כלים

49 צבי ים הובאו השנה למרכז ההצלה לצבי ים של רשות הטבע והגנים, מתוכם 22 כבר הושבו לטבע לאחר טיפול ושיקום. 7 צבים נוספים ממתינים לשחרורם בקרוב. מרבית הצבים מאותרים על ידי אזרחים. השיאנים:תושבי השרון וחוף הכרמל.

סיכום שנת 2010 במרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים (במבואות ים) מעלה כי השנה הייתה זו שנת שיא בהגעת צבים לטיפול במרכז: 49 צבים הגיעו השנה למרכז ההצלה, אחד יותר ממספר הצבים שהגיעו לטיפול בשנת 2007, שנת השיא עד כה.

בארבע השנים האחרונות חל זינוק במספר צבי הים שמדווחים לרשות הטבע והגנים ומובאים לטיפול במרכז, תוצאה של עלייה במודעות הציבור לבעיית ההישרדות של צבי הים ולקיומו של מרכז ההצלה. מתוך 49 הצבים שהגיעו למרכז, 20 כבר שוחררו חזרה לטבע, שבעה עדיין נמצאים בטיפול ו-22 צבים הגיעו כשהם מתים או במצב קשה, ומתו במהלך הטיפול בהם. למרכז מובאים צבי ים מכל המינים: 31 צבי ים חומים, 15 צבי ים ירוקים ו-3 צבים רכים זכו השנה לסיוע של אנשי מרכז ההצלה לצבי ים.

בחינה של החופים מה הובאו הצבים הפגועים לטיפול מעלה כי שיאני המדווחים הם תושבי השרון: 15 צבים הגיעו מחופי האזור. במקומות הבאים ניתן למצוא את תושבי חוף הכרמל (11 צבים) ותושבי חופי פלשת (9 צבים). ממישור החוף הדרומי הגיעו לטיפול במרכז 5 צבים, ושלושה צבים הועברו לטיפול מחופי מפרץ חיפה ומחופי הגליל המערבי (כ"א).

יניב לוי, מנהל מרכז ההצלה לצבי הים של רשות הטבע והגנים: "אין ספק שבשנים האחרונות היקף הפעילות של המרכז גדל משמעותית, תוצאה של עלייה במודעות הציבור לצבי הים ולמרכז ההצלה שלנו והתמקצעות של פקחי רשות הטבע והגנים בכל הקשור לצבי הים. כ-60% מהפגיעות הן תוצאה של דייג- בליעת קרסי דיג (שאראק) או הסתבכות בחוטי דיג ורשתות, ולצידן ישנם ג גורמי פגיעה טבעיים. מרבית הצבים הפגועים מגיעים בתקופה זו של השנה- הסערות החורפיות בים מובילות לפליטה של צבים פגועים לחופי ישראל. אזרחים שנתקלים בצב ים שכזה מתבקשים לדווח מיידית למוקד הסביבה 6911*. במידה והצב מושב לטבע אנחנו דואגים להזמין את מצילו להשתתף בשחרור ואפילו להעניק לצב שהציל שם".

לצד פעילות מרכז ההצלה לצבי ים, שהוקם על ידי רשות הטבע והגנים בשנת 1999, מקיימת רשות הטבע והגנים ממשק לשמירה על צבי הים החל כבר בשנות השמונים המוקדמות. החל מ-1993 מעתיקים פקחי רשות הטבע והגנים במהלך עונת ההטלה קינים טריים לחוות הדגרה מוגנות. עד כה בקעו בחוות אלו במהלך שנות הפעילות -85 אלף צבונים, ששוחררו חזרה לים מיד לאחר הבקיעה. בארבע השנים האחרונות חל זינוק משמעותי במספר הקינים שמאותרים מידי שנה, מ-81 קינים בשנה בממוצע עד 2006, לממוצע של 138 קינים שמאותרים מידי שנה בארבע השנים האחרונות.

יניב לוי: "ייתכן בהחלט שמדובר בניצנים ראשונים של תכנית השמירה על הצבים, שקיימת כבר יותר מ-20 שנים, והעלייה ודאי קשורה גם לעלייה במודעות הציבור ובהתמקצעות ומיומנות פקחי הרשות באיתור והעתקת הקינים. עדיין יש לאן להתקדם מבחינת מודעות הציבור, בעיקר בחופים הצפוניים והדרומיים ביותר ואנחנו מקווים שבעתיד הקרוב נקים גם מבנה חדש ומודרני יותר למרכז ההצלה, שיאפשר לנו לחשוף עוד בפני הציבור את הפעילות".