נשיא המדינה נשא הערב דברים בטקס לציון 40 שנה למבצע אנטבה: "'מבצע יונתן' היה ועודנו לפיד שמאיר את דרכנו - גם היום יש לנו הכוח, ואורך הרוח. גיבורי המבצע - יש לכם מקום של גבורה וזיכרון בדברי הימים של העם היהודי ומדינת ישראל, אנו מוקירי תודה לכם, לעולם ועד"

כלים
סורין הרשקו, שהשתתף במבצע כחייל מכוח הצנחנים ונפצע קשה במהלכו. צילום: מארק ניימן/לע"מ
סורין הרשקו, שהשתתף במבצע כחייל מכוח הצנחנים ונפצע קשה במהלכו. צילום: מארק ניימן/לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים הערב, יום ראשון, ד' תמוז, 10 ביולי, בטקס לציון 40 שנה למבצע אנטבה, שהתקיים בתיאטרון ירושלים. בטקס השתתפו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין ושמעון פרס, הנשיא התשיעי של מדינת ישראל. במהלך הטקס העניק שי גרוס, מחטופי המטוס, אות הוקרה לסורין הרשקו, שהשתתף במבצע כחייל מכוח הצנחנים ונפצע קשה במהלכו.

"באנו לקחת אתכם הביתה." ציטט הנשיא את דברי החיילים המחלצים לחטופי המטוס באנטבה. והוסיף: "ארבע מילים שמקפלות בתוכן את כל התקווה, את כל האמונה, כל העוצמה, האחווה והמסירות של לוחמי צה"ל שהגביהו עוף, 3,800 קילומטר מגבולות הארץ ונחתו - על אדמה זרה ולא מוכרת, בגזרה עוינת, בתנאים של חוסר וודאות וסכנת מוות."

"מבצע אנטבה הוא ללא ספק אחד מהמבצעים היותר מורכבים והיותר מרשימים שביצע צה"ל מאז ומעולם." הדגיש הנשיא והמשיך :"זהו אחד מסיפורי הגבורה והמסירות המופלאים בתולדות העם היהודי בעת החדשה ובתולדות מדינת ישראל. מבצע שעורר השתאות בעולם כולו, תמציתה של הציונות, סמל להקרבה, לסולידריות, לערבות ההדדית המוחלטת ולמסירות הנפש של עם ישראל ושל מדינת ישראל כלפי אזרחיה באשר הם. טובי הלוחמים והמפקדים - טובי בניה של הארץ הזו, אנשי מודיעין ומוסד חיל האוויר, סיירת מטכ"ל, הצנחנים, גולני, ואנשי חיל הרפואה חברו יחד למבצע הצלת החטופים. איש מהם לא ידע האם בסופו של המבצע נוכל להכריז ללא חשש כי כל כוחותינו שבו בשלום."

"לכל מבצע צה"לי, לכל מלחמה, יש שם שנתנה לו מדינת ישראל ושמות רבים, וסיפורים רבים שנתנו לו לוחמיו ומשתתפיו, ופצועיו, ומתיו," אמר הנשיא והדגיש: "הציון ההיסטורי הזה, ארבעים שנה ל"מבצע יונתן" מאפשר לנו הזדמנות נוספת ללמוד עליכם, גיבורי המבצע הזה, אלה ששבו בשלום, אלה ששבו פצועים מן הקרב, ואלה ששילמו בחייהם. יש לכם מקום של גבורה וזיכרון בדברי הימים של העם היהודי ומדינת ישראל, אנו מוקירי תודה לכם, לעולם ועד. לוחמים יקרים, אנו גאים בכם. אנו גאים בכל אחד ואחד שזעק ונרתם להציל חיים, שחשב, ותכנן, והתאמן, וביצע."

"קשה לשכוח אותם רגעים של אושר עילאי, של התרגשות בלתי נתפסת שמילאה את נמל התעופה בן גוריון. מראות של הקלה ושל שחרור." המשיך הנשיא ואמר: "אבל אסור לנו לשכוח גם כי אותם רגעים של שמחה, עבור חמש משפחות היו רגעים של אבל, בהם התהפך עולמן לעד. משפחותיהם של החטופים אידה בורוכוביץ', ז'אן ז'ק מימוני והד"ר פסקו כהן שנהרגו במהלך פעולת החילוץ, דורה בלוך, שנרצחה בבית החולים בקמפלה ומשפחתו של סא"ל יוני נתניהו מפקד סיירת מטכ"ל שנורה ונהרג במהלכו. עבורם, המבצע הלאומי של כולנו מסמל גם טרגדיה אישית איומה."

"את יוני הכרתי אישית", המשיך הנשיא ואמר: "יוני היה כבר גיבור לפני המבצע, שמו הלך לפניו. יוני שלי שזכיתי להכיר היה מלא חיים, תאב חיים ורודף חיים. כל מי שהכיר אותו התקשה לשאת את הניגוד בין היותו לבין מותו. כל מי שהכיר אותו מתקשה עד היום לשלב בין האיש החי כל כך, לבין הסמל הנשגב כל כך."

"מבצע יונתן היה ועודנו לפיד אש היסטורי שמאיר את דרכנו גם ארבעים שנה מאז קרה." אמר הנשיא בסוף דבריו והוסיף: "זה מבצע שנתן ונותן תוקף מוסרי עליון למאבק המתמשך של מדינת ישראל בטרור. הוא ממחיש לנו ולאויבנו כי האמירה שידו הארוכה של צה"ל תגיע לכל מקום, איננה קלישאה. והוא מזכיר לנו גם היום שיש לנו את הכוח, העצמה, הנחישות ואורך הרוח לנצח את הטרור, אכזרי ומתוחכם ככל שיהיה. מבצע יונתן זקף את קומתנו, זקף את קומתו של העם היהודי וחיבר אותנו יחד לרקמה אנושית אחת שאסור לה, אסור לה להיפרם."