חשד שמחקים ששווקו לציבור מכילים רמות חריגות של חומרים שידועים כמשבשי פעילות הורמונלית. הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, איגור דוסקלוביץ', מזהיר את הציבור בכלל ואת ציבור ההורים לילדים בפרט, מפני שימוש במחקים שאינם עומדים בתקן הרשמי

כלים

בביקורת שערך הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, איגור דוסקלוביץ' נמצא כי מחקים שמשווקים בידי חברת טופ טויס מותגים בע"מ, אינם עומדים בהוראות התקן הרשמי ת"י 562 "בטיחות צעצועים" ונמצא חריגה בריכוז הפתלאטים במוצר זה עד פי 18 מהמותר.

על פי מידע שנמסר ממשרד הבריאות, פתלאטים רבים ידועים כחומרים משבשי פעילות הורמונאלית. פתלאטים דומים במבנה להורמונים ומשפיעים על מנגנוני הוויסות של הורמונים בגוף אדם גם בריכוזים נמוכים. הממצא החריג נמצא במסגרת בדיקות היבוא של המוצר בדגם: AOM-1250-A;B;C;D;E. על פי הוראות מינהל התקינה, אם יש זיהוי מלא של המוצר – יש להפסיק את השימוש בו.

הממונה על התקינה, איגור דוסקלוביץ', ציין כי: "בהתאם לחוק התקנים, מרגע קבלת ההודעה על הליקוי, חלה על היבואן חובה לאסוף את המוצר מכל הגורמים אליהם הוא הופץ, להפסיק את מכירתו ולעדכן את הגורמים המפיצים והמוכרים השונים, בדבר הליקוי. למרות הצו המנהלי שניתן ליבואן, המורה לו לאסוף את המוצר, הוא לא דיווח על ביצעו, וקיים חשש כי לא ביצע אותו כלל. כמו כן, למרות בקשתנו, לא מסר היבואן את הפרטים היכן ובאיזה תקופה שווק המוצר".

דוסקלוביץ' הוסיף כי "יצרן שלא פועל בהתאם לאמור, חשוף להליכים מינהלים ופליליים, לרבות חקירה והגשת כתבי אישום. כאמור, במקרים כאלו, פועל הממונה על התקינה באופן מידי בכדי להפסיק את מכירת המוצר".