ד"ר לוי אברהם מסביר מדוע חשוב לאבחן ולהסיר שומות ונקודות חן חשודות

שומות לעיתים יכולות להיות סרטניות ואנו בסופו של דבר לחדלים מלהיות. לכן, חשוב לתת לנקודות חן ושומות את הכבוד הראוי להן ולגשת לרופא לאבחון והסרה שלהן.

כלים

השומות האמיתיות (= נקודות החן), הן סוג של מצבור תאי צבען (מלנוציטים), עמם אנו נולדים במספר קבוע. השומות מתחילות לגדול ולקבל את צבען במהלך החיים ובעקבות שינויים הורמונליים (לכן, בהריון למשל, רבות מהן יגדלו וצבען ישתנה במהרה).

ניתן לחלק שומות ל-3 סוגים עיקריים:

1. שומת צומת (Junctional nevus או בקיצור JN) - אלה השומות אותן נראה בעיקר בצעירותינו ונפוצות אצל ילדים בכל מקום בגוף. שומות אלו הן בדרך כלל שטוחות, בגוון חום.

2. שומות מורכבות (Coumpond nevus) - אלה השומות אותן נראה בעיקר בבני נוער ומבוגרים, נפוצות בעיקר באזור הגב (ובשאר הגוף). שומות אלה הן מגורגרות, עם פני שטח כמו חביתה, מעט מורמות ומעט שקועות, חומות אדמדמות.

3. שומות תוך עוריות (Intradermal nevus או בקיצור IDN) - אלה השומות שנראה בעיקר אצל מבוגרים וזקנים, באופן טיפוסי בפנים (או בכל מקום אחר בגוף עליון). שומות אלה הן חומות, עם כמה שערות וזיפים לקישוט שיוצאים מהם.

בעיקרון זהו מהלכן הטבעי של השומות והן מתחילות כשומות צומת ומתפתחות לבסוף לשומות תוך עוריות.

כאשר אנו בודקים שומות (בדרך כלל בעזרת מכשיר שנקרא דרמוסקופ), אנו מנסים לאבחן אם הן סרטניות או קדם סרטניות ומתחשבים בסיבות שבגללן הפציינט הגיע להסרתן (רפואי או אסתטי).

הסרת שומות ללא לקיחת בדיקה היסטופתולוגית, אינה מומלצת. אחת מתוך 30,000 אלף שומות שנכרתת עלולה להיות סרטנית (מלנומה). הסיכון אמנם נראה זעיר, אך הדבר נכון רק כל עוד השומה הנבדקת לא נמצאת על גופנו.

קימות מספר אופציות להסרת שומה:

1. כריתה מלאה - השומה נכרתת בעזרת סכין מנתחים, עם גבול של 1-2 מילימטר מסביבה של עור בריא. הפצע נתפר. היתרון של שיטה זו - חזרה של הנגע רק ב-1-5% מהמקרים. חסרונה: בדרך כלל נשארת צלקת ברורה.

2. ביופסיית גילוח - כמו שמגלחים שערה, השומה מגולחת מבסיסה באופן אופקי ומגביל לפני העור, הפצע נשאר לריפוי משני. יתרון השיטה - הסרה מהירה יותר, אין תפרים, בדרך כלל צלקת קטנה יותר (אם הגילוח נעשה בצורה שטחית, לעיתים לא ניתן לראות את הצלקת בעין בלתי מזוינת). חסרונה: ריפוי מעט ארוך יותר (5-7 ימים), חזרה של הגידול ב10-15% מהמקרים.

בשתי השיטות הנגע נשלח לביופסיה. לשומות החשודות כסרטניות (מלנומה), או קדם סרטניות, מומלצת כריתה מלאה. לשומות לא חשודות, בעיקר באזור הפנים, מומלצת ביופסיית גילוח.

קיימות מספר שיטות נוספות של הסרת שומות ונקודות חן, אך הבעיה היא שברובן לא נלקחת ביופסיה. הנה חלק מהן: תמיסות למינהן שממיסות את השומה, הסרה באמצעות חנקן נוזלי, צריבה בלייזר.