דומה כי מעולם לא נשמע אפי כהן צמח, חבר מועצת העיר בית שאן, מסר חד וחריף כפי שהוא נשמע השבוע. נקעה נפשו מההתקפות משולחות הרסן נגד בכירי העירייה ועל ראש העיר בפרט. כששומעים מה יש לו לומר מתרשמים, כי יותר מאשר הוא תובע את עלבונו של ראש העיר הוא תובע את עלבונה של האמת: יש בעיר עשייה רבה לטובת תושביה ולרווחתם אבל היא קבורה תחת מעטה הדה-לגיטימציה המתמיד שנעשה לשלטון הנוכחי שלא זכה אף ליום אחד של חסד והוא מותקף ומושמץ מדי יום. "נכון שתפקיד האופוזיציה לבקר ולהיות העין הבוחנת אך שומה עליהם לעשות זאת בצורה עניינית ולא בהתלהמות ובהסתה פרועה, בהתרת דמינו כחברי קואליציה."

כלים
ראיון עם אפי כהן צמח חבר מועצת העיר בית שאן
ראיון עם אפי כהן צמח חבר מועצת העיר בית שאן

הוא נחשב ומוערך כאיש עשייה שקט ויסודי, שאינו מרבה לדבר. גם כשהוא מדבר, הוא עושה זאת בשקט, בנימוס, תוך שמירה על תרבות דיבור, על איפוק, ומתמקד בעיקר. ההתקפות החוזרות ונשנות על בכירי העירייה ועל העומד בראשה גרמו לו "לשבור שתיקה". הוא נחלץ להגנתו בעיקר משום שלא רק לתחושתו אלא למיטב ידיעתו- והוא יודע - המכפישים, המשמיצים והמלעיזים תוקפים אותו אף שאין להם שמץ מושג על עשייתו.

"ראש העיר רפי בן שטרית ואליעזר כהן זדה פועלים ללא ליאות לקידום העיר לטיפוח ופיתוח העיר בכל המישורים. הוא קשוב לכל פנייה, מגלה מעורבות בכל ענייני העיר. גורמים באופוזיציה ושותפיהם עושים הכל כדי לפגוע ולעשות דה-לגיטימציה לראש העיר . "גם בתקופת פיני קבלו עשו הכל על מנת לפגוע בו ובמעמדו ועשו הכול כדי להביא לחילופי שלטון. אני פונה אליכם, להסיר את מילות ההסתה ולראות את המצב כפי שהוא. גם הפרסום בעיתון הכלכלי בנושא הארנונה היה מוטעה ומטעה, שכן בתל אביב וברעננה משלמים יותר , צריך פשוט לדעת לעשות את החישוב הנכון ואז התוצאה שונה".

האם ביקורת על שלטון מכהן אינה לא רק לגיטימית אלא נדרשת וחיונית?

" אין לי דבר נגד ביקורת. אני בהחלט מסכים שהיא נדרשת וחיונית אבל בתנאי שתהיה הוגנת ועניינית. הכי קל לזרות חול בעייני הציבור ולהסית אתו. תוכנית ההבראה נכפתה עלינו לאור הגירעון העצום שנשאר מהשלטון הקודם ומזה שלפניו והיתה תנאי הכרחי לקבלת תקציבים. משרד הפנים ומשרד האוצר העבירו 57 מיליון ש"ח לכיסוי חובות לבנקים, לחברת חשמל ולספקים שונים. כל ה"עליהום" שעושים בעניין העלאת הארנונה כואב לי באופן אישי וציבורי והיה ניתן להימנע מכך. ידוע גם לחברי האופוזיציה שזהו תהליך שלא ניתן היה להימנע ממנו. שכן, אילו לא היינו מאשרים את תוכנית ההבראה ואת העלאת הארנונה היינו גורמים לפגיעה קשה מאוד בתפקוד היומי השוטף של העיר.

"רפי מצליח לגייס משאבים ולקדם את העיר לעבר עתיד טוב יותר. אפילו חבר באופוזיציה ציין בדבריו שגם בתקופת ז'קי הוא הצביע בעד העלאת הארנונה אבל תמורת תקציבים גבוהים יותר- אז על זה כל המהומה? על גובה התקציבים שרפי השיג?? אז תגידו את זה מהתחלה!"

כחבר מליאה ותיק וכנציג העובדים האם אתה חש סיפוק על היותך שליח ציבור?

אני רואה חשיבות רבה לשמש כשליח ציבור, כחבר מליאה, המשרת את הציבור זו קדנציה רביעית, אני סבור שמי שרוצה להשפיע על התפתחות וקידום העיר צריך להצטרף להנהגה ולנסות ולהשפיע מבפנים. אני משמש שנים רבות כנציג השכבות החלשות, כנציג העובדים אין מבין ממני את חשיבות העבודה כערך, את ערך כבוד העובד, את חשיבות התנאים הסוציאליים את ההישגים שאני משיג לעובדים בהסכמי שכר, שאין להם אח ורע ויעידו על כך העובדים במפעלים וחברי הוועדים הלוקחים חלק פעיל ביחד איתי לשיפור תנאי העובדים ורואים את עבודת הקודש. את העבודה היומיומית שאני עושה לטובת העובדים ולטובת הציבור. חברי האופוזיציה הם האחרונים שיבקרו אותי על מעשיי ועל החלטתי לתמוך בראש העיר ולסייע לו בהנהגת העיר".

אתה נשמע כעוס ופגוע אישית מההתקפות על ראש העיר.

"שנים רבות אני פועל לטובת ולרווחת הציבור ומי שמכיר אותי יודע כמה אני רגיש למצוקות ולשכבות החלשות. אני חבר בוועדות שונות בעירייה ומודע לקשיים העצומים ולתנאי המחייה הקשים של התושבים אבל, לפעמים צריך להבין שיש דרך ארוכה שבסופה רואים את האור בקצה המנהרה וב"ה הגענו לשם ומתחילים לראות את העשייה בעיר ויודו בכך גם המתנגדים הגדולים שניתן לראות ברחובות ובשכונות את עובדי הניקיון ואכן העיר מתחילה להיראות נקייה יותר ופרוייקטים מתחילים לקרום עור וגידים וזאת תודות לראש העיר ולממלא מקומו שדבקים בדרכם ובמטרתם להצליח ולהוביל את העיר קדימה.

"מערכת החינוך בבית שאן מקבלת עדיפות עליונה אצל ראש העיר מתוך ידיעה והבנה שהכל מתחיל בחינוך. עוצמה של ישוב -זה החינוך! נכון שתפקיד האופוזיציה לבקר ולהיות העין הבוחנת אך שומה עליהם לעשות זאת בצורה עניינית ולא בהתלהמות ובהסתה פרועה, בהתרת דמינו כחברי קואליציה. אותם חברי אופוזיציה הצביעו אף הם במקרים דומים ואישרו גם הם העלאת ארנונה ואם היום הם היו חברי קואליציה הם היו מצביעים בעד ואם חברי אופוזיציה היו מקבלים מרפי את מה שביקשו גם הם היו מצביעים בעד. אני סבור שדברי אמת ניכרים ובע"ה העיר תדע ימים טובים ויפים עוד יותר".