אמנסטי אינטרנשיונל: להעביר מיידית את אלקיק לבית חולים לפי בחירתו, גם הפעם מערכת המשפט הישראלית נכשלת במתן סיוע חוקי אפקטיבי לעצירים המנהליים. תנועת זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" מתחה הערב (ד') ביקורת חריפה על מערכת המשפט הישראלית, שדחתה את עתירתו של שובת הרעב מוחמד אלקיק, ששביתתו נכנסת ליומה ה-85: "ההחלטה היא חלק מתמונה רחבה יותר. כעציר שלא הורשע, לאלקיק עומדת הזכות לקבל טיפול על פי בחירתו. בהינתן מצבו הקריטי, על הרשויות הישראליות לכבד את בקשותיו ולהעבירו לבית החולים בו בחר ללא עיכוב".

אף על פי שבית המשפט העליון דחה את עתירתו של שובת הרעב מוחמד אלקיק להעברה לבית חולים על פי בחירתו, הרשויות הישראליות חייבות לארגן את העברתו המיידית לבית חולים פלסטיני ברמאללה, מסרה תנועת זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל".

ב-12 בפברואר 2016, עורכי דינו הגישו עתירה לבית המשפט העליון ודרשו את העברתו. בדיון שנערך ב-15 בפברואר, עורכי דינו הציגו לבית הדין מסמכים המראים שבית החולים שבחר אלקיק ברמאללה מוכן לקבלו. השופטים הציעו שהוא יועבר לבית החולים אלמקסד בירושלים המזרחית הכבושה, הנמצא תחת שליטה ישראלית מלאה ונערכו בו מספר פשיטות של כוחות ישראליים בחודשים האחרונים. בדיון נוסף ב-16 בפברואר, עורכי דינו של אלקיק יידעו את בית המשפט כי אלקיק סירב לקבל טיפול בבית החולים אלמקסד ובאותו הערב החליטו השופטים לדחות את עתירתו.

ההחלטות של בתי הדין הישראליים בנוגע למוחמד אלקיק, לרבות ההחלטה האחרונה של בית המשפט העליון, הינן חלק מתמונה רחבה יותר. בתי המשפט הישראליים נכשלו, במשך שנים רבות, לספק סיוע משפטי-חוקי אפקטיבי לאלפי הפלסטינים המוחזקים תחת מעצר מנהלי ללא כתב אישום או משפט, על בסיסן של "ראיות" סודיות המוסתרות מהעצירים ומעורכי דינם, תחת צווים שיכולים להתחדש ללא הגבלה. כעציר שלא הורשע, לאלקיק עומדת הזכות לקבל טיפול מרופאים על פי בחירתו. בהינתן מצבו הקריטי, על הרשויות הישראליות לכבד את בקשותיו ולהעבירו לבית החולים בו בחר ללא עיכוב.

אף על פי שב-4 בפברואר 2016 בית המשפט העליון, ביושבו כבית דין גבוה לצדק, קבע כי יש "להקפיא" את צו המעצר המנהלי עקב מצבו הבריאותי המדרדר, התנאים בהם ניתן מגבילים את אלקיק לבית החולים "העמק" בלבד. ב-10 בפברואר הכוחות הישראליים מנעו ניסיון אקטיביסטים להעבירו באמצעות אמבולנס לרמאללה.

עורכי דינו של אלקיק הדגישו שבזמן שצו המעצר שלו מוקפא, לרשויות הישראליות אין ביסוס חוקי להשארתו במקום מסויים או להגבלת החופש שלו בדרך כלשהי. בנוסף להבטחה שאלקיק יקבל את הטיפול שביקש ללא שיהוי, על הרשויות הישראליות לבטל את צו המעצר המנהלי נגדו ולשחררו, אלא אם יואשם בעבירה פלילית מוכרת ויישפט בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים.

"אמנסטי אינטרנשיונל" חוזרת על קריאתה רבת השנים לסיים את נוהג המעצר המנהלי בישראל ומגנה את העלייה הדרמטית בשימוש בכלי זה מאז עלה מפלס האלימות באוקטובר 2015.

בסניף ישראל של "אמנסטי אינטרנשיונל" מוסיפים: בסרטון קשה לצפייה שצולם בבית החולים "העמק", נראה אלקיק זועק מכאבי תופת בעת עוויתות שרירים חמורות שנגרמות ממצבו החמור. אלקיק זועק בתחילה לאלוהים ולאחר מכן אומר "היד שלי", בעוד היד מצויה בעווית שרירים חמורה.

ד"ר עפו אגבריה שביקר את אלקיק אמר ל"אמנסטי אינטרנשיונל ישראל" כי מצבו של אלקיק קריטי וכי הוא סובל מעוויתות שרירים בכל גופו. ישנו סיכון גבוה שהעוויתות הללו יתפשטו לאיבריו הפנימיים, לרבות לשריר הלב, ויגרמו להתקף לב. על פי רוב שובתי רעב אינם שורדים תקופות כה ארוכות, ומבחינה רפואית, לאחר היום ה-70 של שביתת הרעב הרופאים כבר אינם צופים ששובתי רעב ישרדו. כל רגע שבו אלקיק עודנו בחיים, לאחר 85 ימי שביתת רעב, הוא רגע נדיר שיש לנצל כדי לסייע לו, לשחרר אותו ממעצרו המנהלי ולסיים את סבלו.