אף דייר או בעל בית לא אוהב לגלות "ממצאים" חדשים בנוגע לבית שלו: זה יכול להיות כתם גדול ומתפשט בקיר הסלון, ריח עובש באוויר שלא ברור מהיכן הוא מגיע, קילופי צבע והתנפחויות בקיר החזית, או השכן מלמטה שמתלונן על נזילה בתקרת חדר השירותים שלו.

קרדיט תמונה: FREEPIK
קרדיט תמונה: FREEPIK

 

כך או כך, כאשר הבעיה עדיין "קטנה" רבים מעדיפים לדחות את הטיפול – בדרך כלל למועד לא ידוע – ולהמשיך לחיות לצד הבעיה, עד שיגיע הזמן המתאים או הכסף המספיק לטיפול. החדשות הפחות טובות הן שזה עלול לעלות בבריאות: מגורים בדירה עם ריחות עובש, נזילות, כתמי חזזית או רטיבויות בקירות הבית עלולים להזיק לבריאות, לגרום לתסמינים במערכת הנשימה ואפילו יכולים להיות קטלניים במקרה שיש ילדים בבית. בנוסף, התעלמות מהבעיה בדרך כלל גם לא חוסכת כסף – בעיות רטיבות או חדירת נוזלים עקב כשלי איטום נוטות להחמיר עם הזמן ולהתפשט, מה שגורם לכך שהטיפול בבעיה יהיה מורכב יותר ומן הסתם גם יעלה יותר.

ומהן החדשות הטובות?

בעשור האחרון התפתח משמעותית תחום האיטום וחומרי הבניין, וכיום ניתן לספק פתרונות איכותיים, עמידים ובטוחים במחירים סבירים וללא צורך בהוצאות כספיות גבוהות או צעדים קיצוניים כמו הרס תשתית או שבירת קירות. במאמר זה נסקור את הבעיות השונות והמוכרות שצצות בבתים רבים – ואת הפתרונות הטובים ביותר שניתן לספק כיום בתחום האיטום על מנת לפתור אותן.

כשחדר השירותים מוצף

חדרי רחצה ושירותים מהווים את הריכוז העיקרי של מערכות הצנרת בבית: צינורות האסלה, נצרת האמבטיה או המקלחת, כיורים ועוד, הופכים את חדר האמבטיה למקום מועד לנזילות, הצפות או סתימות בצנרת. בבתי קומות הבעיה לעיתים מתגלה רק כאשר השכן מלמטה דופק בדלת ומספר לדיירים שתקרת חדר הרחצה שלו מגלה סימני רטיבות או גרוע מכך – מטפטפת. במקרה כזה מוטב לטפל במקרה בהקדם, כיוון שחוץ מנזק לצנרת שלכם החוק מחייב אתכם לממן את הוצאות הטיפול בנזקים שנגרמו לתקרת השכן, כך שתצטרכו לפתוח את הארנק או להפעיל את הביטוח במידה וקיים.

במקרה של הצפה בחדר הרחצה, סתימה בצינור או תלונות השכן שלמטה על רטיבות – הבעיה היא בדרך כלל כשל איטומי בצנרת – סדיקה, שבר או חור, או סתימה שלא מאפשרת למים להתנקז כראוי.

במצבים כאלו הפתרון הטוב ביותר היא לבצע גילוי, איטום ותיקון הנזילה ללא הרס. שיטה זו, שנקראת גם שיטת אל-הרס, מאפשרת לטפל בצנרת בלי להידרש שבירת קירות, הרמת מרצפות או כל הרס לתשתית הבית. במסגרת שיטה זו קיימים מספר כלים ואפשרויות לשימוש על מנת לטפל בבעיה. המוכרים שביניהם: הטלאה – החדרת בלון עטוף בחומרי הדבקה אל תוך הצינור הפגוע, התזה באמצעות רובוט - רובוט זעיר שמוחדר אל תוך הצינור ומיישם התזה של דבק אפוקסי, שרוול – התקנה צינור חדש בתוך הקיים, וזרוע רובוטית – מכשור רובוטי המפרק את גורמי הסתימה לאבקה שנשטפת עם הזרם.

סימני רטיבות בקירות

התקרה נראית בסדר גמור אבל הקירות מתנפחים? פעמים רבות מתרחשת חדירת רטיבות דווקא מחזית הבית, בדרך כלל כאשר קיים כשל איטום בצידם החיצוני של קירות הבית, כגון סדקים, התפוררות בבטון, חורים ועוד. אז מה הבעיה? פשוט אוטמים מבחוץ, לא?! התשובה היא שכן, אבל זה הרבה יותר מאתגר כשמדובר בדירה שנמצאת בגובה. במצב כזה יש צורך בהגעה אל מקום הכשל בגובה מצדו החיצוני של הבניין. הטיפול בבעיה זו הוא איטום הרטיבות בהתזה של חומרי איטום מתאימים, כאשר הדרכים הנפוצות לעשות אותו בקירות של קומות גבוהות הוא באמצעות במת הרמה, מנוף, או בדרך העדיפה מכולן – איטום בסנפלינג בקירות חיצוניים.

שיטת איטום באמצעות סנפלינג חוסכת זמן רב של התעסקות, מונעת הפרעה לסביבה ונעשית בזריזות וללא צורך בתפיסת מרחב ברחוב הבניין. איש המקצוע (שהוסמך ועבר הכשרה מתאימה לאיטום בסנפלינג) יורד באמצעות החבלים אל האזור בו קיים הכשל (סדקים, חזזית, התפוררות או כל מצב אחר שגורם לרטיבות לחדור פנימה) ומיישם את חומר האיטום על הקיר. במקרה והקיר מחופה העבודה תהיה ארוכה יותר וייתכן שתכלול הסרת אריח והדבקתו מחדש או איטום באזור הפוגות שבין אריחי החיפוי.

קירות המרתף של הבית צוברים עובש, רטיבות או נזילות

קירות מרתף לרוב מועדים יותר לבעיות איטום מאשר כל קיר אחר בבית. זאת בשל היותם צמודים לקרקע מצדם החיצוני, כך שכל כשל איטום קטן בקיר עלול לגרום במוקדם או במאוחר לחדירת רטיבות או מי גשמים לתוך קיר המרתף. קיימות כיום מספר שיטות שונות לטיפול בבעיה, כאשר המובילה שביניהן היא איטום שלילי בהזרקה במרתפים, על בסיס ג'ל.

הג'ל במקרה הזה הוא חומר דו-רכיבי שנקרא הידרו-ג'ל. כאשר שני החומרים נפגשים יחד באמצעות ההזרקה הם מגיבים זה לזה ומתמצקים. בשיטת איטום שלילי בהזרקה החומר מוחדר בלחץ אל תוך הסדקים והנקבים בקיר, הופך למוצק וכך אוטם את הקיר מחדירת רטיבות פנימה. על אף התוצאות הטובות בשיטה זו, קבלני איטום יעדיפו לרוב להימנע ממתן אחריות על עבודות איטום במרתף.

רטיבות מתחת לריצוף

רטיבות מתחת לריצוף היא מצב פחות שכיח מאלו שהוזכרו למעלה. במקרה כזה קיימים סימנים מובהקים לקיומה של רטיבות מתחת למרצפות הבית וזה יכול לקרות בחדרי רחצה, במרפסות ואפילו באזורי סלון או מטבח. הסימנים העיקריים לרטיבות כזו כוללים: כתמי רטיבות באזורי הפאנלים או על הרובה בין המרצפות, שמשנה את צבעה באופן ברור בעקבות הרטיבות, מעין "אבקה" בגוון לבן על הרובה, ריחות רטיבות או עובש וגם: חשבונות מים גבוהים באופן ניכר על אף שלא נצפתה שום הצפה או נזילה במקום כלשהו ברחבי הבית. תשובה סופית לגביי מצב זה ניתן לקבל באמצעות מצלה תרמית שמזהה אזורי רטיבות מתחת למרצפות הבית.

הטיפול בבעיה זו כולל ייבוש תת-רצפתי, במהלכו מופעלת מכונה ש"שואבת" את האוויר הלח מתחת למרצפות הבית ומאפשרת ללחות הכלואה לצאת ולהתנדף. יש לציין שבעת הפעלת המכונה – שנמשכת בין מספר ימים למספר שבועות, תלוי בגודל הבית – בני הבית נדרשים לצאת עד לסיום הייבוש.

לסיכום

העצה הטובה ביותר שניתן לקבל במצב זה היא להתייחס לממצאים חשודים ברחבי הבית אם ישנם. כל נזילה או רטיבות שאינה מטופלת עשויה ברוב המקרים להתפשט לאזור נרחב יותר. הכלים שקיימים כיום לטיפול בבעיות איטום הם רבים ומגוונים, והטיפול שניתן זול יותר, פחות מלכלך, זריז ועם תוצאות הרבה יותר טובות מבעבר.

בשיתוף אתר משרות