבות פעולות אכיפה של מפקחי רשות מקרקעי ישראל לרבות פסק דין שהתקבל כנגדם, הם פינו בעצמם את העסק, הרסו את המבנה המסחרי הבלתי חוקי והשיבו את הקרקע לקדמותה. ברמ"י נערכים לפינוי מבנה מגורים נוסף בשימוש חורג שנמצא בחלקה הכלול אף הוא בפסק הדין

כלים
מושב ברכיה: פונתה חנות לכלי עבודה שהוקמה על קרקע חקלאית
מושב ברכיה: פונתה חנות לכלי עבודה שהוקמה על קרקע חקלאית

עסק למכירת כלי עבודה שפעל ממבנה בלתי חוקי שהוקם בשימוש חורג בתוך משק חקלאי השוכן במרכז מושב ברכיה מזרחית לאשקלון, אותר ע"י מפקחי רשות מקרקעי ישראל, הפועלים לשמירה על קרקעות המדינה ברחבי הארץ. המבנה ממנו פעל העסק הוקם על קרקע שנמסרה ע"י רשות מקרקעי ישראל בהסכם שכירות עם אגודת המושב., ההפרה התקיימה בתוך נחלה חקלאית בשטח שחלקו מיועד למגורים וחלקו לשימוש חקלאי. למרות תנאי ההסכם וייעוד הקרקע, הקים החוכר על הקרקע מבנה בשטח של כ-170 מ"ר ששימש כחנות לממכר כלי עבודה ומשרד לשימוש עסקי - כל זאת ללא היתר, תוך שימוש חורג בקרקע ובניגוד להסכם החכירה שלו.

בנוסף גילו המפקחים כי נכדו של בעל הזכויות בקרקע הקים מבנה מגורים בלתי חוקי נוסף בחלק של הקרקע המיועד לשימוש חקלאי בלבד, וכלל אינו מותר בבנייה. זאת לאחר שבעל הזכויות בקרקע כבר הקים שני מבני מגורים, לו ולבנו, ובכך נוצלו כל האפשרויות לבנייה למגורים בשטח לפי תנאי ההקצאה.

מפקחי רשות מקרקעי ישראל התריעו בפני התושב כי הוא מפר את החוזה וכי הוא מבצע בקרקע שימוש חורג מייעוד ההקצאה. המפקחים הבהירו לו כי אם הקרקע לא תפונה ותוחזר לשימוש חקלאי בלבד הוא יהיה חשוף לתביעות כספיות ואף יחשף לביטול ההסכם עמו.

לאחר שבעל הזכויות בקרקע, בנו ונכדו לא פינו את הקרקע כנדרש פתחה רשות מקרקעי ישראל בתביעה משפטית כנגדם, בגין שימוש חורג במקרקעי ציבור. בעקבות התביעה, התקבל פסק דין שקבע כי עליהם להרוס את שני המבנים, הן המבנה ששימש לעסק והן מבנה המגורים בו מתגורר הנכד ומשפחתו, ולהשיב את הקרקע לקדמותה ולשימוש חקלאי בלבד.

בעקבות פסק הדין פתחה רשות מקרקעי ישראל בהליך הוצאה לפועל כנגד בני המשפחה. המפקחים חזרו והבהירו להם כי אם לא יבצעו את הריסת המבנים החורגים בעצמם הם יפונו בליווי ציוד הנדסי ומכני ואף יתבעו להשיב את כל הוצאות הפינוי לקופת המדינה. לאחר שנוכחו בנחישותם של המפקחים לפנות את הקרקע ולהחזירה לציבור, החליטו בעל הזכויות בקרקע ובני משפחתו לפנות את הקרקע ולהימנע מהמשך תביעות פליליות וכספיות. הם פינו את המבנה העסקי ששימש כחנות ומשרד על כל תכולתו, הרסו אותו, ניקו את הקרקע והשיבו את הקרקע לקדמותה.

המפקחים אשר הגיעו למקום ונוכחו כי הפינוי של המבנה העסקי אכן בוצע כנדרש, ימשיכו בעתיד לערוך סיורים מסודרים במקום כדי לוודא שהשטח ממשיך לשמש לחקלאות - הפעילות לשמה הוא הוקצה, ולא לשימושים אחרים החורגים מההסכם.

במקביל נכדו של בעל הזכויות בקרקע הגיש לבית המשפט בקשה לעיכוב הריסת מבנה המגורים, שבנה ללא היתר בקרקע המיועדת לחקלאות בלבד. בעקבות בקשתו של הנכד, בית המשפט עכב את ביצוע הריסת מבנה המגורים הבלתי חוקי ב-20 ימים נוספים.

כעת, מפקחי רשות מקרקעי ישראל ממתינים לסיום ההליך המשפטי.,.

"מדובר בשלושה דורות של משפחה אחת המתגוררים יחד על אותה חלקה במושב, אשר בידיעה מלאה עשו שימוש חורג ובלתי חוקי בקרקע שהוקצתה לבעל הזכויות בקרקע לשימוש חקלאי, וגרפו ממון לכיסם כתוצאה מהשימוש הבלתי חוקי באדמות המדינה. מדובר בעבירות כלכליות – קרקע למסחר מוקצית לציבור בתעריפים גבוהים יותר מאשר קרקע לחקלאות. לא ניתן להשתמש בקרקע בניגוד לייעוד לשמו הוקצתה, קל וחומר כאשר מדובר בבנייה בלתי חוקית על קרקע חקלאית. אנו מקווים כי בני המשפחה יקיימו את פסקי הדין בעצמם וימנעו בזבוז מיותר של משאבים נוספים מקופת המדינה", אמר שלמה כהן ס/ מנהל מרחב ירושלים בחטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.