במצבים רבים בחיים ממליצים לנו להסתייע בתוספי ברזל. כשניצבים מול מדף התוספים מתחילות להתעורר השאלות, כי תוספי הברזל שונים מבחינת הספיגה במערכת העיכול, מבחינת תופעות הלוואי, ריכוז הברזל ונוחות הנטילה. הכנו לכם מדריך קצר שיעשה סדר בכל מה שצריך לדעת לפני הבחירה

קרדיט תמונה - אקוסאפ
קרדיט תמונה - אקוסאפ

 

ברזל הוא מינרל החיוני לקיומם של כל תהליכי הפקת האנרגיה בגוף. כדוריות הדם האדומות מכילות חלבון המכונה המוגלובין, שבעזרת הברזל שנקשר אליו, הוא נושא חמצן מהריאות לכל רקמות הגוף. כאשר יש מחסור בברזל, פוחתת כמות ההמוגלובין הזמין להעברת חמצן, ואז אנו עדים לסימפטומים דוגמת עייפות או אפילו קוצר נשימה, אף לאחר מאמץ קל.

בנוסף, הברזל תומך בחילוף החומרים בשרירים ובבריאות רקמות החיבור. הוא גם נדרש לשם יצירה של מספר הורמונים, וככול שמדובר בתקופת ההריון, הברזל חשוב להתפתחותו הגופנית של העובר בכלל ולהתפתחות מערכת העצבים בפרט. מחסור בברזל מכונה בעגה הרפואית 'אנמיה בשל מחסור בברזל'.

במצבים רבים בחיים נדרשת השלמת ברזל, בין אם בעזרת תזונה עשירה בברזל ובין אם בעזרת תוספי ברזל. התהייה איזה תוסף ברזל לרכוש מתעוררת לאחר שהרופא סיפר לנו שתוצאות בדיקת הדם מעידות על מחסור בברזל, או בעקבות המלצה עבור נשים הריוניות לקראת השבוע ה-20 להריון.

כיוון שהזכרנו נשים הרות נעיר שהמרכז האמריקאי לבקרת ומניעת מחלות (CDC) ממליץ לנשים הרות ליטול תוסף ברזל במינון של 30 מיליגרם ביום ולהיבדק לאנמיה. ככלל, אצל נשים בגיל הפוריות ישנם מספר מצבים המצריכים אספקה מוגברת של ברזל שכוללים כמובן את ההריון והתקופה שלאחר הלידה, אולם בסיכון למחסור נמצאות גם נשים העוסקות בפעילות גופנית סדירה או בעלות דימום וסתי מוגבר.

בעיקר שלושה גורמים צריכים לקבוע את זהותו של תוסף הברזל שתבחרו. מידת הספיגה שלו ממערכת העיכול לזרם הדם, תופעות הלוואי שעלולות להתלוות למוצר וריכוז הברזל בתכשיר.

מידת הספיגה

מידת הספיגה במערכת העיכול מהווה שיקול מהותי בבחירה. הספיגה מושפעת ממספר גורמים ותלויה בעיקר בשיטה בה 'נארזו' מולקולות הברזל שאנו נוטלים. בשיטת 'אריזה' מסוימת שיעור הספיגה צונח בגלל אכילת מוצרי מזון המפחיתים ספיגת ברזל, דוגמת קפה, תה, סובין חיטה ומוצרי חלב, במרווח של פחות משעתיים מעת נטילת תוספי הברזל. הדברים תקפים גם לגבי נטילת תרופות סותרות חומצה ואחרות וכן לגבי תכשירי סידן.

על תוספי הברזל הללו נמנים תוספים 'הנארזים' בתצורת ברזל סולפאט, או ברזל גלוקונאט. מנגד, ספיגתם של תוספי ברזל מסוג ביס-גליצינאט אינה מושפעת על ידי אכילת מוצרי מזון כלשהם וספיגתם נחשבת למעולה. תוסף הברזל IRON MAX של חברת אקוסאפ המבוסס על ברזל ביס-גליצינאט מכיל גם ויטמין C שיש לו השפעה מיטיבה על הגברת הספיגה של הברזל.

תופעות הלוואי

תופעות הלוואי של תוסף הברזל מהוות אף הן שיקול בבחירה. תוספי ברזל שאינם מסוג ביס-גליצינאט, כגון ברזל סולפאט, עלולים לגרום לכאבי בטן, בחילות, צרבת ועצירות.

לתוספי הברזל מסוג ביס-גליצינאט אין תופעות לוואי לא רצויות במערכת העיכול. היעדר תופעות הלוואי, כמו גם שיעורי הספיגה הגבוהים, נובעים מתצורת 'האריזה' הייחודית של הברזל כברזל ביס-גליצינאט. היינו, תרכובת המכילה מולקולת ברזל שקשורה לשתי מולקולות של חומצת האמינו גליצין. ההרכב הזה קל לעיכול ומאפשר לברזל להיספג לאורך כול המעי ולא רק באזורי הספיגה המיועדים לספיגת מינרלים.

ריכוז הברזל בתכשיר

חלק מהמשוואה הוא ריכוז הברזל בתכשיר שאנו נוטלים, כי בסופו של יום ריכוז נמוך מידי לא יביא לשיפור הרצוי ברמת הברזל בגוף.

ריכוז הברזל בתוספים המשווקים בישראל משתנה ממותג למותג, בנוסף הרוב המוחלט של תוספי הברזל מגיעים בתצורה של כמוסה או טבליה. כאשר יש מצבים של חוסר נוחות במערכת העיכול כתוצאה מספיגת ברזל מומלץ ליטול תוסף ברזל נוזלי ולהתחיל עם מספר טיפות ולעלות בהדרגה עד שמגיעים למנה היומית המומלצת – 30 מ"ג ברזל. הדבר אינו אפשרי עם כמוסות אלא רק עם תוספי תזונה נוזליים, המותג היחיד שמאפשר גמישות מרבית ונוחות מבחינת המינון והנטילה הוא IRON MAX.

IRON MAX הינו ברזל נוזלי מסוג ביס גליצינאט הניטל מבקבוק זכוכית בנפח 60 מיליליטר באמצעות מזלף מובנה, לפי המנה הנדרשת. כול מזלף מלא (20 טיפות) מכיל 15 מיליגרם ברזל, כאשר המינון היומי המומלץ למבוגר הינו במרבית המקרים 2 מזלפים ביום. היתרון המהותי של המותג אינו רק בדרך הנטילה או בהיעדר תופעות לוואי, אלא בכך שהוא הכי קרוב למושג 'מה שאתם מכניסים לפה זה מה שייספג'.

לקריאת המאמר המלא ומקורות מידע נוספים בקרו באתר אקוסאפ