הותמ"ל הפקידה להתנגדויות את תכנית רשות מקרקעי ישראל ועיריית באר שבע לרובע מנחם בצפון העיר להקמת 4120 יח"ד, כחלק מהסכם הגג של העיר באר-שבע, שנחתם לאחרונה בין העירייה ומשרדי האוצר, הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל. מטרת התוכנית: הגדלת היצע פתרונות הדיור בעיר, בתמהיל מגוון, יחד עם הקמה של מוסדות ציבור ופיתוח שטחים ציבוריים וחיזוק באר-שבע כמטרופולין של איכות במדינת ישראל

תכנית רובע מנחם בבאר שבע. הדמיה: רשות מקרקעי ישראל
תכנית רובע מנחם בבאר שבע. הדמיה: רשות מקרקעי ישראל

תכנית רשות מקרקעי ישראל ועיריית באר-שבע להקמת שכונה בהיקף 4120 יח"ד ברובע מנחם, הופקדה להתנגדויות ע"י הועדה הארצית של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). את התכנית קידמה רמ"י בשיתוף עם עיריית באר שבע, בהובלתו של ראש העיר רוביק דנילוביץ'.

רובע המגורים החדש ישתרע בין שדרות רגר והכניסה הצפונית לעיר בחלק הצפון-מערבי של העיר, לשכונות העתידיות כלניות וסיגליות הנמצאות בהליכי פיתוח ושיווק.

רובע המגורים החדש יכלול מגוון רחב של יחידות דיור, בתמהיל מגוון של בניה נמוכה בהיקף של כ-2500 יח"ד במגרשים בין 350 ל-700 מ"ר, בהם תותר גם יחידת דיור נוספת "דיורית" בשטח של כ-250 מ"ר (מתוך זכויות הבניה המוקנות), שמשמעותה הוספת עוד כמה מאות יח"ד לפרויקט. בנוסף יהיו ברובע גם אזורים בבניה נמוכה שישווקו לקבלנים ומבנים בבנייה רוויה לאורך שדרות רגר ובאזורים בעלי טופוגרפיה משמעותית.

הרובע החדש מהווה נדבך נוסף בפיתוח העיר באר שבע וכלול בהסכם הגג שנחתם לאחרונה בין העירייה, משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל והוא מצטרף לתכנית רמ"י נוספת שכבר נמצאת בהפקדה להתנגדויות - שכונת הפארק בבאר שבע הכוללת גם היא כ- 4,100 יח"ד ברובם בבניה רוויה.

תכנית רובע מנחם מיועדת לאישור בשנה זו ושיווק עפ"י הסכמי הגג בשנה הבאה.

מימוש התוכנית יתן מענה לתנופת הפיתוח של העיר באר-שבע ומותאם לסדר העדיפות העירונית, השם דגש על פיתוח מטרופולין של איכות בדרום מדינת ישראל. התוכנית תיתן מענה לביקוש הרב מצד זוגות צעירים ומשפחות צעירות בבאר שבע, משפרי דיור מבאר שבע והסביבה, אוכלוסיית משפחות הקבע (במסגרת מעבר צה"ל דרומה) ואוכלוסיות חדשות המבקשות להצטרף לתנופת הפיתוח של האזור המעוניינות בסביבת מגורים באיכות חיים גבוהה ובבית בסטנדרט גבוה, סמוך לכל השירותים העירוניים לרבות מסודות חינוך, מרכזי קניות, פארקים וגנים עירונים, מוסדות תרבות בילוי ופנאי ומרכזי תעסוקה מתקדמים דוגמת פארק הייטק, מוסדות אקדמיים מהמובילים במדינה ועוד.

התוכנית משתלבת עם התוכנית האסטרטגית של העיר באר שבע, אשר גובשה לפני מספר שנים, וכוללת בין היתר דיור איכותי מגוון ברחבי העיר שיתן מענה לצרכי העיר באר-שבע המתפתחת למטרופולין של איכות.

התכנית כאמור כלולה במסגרת הסכם הגג בו העיקרון המנחה הוא - העמדת קדם מימון על ידי הממשלה לפיתוח תשתיות, מוסדות חינוך ומבני ציבור, פארקים ומחלפי תחבורה נדרשים, עוד משלב שיווק הפרויקט. הסכם הגג מבטיח ליזמים קבלת היתרי בנייה תוך 90 יום ומקצר באופן דרמטי את זמן פיתוח השכונות החדשות והקמתן. בנוסף, יקבע לוח זמנים מדויק לביצוע וקידום כל שלב בפרויקט.

התכנית שהוכנה על ידי מרחב עסקי דרום, ברשות מקרקעי ישראל בשיתוף עם עיריית באר שבע, כוללת מבני ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים ברמה גבוהה. החברה מתכננת משרד מליס מלצר.

עדיאל שמרון מ"מ מנהל רשות מקרקעי ישראל: " אנו רואים בבאר שבע עיר מטרופולין חשובה שלצמיחתה תהיה השלכה על התפתחות הנגב בכללותו ואנו נערכים לתת מענה לגידול הצפוי במאזן הדמוגרפי של העיר אשר תמשוך אליה אוכלוסייה איכותית ומגוונת."

חגי סלע מתכנן המחוז ברשות מקרקעי ישראל: "התכנית תתרום בצורה משמעותית לפיתוח העיר באר-שבע והמטרופולין זאת בשל תמהיל יח"ד דיור מסוגים שונים בעיקר בבניה נמוכה וסמי רוויה שתמשוך אליה אוכלוסייה מגוונת, זאת בנוסף גם לשטחי הציבור והשטחים הפתוחים הציבוריים המגוונים."