גם הגשם והקור לא עצרו את כ-200 התושבים שיצאו לרחוב להגן על בריאותם. מטרופולין חיפה הוכר כבר לפני שנה על ידי משרד הבריאות כאזור מוכה תחלואה עודפת הנובעת מזיהום אוויר. הדו"ח של פרופ. גרוטו העמיד בחזית את המחדל הלאומי של מדינת ישראל: במפרץ חיפה מתגוררים כ-10% מתושבי מדינת ישראל; אנשים שומרי חוק שהחוק לא שומר עליהם.

כלים
(צילום: ארז תרשיש מגמה ירוקה חיפה)
(צילום: ארז תרשיש מגמה ירוקה חיפה)

המשרד להגנת הסביבה ביקש דאשתקד, להמליץ על הכרזת חיפה כאזור מוכה זיהום אוויר אך חזר בו וכונן במקום זה תוכנית עבודה קיקיונית שלא נותנת מענה ראוי לאסון העומד להתרחש במפרץ: במתווה הגז קיימת תוכנית להכנסת בית זיקוק נוסף, בו יזוקק גז המתאן מחומרים אורגנים נדיפים ומסרטנים המצומדים לו (קונדנסטים) וכן מייכלי איחסון של חומרים מסוכנים אלה. אף גורם ממשלתי לא עוצר וזועק חמאס מול התוכנית המסוכנת של הוספת חומרים מסרטנים לאוויר בפאתי שכונות מגורים במפרץ חיפה.

מאגר ליוויתן אשר יזרים את חומריו המסרטנים למפרץ חיפה מיועד ברובו ליצוא, כך שברוני הגז יתעשרו על חשבון בריאותם וחייהם של תושבי מפרץ חיפה. היינו מצפים מהמשרד להגנת הסביבה, לעמוד על טובתם של תושבי מטרופולין הסרטן: במקום בו זיהום האוויר הוא יומיומי והתחלואה היא סביב השעון, יש לצמצם את התעשיות המזהמות ולא להוסיף בית זיקוק חדש.

הגשם החזק והקור העז לא הרתיעו את תושבי חיפה שמאסו בזילות חייהם על ידי הרשויות. כ-200 תושבים יצאו לרחוב כדי למחות על הסכנה האורבת. הפגנה בהובלת מגמה ירוקה ומטה מאבק הגז החיפאי נערכה בנווה שאנן: צעדה לאורך רחוב טרומפלדור עד מרכז זיו שם התקיימה עצרת נאומים.

מיקום הצעדה הוא לא מקרי: שכונת נווה שאנן משקיפה אל עמק הבז"ן וידועה בזיהום האוויר שבה ובתחלואה העודפת של תושביה.

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה שנכח בהפגנה: "האזרחים המודאגים שיצאו הערב להפגין בחיפה נגד מתווה הגז של נתניהו, מבינים את ההקשר בין המתווה שרע לכלכלה, לסביבה ולבטחונה האנרגטי של מדינת ישראל לבין בריאותם ובטחונם של תושבי מטרופולין חיפה. מתווה הגז מדבר על הוצאתם של חומרים הנקראים קונדנסטים מהמאגרים, חומרים רעילים ומסוכנים, שצפויים להגיע לזיקוק במפרץ חיפה. חומרים אלו מזהמים ביותר ואין שום סיבה הגיונית להביאם לאזור שכבר היום הוא המזוהם והחולה ביותר בארץ. כמיליון תושבי מטרופולין חיפה לא יאפשרו לשיקולים כלכליים צרים, של ברוני הגז, לסכן את חייהם ולהגביר עוד יותר את הקטסטרופה של הזיהום והתחלואה במפרץ חיפה."

ליהי שחר, ממארגנות ההפגנה, מגמה ירוקה: " 5000 ילדים יותר חלו באסטמה בחיפה מאשר בשאר הארץ. למה חולים פה יותר? חיפה הוא האיזור הכי מזוהם בארץ עם ריכוז הכי גבוה של תעשיות מזהמות. הקשר למתווה הגז הוא תוכנית קרקעות הצפון שתכניס לחיפה בית זיקוק חדש, לגז. כדי לקבל גז נקי, צריך להפריד אותו מחומר מסוכן שנקרא קונדנסאט. אם חשבתם שעכשיו מזוהם פה, תכינו את עצמכם ליום שאחרי אישור המתווה. הקונדנסאט בתהליך הזיקוק שלו מזהם מעל פי 20 מכל תוצר דלקים שאנחנו מכירים! ואתם יודעים מה באמת מרגיז אותי? שזה בכלל לא עבורינו! 90% מתעשיית הקונדנסאט מיועדת לייצוא! ז"א, גם שודדים וגם מרעילים! איחסון החומרים המסרטנים תתבצע בחוות מיכלים עצומה, גדולה בהרבה מחוות המיכלים של קרית חיים, כ-800 מטרים בלבד מקרית אתא! בנוסף למיכלי הדלקים ישנה כוונה להקים במתחם זה מתקני זיקוק וכבר אושר לאחסן שם 20,000 טון גז פחמימני, כך שמדובר בלא פחות מבית זיקוק נוסף במפרץ חיפה. התוכניות הללו

עומדות עכשיו בוועדות התכנון ועומדות לקראת הכרעה. אנחנו דורשים מוועדות התכנון לא לאשר את תוכניות הרחבת התעשיות המזהמות במפרץ חיפה אלא לזקק את הגז על האסדה בים. אנחנו דורשים מהשר גבאי לקדם את הכרזת מפרץ חיפה כאזור מוכה זיהום אויר ולטפל בבעיות זיהום האוויר, הפעם באמת."