קבלן שהשתלט על אדמות מדינה המיועדות לשיווק למגורים בטירת הכרמל והציב עליהן קראוונים לשימוש עסקי, פינה את הקרקע בעקבות פעילות אכיפה של מפקחי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). הסגת גבול במקרקעי ציבור היא עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל

טירת הכרמל: קבלן שפלש לאדמות מדינה נאלץ לפנות את הקרקע
טירת הכרמל: קבלן שפלש לאדמות מדינה נאלץ לפנות את הקרקע

מסיג גבול, קבלן בניין שבונה בניין למגורים במגרש סמוך, השתלט על מגרש בבעלות המדינה הנמצא דרומית למגרש עליו הוא בונה, במרכז טירת הכרמל. הפולש הציב בשטח קראוונים ששימשו אותו כמשרד, מחסן ועוד, אך נאלץ לפנות את אדמות המדינה עליהן השתלט שלא כדין, לאחר שאותר במהלך ביקורת של מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.

הפלישה לאדמות המדינה, בשטח של כ-1,000 מ"ר, אותרה במסגרת פעילות לאיתור עבירות מקרקעין של מפקחי רשות מקרקעי ישראל, שגילו כי הפולש הציב על הקרקע הסמוכה לשטח עליו הוא בונה 3 קראוונים. ביקורת בשטח העלתה כי הפולש ככל הנראה תכנן לעשות שימוש עיסקי בקרקע תקופה ארוכה כל עוד הבנייה נמשכת.

מפקחי רמ"י הגישו לקבלן התראה והבהירו לפולש כי במיקרים בהם מסיגי גבול מסרבים לפנות קרקעות מדינה, רשות מקרקעי ישראל מגישה נגדם גם תלונה למשטרה בגין הסגת גבול, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל, וגם תביעות כספיות להחזר דמי השימוש בקרקע ועלויות הפינוי הנגרמות לקופת המדינה.

לאחר שהבין את נחישותם של המפקחים, העדיף הפולש לפנות את הקרקע בעצמו, על מנת להימנע מתביעות. הפולש פינה את הקראוונים מהמקום והחזיר את הקרקע אותה תפס לקדמותה ולידי המפקחים והמדינה. מפקחי רמ"י החזירו את הקרקע למאגר הקרקעות הציבורי. הקרקע תצא בקרוב לשיווק למגורים.

ערן ליבנה, מנהל מרחב שמירה צפון - חיפה ברשות מקרקעי ישראל, אומר: "מדובר בקבלן אשר בונה בשטח הסמוך והחליט על דעתו לפלוש למגרש אשר מיועד לצאת לשיווק למגורים בבנייה רוויה של תושבי טירת הכרמל. קרקעות המדינה אינן הפקר ומפקחי רשות מקרקעי ישראל מסיירים ברחבי הארץ במטרה לאתר מסיגי גבול ולפנותם לפי החוק. מדיניות האכיפה המחמירה מוכיחה את עצמה בשטח באמצעות המספר הרב של פולשים שמעדיפים לפנות את הקרקע בעצמם, על מנת שלא להסתבך בתביעות. פתרון זה בהחלט עדיף לשני הצדדים וחוסך בזבוז משאבים מיותרים מקופת המדינה".