קבלן שהשתלט על אדמות מדינה המיועדות לשיווק למלונאות ולמסחר בישוב רכסים והציב עליהן חומרי בניין, פסולת בניין ומכולה לשימושו העסקי, נאלץ לפנות את הקרקע בעקבות פעילות אכיפה של מפקחי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). הסגת גבול במקרקעי ציבור היא עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל

כלים
פינוי הסגת גבול לאדמות המדינה. צילום: רשות מקרקעי ישראל
פינוי הסגת גבול לאדמות המדינה. צילום: רשות מקרקעי ישראל

קבלן בניין שבונה בניין למגורים, בסמוך לגבעה ד', ביישוב רכסים, פלש לקרקע בבעלות המדינה המיועדת למלונאות ומסחר. הפולש נאלץ לפנות את אדמות המדינה עליהן השתלט שלא כדין, לאחר שאותר במהלך ביקורת של מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.

הפלישה לאדמות המדינה, בשטח של מעל ל-1,000 מ"ר, אותרה במסגרת פעילות לאיתור עבירות מקרקעין של מפקחי רשות מקרקעי ישראל אשר גילו כי הפולש הציב על הקרקע הסמוכה לשטח עליו הוא בונה בניין למגורים, משטחי אבנים משתלבות לבניה, חומרי בניין, מכולה, ואף פסולת בניין שהושלכה שלא כחוק.

ביקורת בשטח העלתה כי הפולש ככל הנראה תכנן לעשות שימוש בקרקע, לשימושו העסקי, תקופה ארוכה, כל עוד הבנייה נמשכת, כאשר המכולה והציוד שימשו אותו ואת החברה שבבעלותו לאחסון ציוד ושירותים שונים לצורך הקמת מבנה המגורים.

מפקחי רמ"י הבהירו לקבלן הפולש כי עליו לפנות את אדמות המדינה וכי במיקרים בהם מסיגי גבול מסרבים לפנות קרקעות מדינה, רשות מקרקעי ישראל מגישה נגדם גם תלונה למשטרה בגין הסגת גבול, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל, וגם תביעות כספיות להחזר דמי השימוש בקרקע ועלויות הפינוי הנגרמות לקופת המדינה.

לאחר שהבין את נחישותם של המפקחים, העדיף הפולש לפנות את הקרקע בעצמו, על מנת להימנע מתביעות. הפולש פינה את המכולה וכל הציוד והפסולת מהמקום והחזיר את הקרקע אותה תפס לקדמותה ולידי המפקחים והמדינה. בנוסף ובתיאום עם המפקחים גידר הקבלן חלק מהשטח על מנת למנוע מעבר של משאיות עבודה החולפות במקום לתוך שטחי המדינה.

מפקחי רמ"י החזירו את הקרקע למאגר הקרקעות הציבורי והציבו במקום שילוט המתריע מפני פלישות חוזרות. הקרקע מיועדת לצאת לשיווק למלונאות ומסחר.

מזייד פארס, סגן מנהל מרחב שמירה צפון - חיפה ברשות מקרקעי ישראל, אומר: "לאחרונה נתקלנו במספר מקרים שונים בהם קבלנים אשר בונים בשטח סמוך מחליטים על דעתם לפלוש למגרש הסמוך לצורכיהם העסקיים, בלי כל תיאום מול הרשויות או היתר לשימוש בקרקע, וכמובן מבלי לשלם את דמי השימוש הנדרשים לקופת המדינה. קרקעות המדינה אינן הפקר ומפקחי רשות מקרקעי ישראל מסיירים ברחבי הארץ במטרה לאתר מסיגי גבול ולפנותם לפי החוק. מקרה זה של פינוי עצמי, כמו רבים אחרים, מדגים כי מדיניות האכיפה המחמירה מוכיחה את עצמה בשטח כאשר פולשים רבים מעדיפים לפנות את הקרקע בעצמם, על מנת שלא להסתבך בתביעות".