הפערים מתחילים כבר בבית הספר: מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים משיק את היפטיה HYPATIA בישראל, פרויקט בינלאומי לעידוד תלמידות לבחור בלימוד מדע וטכנולוגיה

ד"ר דפנה יואל. צילום: אבי חיון
ד"ר דפנה יואל. צילום: אבי חיון

מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד השיק ביום ב', 11.04.16 את פרויקט HYPATIA בישראל, פרויקט אירופאי במסגרת תכנית Horizon 2020 שמטרתו לעודד תלמידות לבחור בלימודי מדעים וטכנולוגיה במהלך לימודיהם בתיכון ובהמשך בלימודים גבוהים. מספר הנשים שבוחרות בקריירה בתחומי המדע והטכנולוגיה בישראל, כמו בשאר מדינות ה OECD נמוך מאד יחסית לבנים, מה שמשפיע על צמיחת המשק, על החוסן הכלכלי של המדינה ועל אי שוויון בשכר בין גברים ונשים, סוגיה שמעסיקה כיום את מדינת ישראל בישראל כמו גם את יתר מדינות אירופה. מחקרים מראים כי הפערים מתחילים כבר בבית הספר בהם מהוות הבנות רק 47% מלומדי המתמטיקה, 37% מלומדי הפיזיקה ורק 31% מלומדי מדעי המחשב, וכי לסביבה הקרובה של התלמידים, להורים ולמורים יש תפקיד מאד משמעותי בבחירה בתחומי לימודים.

באירוע השתתפו נציגים של בעלי עניין שונים, שמבקשים ללמוד ביחד מהו "ארגז הכלים" המיטבי לחוקרים ומהנדסים שפוגשים תלמידות וגם תלמידים בהרצאות ובסיורים במטרה לעודד אותם/ן לבחור בלימודי מדעים וטכנולוגיה; למורים שפוגשים את התלמידים והתלמידות במהלך השיעורים ואת ההורים שלהם/ן באירועים שונים בבית הספר; ולמדריכים במסגרות של חינוך מדעי בלתי פורמלי כמו מוזיאוני המדע במטרה ליצור שינוי בתפיסה המסורתית לגבי הקשר בין מגדר והעיסוק בתחומי המדעים והטכנולוגיה.

באירוע השתתפו נציגי קואליציית העסקים ביוזמה של משרד החינוך 5 פי2, נציגים ממוסדות אקדמיים ישראליים, נציגי משרד החינוך ומשרד המדע, מנהלים ומורים בכירים למדעים ונציגים של מוסדות וארגונים שעוסקים בחינוך מדעי בלתי פורמלי. פרופסור דפנה יואל, ראש המגמה הפסיכוביולוגית באוניברסיטת תל אביב דנה בהרצאתה בשאלה האם יש מוח גברי ומוח נשי?

פרופסור בת שבע כרם, היועצת לענייני נשים לנשיא האוניברסיטה העברית וביולוגית מוערכת, נתנה תמונת מצב עדכנית (ועגומה) על מגדר, מדע וקריירה באוניברסיטה העברית, כמקרה מבחן למצב במוסדות להשכלה גבוהה בישראל; אתי אורון רכזת פרויקט HYPATIA במוזיאון הציגה מספר דוגמאות לכלים פדגוגיים מהחינוך הלא פורמלי, שיכולים לשרת חוקרים ומהנדסים בבואם לבתי הספר לעודד בחירה בלימודי מדעים וטכנולוגיה.; מיה הלוי, מנהלת מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים, שמוביל את הפרויקט בישראל, הנחתה את הדיונים שהתקיימו בשולחנות עגולים, בהם החליפו המשתתפים דעות, אתרו צרכים, בחנו מחסומים והציעו רעיונות לפעולות משותפות.

לדבריה של הלוי: "אחת המסקנות המרכזיות שעלתה מן הדיונים הייתה כי כדי להתמודד עם הבעיה יש צורך ביצירה של שיתופי פעולה בין מגזריים. הצורך הרב בהגדלת מספר הלומדים את מקצועות מדע וטכנולוגיה בישראל ובשאר מדינות האיחוד האירופי מחייב את גיוסם של כל בעלי העניין על מנת לאתר את הדרכים הנכונות לעורר את המוטיבציה גם בקרב הבנות. "

כנס ההשקה הוא התחלה של בניית רשת השותפים מקרב בעלי העניין השונים בסיוע מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים, שיהווה מוקד למידע על תכניות קיימות, יסייע ביצירת חיבורים, יפיץ תכניות הנחיה למורים, למהנדסים ולמדענים, ויקיים אירועים לקהל הרחב.

פרויקט HYPATIA , שנקרא על שמה של מתמטיקאית, פילוסופית ואסטרונומית יוונייה מהמאה הרביעית לספירה, יפעל שלוש שנים ולו שותפים חמישה מוזיאוני מדע מאירופה ובישראל, שאחראים על פיתוח, הכשרה והפצה של "ארגזי הכלים", אוניברסיטת קופנהגן שאחראית על הרקע האקדמי, רשת ארגוני המדע של אירופה שאחראית על ההפצה של התוצרים לעוד תשעה מוזיאוני מדע נוספים באירופה, ושתי חברות תעשייתיות מובילות שלקחו על עצמם לקדם נשים בתחומי מדע וטכנולוגיה - חברת לוריאל וחברת PPG . את הפרויקט מלווה ועדת מייעצת בינלאומית. בכל מדינה תלווה את הפרויקט בשלבי הפיתוח וההטמעה ועדה מייעצת מקומית, שתורכב מבעלי עניין, אנשי מדע, תעשייה וחינוך ומומחים בתחומי מגדר. לצד הועדה המייעצת המקומית תפעל בכל מדינה קבוצה נבחרת של בני נוער, שתיקח חלק בתכנון ובפיתוח הפעילויות.

ב-21 באפריל, 2016, ישיק פרויקט היפטיה את Expect Everything ("צפו להכל"), מסע הסברה אירופאי נרחב, שמכוון לבני נוער, ומטרתו למשוך ולעורר את עניינן של נערות במדע וטכנולוגיה.