מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל ועיריית אילת בסיוע כוחות משטרה, ביצעו מבצע אכיפה מרוכז סמוך לאילת, במסגרתו נהרסו ופונו 23 ניסיונות פלישה ובנייה בלתי חוקית שהוקמו על אדמות מדינה בגבעת הקראוונים, שטח פתוח בבעלות המדינה המיועד להקמת חניון מוסדר לקראוונים. הישג לאכיפה נרשם כאשר 23 הפלישות פונו על ידי הפולשים עצמם, לאחר שהוזהרו על ידי המפקחים. פלישה אחת נוספת הועברה לטיפול משפטי

כלים
גבעת הקראוונים באילת
גבעת הקראוונים באילת

במסגרת מבצע אכיפה מיוחד כנגד תופעת הפלישה לאדמות המדינה נהרסו ופונו 23 מבנים וניסיונות פלישה בלתי חוקיים שהוקמו ע"י פולשים באזור גבעת הקראוונים בחוף הדרומי של אילת. הפלישות הרבות לאדמות המדינה במיתחם התאפיינו בהקמת מבנים בלתי חוקיים בבניה קלה שנבנו משאריות של עצים, פחים, בזנטים, חלקי אסכורית וכדומה וציוד אישי שאוחסן בתוכם או בצמוד להם, כל זאת בניגוד לחוק וללא היתר.

הפלישות לאדמות המדינה, בשטח כולל של כ-40 דונם, אותרו ע"י מפקחי הרשות באזור גבעת הקראוונים הסמוכה לאילת, שטח פתוח המיועד להקמת חניון קראוונים מוסדר לרווחת הציבור.

הישג מרשים לאכיפה נרשם כאשר ב-23 פלישות מתוך 24 פלישות שאותרו במקום, הפולשים פינו את הקרקע בעצמם אחרי שהוזהרו ע"י המפקחים. פלישה אחת נוספת, בה הפולשים סרבו לשתף פעולה עם הרשויות ולהתפנות, הועברה לטיפול משפטי ותפונה בעתיד.

המפקחים הגישו לפולשים בכל אחת מהפלישות התראות והבהירו למסיגי הגבול כי מדובר בעבירה של הסגת גבול במקרקעי ציבור, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל וכי עליהם לפנות את הקרקע, אם לא תוגש נגדם תלונה במשטרה והם יפונו מהקרקע בליווי שוטרים.

בנוסף, הובהר לכל פולש כי במקרים בהם מסיגי גבול מסרבים לפנות קרקעות מדינה אליהן פלשו, רשות מקרקעי ישראל מגישה נגדם גם תביעות כספיות להחזר דמי השימוש בקרקע וגם החזר על עלויות הפינוי הנגרמות לקופת המדינה.

כאמור, רוב הפולשים צייתו לאזהרות המפקחים, הרסו ופינו את המבנים שהקימו והתפנו מהמקום עם חפציהם. לאחר שהפולשים במקרה האחרון סרבו להתפנות מהמקום, הטיפול בהם הועבר להליכים משפטיים.

מפקחי רמ"י החזירו את הקרקע לקדמותה, פינו את הפסולת הרבה שנותרה במקום לאתר מורשה, והחזירו את הקרקע למאגר הקרקעות הציבורי. השטח צפוי, כאמור, לשמש בקרוב כחניון מוסדר לקראוונים לרווחת הציבור.

"מפקחי הרשות פועלים בכל רחבי הארץ, לרבות באילת הדרומית, במטרה להגן על אדמות המדינה מפני פולשים אשר גוזלים את אדמות הציבור בניגוד לחוק. הם מבצעים את עבודתם תוך שמירה קפדנית על החוק אך גם ברגישות רבה כלפי האוכלוסייה המקומית, ולטובת האינטרס הציבורי. המפקחים מבהירים לפולשים כי הם פועלים בניגוד לחוק וכי אם יפונו הם חשופים לתביעות והוצאות בגין פינויים. אנו עדים לכך שהאכיפה אכן אפקטיבית כאשר פולשים רבים מחליטים לבצע הריסות עצמיות כדי להמנע מתביעות ובכך חוסכים למדינה (ולעצמם) הוצאות מיותרות בגין פינויים", אומר אילן ישורון, מנהל מרחב דרום בחטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.