מדריך פרישה שכולל מידע רלוונטי לקראת היציאה לפנסיה הוא משאב חיוני לכל גבר ואישה שמתקרבים לנקודה זו בחייהם. המעבר מקבלת משכורת חודשית עבור עבודה לקבלת קצבה חודשית המבוססת על החיסכון הפנסיוני הוא מעבר משמעותי מאוד, משלל בחינות, ולכן ההיערכות אליו הינה חובה, וידע הוא בסיס מתאים לכך.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

 

באיזה גיל מתבצעת הפרישה מעבודה?

בישראל ישנם 3 גילאי פרישה: אופציה אחת היא פרישה מוקדמת . כבר בגיל 60 ניתן להתחיל לממש את החיסכון הפנסיוני מבלי לשלם על כך קנס בצורת מס גבוה, ולכן אפשר באופן עקרוני לצאת לפנסיה בגיל זה. במקרים מסוימים מונחת בפני עובדים ועובדות הצעה לפרישה מוקדמת מרצון בגיל צעיר אפילו יותר - לרוב תוך הבטחת תשלום סכום מסוים מדי חודש עד שניתן יהיה לממש את החיסכון הפנסיוני.

גיל הפרישה ה"רגיל" הוא 67 לגברים ובין 62 ל-65 לנשים (הגיל מועלה בהדרגה מאז שנת 2022 בהתאם למתווה שנפרס על פני עשור שלם). חשוב להדגיש שמי שרוצים לעבוד אחרי גיל זה יכולים לעשות זאת, בתנאי שהמעסיק מסכים לכך.

מדריך פרישה כולל הסברים לגבי חישוב הקצבה החודשית

כל מדריך פרישה כולל באופן טבעי הסברים מפורטים לגבי אופן חישוב הקצבה החודשית. הבסיס הוא הסכום שהצטבר בקרן הפנסיה, ביטוח המנהלים או קופת הגמל. את הסכום הזה מחלקים ב"מקדם ההמרה לקצבה". המקדם הוא מספר שמחושב על סמך קריטריונים רבים. ביניהם הגיל במועד היציאה לפנסיה, המגדר, תוחלת החיים הצפויה בהתאם ללוחות תמותה ועוד. בנוסף משפיעים על הקצבה החודשית החלטות כמו בחירת תקופת ההבטחה ושיעור הקצבה לאלמנ/ה (פירוט בהמשך).

אילו הטבות מס מוצעות לקראת הפרישה מעבודה?

עוד מרכיב חשוב בכל מדריך פרישה הוא התייחסות לסוגיית המיסוי. זוהי סוגייה סבוכה, כשבאופן עקרוני ניתן לקבל פטור ממס על קצבה חודשית של עד כ-4,903 ש"ח. ב-2025 התקרה של הפטור צפויה לעלות ל 6,318 ₪. בכל מקרה חשוב לדעת שנדרשת פנייה לרשות המיסים על-מנת לממש את ההטבה המשמעותית.

תקופת הבטחה ושיעור קצבה לאלמנ/ה: ההחלטות החשובות בזמן הפרישה

תפקיד נוסף של מדריך פרישה הוא לבאר מושגים רלוונטיים ליציאה לפנסיה. שניים מהם הם "תקופת הבטחה" ו"שיעור קצבה לאלמנ/ה".

תקופת ההבטחה היא פרק הזמן שבו תשולם קצבה חודשית גם אם החוסך או החוסכת הולכים לעולמם. הקצבה תשולם כמובן לשאירים, ופרק הזמן המקסימלי הממוצע בין הכשירים השונים הוא 20 שנים (ממועד היציאה לפנסיה). ככל שתקופת ההבטחה מתארכת, הקצבה החודשית עצמה פוחתת בשיעור מסוים.

שיעור קצבה לאלמנ/ה הוא האחוז מהקצבה שישולם לאחר המוות של החוסך או החוסכת לבן/בת הזוג גם לאחר תום תקופת ההבטחה. ניתן לבחור בשיעור קצבה שבין 30% לבין 100% וזאת בקרנות פנסיה בלבד.

האם כדאי להיעזר בשירות תכנון פרישה מקצועי?

כל ההחלטות הנדרשות לקראת היציאה לפנסיה מחייבות בקיאות מעמיקה. באופן טבעי לרוב בני האדם אין את הידע המתאים, ולכן מומלץ בחום להיעזר בשירות תכנון פרישה מקצועי. עוד חשוב לזכור שכל טעות רגע לפני הפרישה עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך שישפיע על החיים לאורך כל תקופת הפנסיה, וחבל. באתר של הסוכנות לתכנון פיננסי ופנסיוני אג'נדה תמצאו מדריך פרישה מפורט במיוחד ועוד ידע יקר ערך - מוזמנים להיעזר בו ובניסיון הרב של המומחים הפנסיוניים של אג'נדה.