הגיל השלישי מביא עימו לא מעט שינויים ולעיתים גם קשיים, בעיות בריאותיות, מחלות ופציעות. נתון מטריד מציין שאחד מכל 3 אנשים בני 65 ומעלה, יהיה אדם סיעודי בנקודה מסוימת במהלך חייו. על אף שמדינת ישראל מציעה סל שירותי בריאות טוב ביחס למדינות האחרות, הדבר אינו מספק מאחר ומדובר בסיוע חלקי, זו גם הסיבה לכך שהחלו לשווק יותר ויותר ביטוחי בריאות פרטיים, ייעודיים לגיל השלישי.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

ישנה חשיבות רבה להיות מבוטחים בביטוח סיעודי, אשר ייתן מענה במקרים קשים, בהם אחד מבני המשפחה סובל ממצב סעודי, בין אם מבחינה תפקודית ובין אם מבחינה קוגניטיבית. כך תוכלו להיות סמוכים ובטוחים שתקבלו את כל השירותים והצרכים שתהיו זקוקים להם. כאמור ישנו מגוון רחב של  ביטוחים וסוגי ביטוח סיעודי, וזה עשויי לבלבל. מהם הביטוחים הקיימים בשוק ובאיזה ביטוח כדאי לבחור? במאמר הבא נסקור את הסוגים השונים ונבחן את ההבדלים בניהם.

ביטוח בריאות - אל תחכו לדקה ה-90

ביטוח בריאות פרטי מציע לרוב התייעצות עם רופאים מומחים פרטיים, תרופות שאינן כלולות בסל, בדיקות CT ו- MRI שלרוב דורשות המתנה ארוכה, מבלי להמתין וללא עלות. כמו כן השתלות, סיוע מקצועי, טיפול במקרים שלאחר ניתוח ועוד. חשוב להבין שביטוח בריאות פרטי לגיל השלישי הוא ביטוח בריאות לכל דבר, אך העלות שלו נעשית יותר יקרה ככל שגיל המבוטח מתקדם, זאת מאחר שהסיכונים גוברים ככל שאדם מזדקן. לכן מבוטחים אשר בוחרים לבטח עצמם בגיל מאוחר נאלצים להתמודד עם בדיקות ומבחנים שונים לצד אינספור הגבלות. הדרך הטובה ביותר להיות מבוטחים בפוליסת בריאות טובה, היא להיות מבוטחים מגיל צעיר. באופן הזה חברת הביטוח תאלץ לחדש את הביטוח ללא מבחנים והגבלות, גם כשתגיעו לגילאים יותר מתקדמים.

ביטוח חיים

בשונה מביטוח בריאות, ביטוח חיים למעשה מעניק ביטחון לשאירים של המבוטח, כך שחלילה במקרה של מוות אלו יקבלו פיצויים משמעותיים. ביטוח חיים ניתן לעשות בכל גיל אך בדומה לביטוחי הבריאות גם במקרה הזה, ככל שגיל המבוטח גבוהה יותר או שהוא סובל מבעיות בריאותיות, כך עלות הביטוח יקרה יותר.

ביטוח סיעודי - אילו סוגים יש?

אלו הם סוגי ביטוח סיעודי הקיימים כיום:

ביטוח סיעודי ביטוח לאומי

ביטוח סעודי מטעם ביטוח לאומי מעניק גמלת סיעוד המסופקת ע"י המדינה, על בסיס חוק הסיעוד. אך לא מדובר בהליך פשוט, לאחר הגשת התביעה לגמלת ביטוח סעודי יש לעבור שני מבחנים: מבחן הכנסות ומבחן ADL.

מבחן הכנסות: בודק את הזכאות לגמלה בהתאם לרמת ההכנסות. יחיד בעל הכנסה חודשית עד 10,551 ₪ זכאי לגמלה מלאה, אם הינו בעל הכנסה גבוהה יותר עד 15,826 ₪ יהיה זכאי לגמלה חלקית. במקרה וההכנסה שלו גבוהה מסכום זה, אינו זכאי לגמלה כלל, גם אם הוכח שמידת התלות שלו מקנה לו זכאות. במידה ומדובר בזוג, הסכום ההתחלתי של ההכנסות הוא 15,826 ₪.

מבחן ADL: מגדיר 6 פעולות קבועות של תפקוד יומיומי. אדם סעודי הוא זה שאינו מסוגל לבצע לפחות 3 פעולות מתוכן. פ"ע מבחן זה הזכאות נחלקת לשש רמות, ובהתאם לכל רמה נקבע סכום כספי לגמלה, שתשמש למימון חלקי של שירותים שונים הניתנים מטעם המדינה: מרכז יום לקשיש, לווי מטפל זר צמוד למשך 24 שעות ביממה, מטפל ישראלי שאינו צמוד, לחצן מצוקה ועוד.

ביטוח סיעודי פרטי

משנת 2019 חברות הביטוח אינן מספקות עוד ביטוח סיעודי פרטי, רק אלו אשר רכשו ביטוח סיעודי לפני 2019 נהנים ממנו למשך שארית חייהם. ביטוחים מסוג זה אינם תלויים בהכנסת המבוטח אלא בגילו ובמצבו הבריאותי בלבד.

ביטוח סיעודי קופ"ח

ביטוח סיעודי מטעם קופ"ח מעניק ביטוח קבוצתי אחיד לכלל המבוטחים, בשיתוף פעולה עם חברות הביטוח. מאחר ומדובר בביטוח קבוצתי העלות שלו נמוכה יותר בייחס לביטוחים הפרטיים, אך גם במקרה זה העלות תלויה בגיל ההצטרפות של מבוטח. חשוב לציין שבמקרה של ביטוח סיעודי של קופ"ח תקופת הביטוח מוגבלת לחמש שנים, נוסף על כך ככל שגיל המבוטח צעיר יותר בשלב ההצטרפות לביטוח הקבוצתי, כך הקצבה החודשית שיקבל תהיה  גבוהה יותר

הכתבה נכתבה בשיתוף עם אתר מגן מומחים