החלטתם לעשות צעדים ראשונים בעולם ההשקעות בנדל"ן? מזל טוב! אספנו עבורכם כמה דגשים עליהם חשוב לתת את הדעת לפני שרוכשים דירה להשקעה

קרדיט תמונה Shutterstock
קרדיט תמונה Shutterstock


מעיין מליח


רכישת דירה להשקעה היא החלטה משמעותית שדורשת תכנון קפדני ושיקול מעמיק. משקיעים רבים מתלבטים היכן לבחור את הנכס המושלם שטומן בחובו פוטנציאל תשואה, תוך רצון לצמצם גם את הסיכונים. אם גם אתם מתעניינים בדירה להשקעה ותוהים מה הם השיקולים המרכזיים שיש לקחת בחשבון – הכנו לכם את הכתבה שתתן לכם מושג במה להתמקד בעת בחירת דירה להשקעה, ושתסייע לכם לקבל החלטה מושכלת שתשרת אתכם לאורך שנים.

מה חשוב לבחון בחיפוש דירה להשקעה?

  1.  המרחק מהנכס -בחירת דירה להשקעה אינה עניין של תחושת בטן בלבד. מיקום הנכס משפיע באופן משמעותי על ערכו ועל פוטנציאל התשואה. מומלץ לבחור באזור מתפתח עם ביקוש גבוה לשכירות, נגישות תחבורתית נוחה וקירבה לשירותים חיוניים, אך יש לקחת בחשבון גם את המרחק שלכם מהנכס והזמינות שלכם להגיע אליו בעת הצורך. במקרה שצצות בעיות שיאלצו אתכם להגיע פיזית לנכס, כדאי שיהיה לכם נוח להגיע אליו או שיהיה לכם אדם שאתם סומכים עליו, שיוכל לקפוץ במקומכם. פרויקטים בתל אביב , לדוגמה, ידועים בביקוש הרב שלהם בשל התשואה הגבוהה שמניבות הדירות בעיר. כמו כן, הן המשקיעים והן השוכרים נהנים מהפרויקט לאורך שנים, מכיוון שתל אביב היא עיר בצמיחה מתמדת והביקוש אליה תמיד קיים. חשוב לבחון גם שכונות ספציפיות בתוך העיר, תוך התחשבות באופיין, בפוטנציאל הצמיחה שלהן ובמחירי הדיור באזור.
  2. פוטנציאל הרווח - כשעולה המחשבה איפה כדאי לקנות דירה להשקעה, חשוב לזכור שמטרת רכישת דירה להשקעה היא כמובן להרוויח ממנה. לכן, כדאי להעריך את פוטנציאל עליית ערך הנכס לאורך זמן, להבין מה התשואה הפוטנציאלית לשנה בעבור ערך הנכס, כמו גם את אפשרויות השכירות באזור. לפני הרכישה, כדאי לבדוק נתונים סטטיסטיים בנוגע למחירי דירות באזור, מגמות צמיחה ותשואה ממוצעת משכירות. בנוסף, ניתן למצוא גם תחזיות נדל"ניות רבות לגבי ערים ואפילו שכונות ספציפיות, שאמנם לא יכולות באמת לנבא את העתיד אך כן לתת צפי לצמיחה הפוטנציאלית באזור.
  3. סוג האוכלוסייה המתגוררת באזור הנכס - התאמת הנכס לאוכלוסיית היעד משפיעה רבות על רמת הביקוש ועל יציבות ההכנסות משכירות. מומלץ לבחון את מאפייני האוכלוסייה באזור, כגון גיל, מצב משפחתי, רמת הכנסה וצרכים מיוחדים. לדוגמה, סטודנטים צעירים עשויים להעדיף דירות קטנות וזולות יחסית במיקום מרכזי, בעוד משפחות עם ילדים יזדקקו לדירות מרווחות יותר עם גישה לשטחים ירוקים. אם תרצו להשכיר לקבוצות של סטודנטים המתחלפים כל כמה שנים, פרויקטים בערים מרכזיות יכולים להיות רלוונטיים עבורכם, או בכל סביבה שבה נמצא מוסד לימודים משמעותי כמו אוניברסיטה או מכללה. כשמדובר בדירות בפרויקטים חדשים, קחו בחשבון שהאוכלוסייה באזור נמצאת עוד בתהליך בנייה ועוד לא התגבשה במלואה, ולכן כדאי לבדוק מי קהל היעד של הפרויקט.
  4. ההון הנדרש להשקעה מול התקציב שיש בידנו - רכישת דירה להשקעה כרוכה בהשקעה כספית משמעותית, הן בהון עצמי והן בהלוואות. חשוב לוודא שיש לכם את היכולת הכלכלית לעמוד בעלויות רכישת הנכס, שיפוצים אפשריים, תשלומי משכנתא, מיסים וניהול שוטף. לא משנה היכן נמצא הנכס אותו אתם מעוניינים לרכוש למטרות השקעה, יש לקחת בחשבון את התקציב שיש ברשותכם, ולהבטיח שיהיה תואם להון הנדרש על מנת שדירה להשקעה לא תהפוך במרוצת השנים, חלילה, לעול עבורכם.

לסיכום

בחירת דירה להשקעה היא תהליך מורכב הדורש ניתוח מעמיק של כלל הגורמים המשפיעים על ערך הנכס ופוטנציאל התשואה. על ידי בחינת המיקום, פוטנציאל הרווח, התאמת הנכס לסוג האוכלוסייה והערכת התקציב שיש לכם מול ההון הנדרש, תוכלו להגדיל את סיכויי ההצלחה ולהפוך את ההשקעה שלכם לרווחית לאורך זמן. זכרו, אין נוסחת קסם, וכל מקרה צריך להיבחן לגופו תוך התייחסות לנתונים ספציפיים ולמצבכם הכלכלי. עשו את שיעורי הבית שלכם וצאו לדרך שתתן לכם שקט וביטחון כלכלי לשנים ארוכות.