כ-20% מבנות ה-60 ואילך סובלות מצריבה בפה ואינן מודעות לכך שמדובר בתופעה שכיחה, של פוסט מנפאוזה. במרפאה ייחודית באיזור חיפה, הפועלת במחלקת פה ולסת של כללית באודיטוריום, ניתן להן מענה איבחוני וטיפולי

ד"ר ורדה חאג', מומחית למחלות חלל הפה
ד"ר ורדה חאג', מומחית למחלות חלל הפה

"נשים רבות מגיעות אלי לאחר שעברו בין מומחים שונים בשל תלונות על צריבה ממושכת שהן חשות בפה. הן מבוהלות כי אינן זוכות לאבחון וחוששות שמדובר במחלה קשה, נוטלות תרופות שונות וטיפולים אנטי פטרייתיים שאינם מסייעים כמובן. למעשה, מדובר בתסמונת פוסט מנפאוזה שכיחה מאוד, ממנה סובלות לא פחות מ-20% מהנשים בנות 60 ואילך. התופעה קיימת גם אצל גברים, אך שכיחה פי 11 בנשים".

כך מסבירה ד"ר ורדה חאג', המומחית היחידה בצפון הארץ למחלות חלל הפה, שמפעילה מרפאה לתחום זה במרפאה החדישה שהפעילה כללית לפה ולסת בקניון האודיטוריום. הסיבות לתופעות אינן ברורות דיין, אך ברור שזו תופעה נוירולוגית נוירופתיות.

טיפול בתחליפים הורמונליים אינו מסייע, אך טיפול בתרופות פסיכיאטריות נושא לעיתים תוצאות טובות. מניסיוני, עצם האיבחון, ההכרה שמדובר בתופעה שכיחה, מטרידה אך לא מסוכנת בריאותית, מפחיתה את חומרת המצב ומשפרת את תחושת המטופלות בכך שרמת החרדה שלהן פוחתת, מסכמת המומחית.

ד"ר גוסטבו מאויגר, מנהל שירות רפואת פה ולסת של כללית באודיטוריום ובבי"ח כרמל, מסביר כי רפואת מחלות חלל הפה בו התמחתה ד"ר חאג' היא תחום חשוב וייחודי, שאינו מפותח בארץ ומעטים המומחים לנושא, דוגמת ד"ר חאג'. למעשה, זו המרפאה היחידה שקיימת בצפון הארץ. התחום מקביל לרפואה פנימית ומטופלות בה בעיות כגון, צריבות, פצעים חוזרים בחלל הפה, יובש ונפיחויות בחלל הפה, איתור מוקדם של סרטן חלל הפה ועוד. כאמור, במרפאת פה ולסת של כללית באודיטוריום יש כתובת טיפולית ע"י מומחית מובילה.

השירות פועל בתוך מרפאת פה ולסת משודרגת ומפוארת שפתחה כללית במתחם חדש של כללית, בקניון האודיטוריום שבמרכז הכרמל, בצמוד למרפאת כללית סמייל.

לשם הועתקה המרפאה שפעלה עד כה בבניין בי"ח כרמל הישן. המרפאה החדשה פועלת במתקן חדיש ומרווח ביותר, שהוקם בסטנדרטים של מרפאה פרטית ועם יתרונות של רפואה ציבורית במתכונת מרחבית, המשלבת רפואה במרפה בקהילה עם רפואת בי"ח. השירות המרחבי, בניהולו של ד"ר גוסטבו מואיגר, מבוסס על צוות של 8 מומחים שמחלקים את זמנם בין בית החולים לקהילה. הצוות הורחב עם הצטרפותם של 2 מומחים נוספים, כך שזמינות השירות השתפרה מאוד. במרפאה החדשה הוכנו 3 חדרים לביצוע ניתוחים אמבולטורים, בהרדמה מקומית.