בית הדין הארצי הפך, לבקשת ההסתדרות, את החלטת בית הדין האזורי וקבע כי שופטיו יוכלו לקבל כל החלטה שיראו לנכון בנוגע לסוגיית סגירת חברת ביכורי השקמה *** לטענת ההסתדרות ההחלטה לסגור את פעילות החברה ולמזגה לחברה האם, תוך פיטורי העובדים, נבעה ממניעים זרים הקשורים להתאגדות

כלים

הרכב בית הדין הארצי לעבודה, בראשות הנשיא השופט יגאל פליטמן, קיבל אמש (ג') את ערעור ההסתדרות והפך את קביעת בית הדין האזורי בבאר שבע, שלפיה סגירת חברה ביכורי השקמה של רמי לוי היא מעשה שלא ניתן להתערב בו מבחינה שיפוטית. בית הדין הארצי הורה להחזיר את ההליך לדיון בבית הדין האזורי בבאר שבע, וקבע כי שופטיו לקבל כל החלטה שיראו לנכון - מבלי שתחול עליהם הגבלה.

ההסתדרות טוענת שסגירת חברת ביכורי השקמה, וקליטתה לתוך החברה-האם רמי לוי שיווק השקמה, היא פעולה הקשורה להתאגדות עובדיה ומטרתה לפגוע בהתארגנות. "לבית הדין שיקול דעת פתוח ואין הוא צריך לצאת מתוך הנחה שמדובר במעשה עשוי שאין לו סמכות לגביו", נכתב בהחלטת בית הדין הארצי.

בסיום הדיון שנמשך מספר שעות, הורה בית הדין לרמי לוי להציע הצעות עבודה שוות מעמד ולכל הפחות שוות שכר לכל העובדים שסירבו לעבור מביכורי השקמה לרמי לוי שיווק השקמה ובכללן חברי ועד העובדים.

את ההסתדרות ייצגו בהליך עורכי הדין אהוד שילוני ואורית לרך, ממשרד עורכי הדין אהוד שילוני ושות'. העובדים מלווים במהלך ההתארגנות על ידי חיים שייב, יו"ר ההסתדרות במרחב אשדוד.

180 עובדי ביכורי השקמה התאגדו בהסתדרות לפני כחודשיים על רקע רצונם להסדיר את תנאי העסקתם ולהבטיח לעצמם ביטחון תעסוקתי. במהלך תהליך ההתארגנות, ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בחברה לאחר שההנהלה זימנה לשימוע לפני פיטורים שני עובדים ותיקים ומוערכים שהובילו את מהלך ההתאגדות.

בעקבות בקשה שהגישה ההסתדרות לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע פסק בית הדין כי ביכורי השקמה פגעה בהתארגנות עובדיה, התנכלה למובילי ההתאגדות וביצעה פעולות אסורות על פי חוק לשבירת שביתה. בית הדין מתח בהחלטה ביקורת נוקבת על החברה, שפעלה במכוון לסיכול התארגנות העובדים, תוך הצרת צעדי מובילי ההתאגדות, ניסיון לפטרם, איומים ושיח לא ראוי כלפי העובדים השובתים. בנוסף, בית הדין אסר על החברה לנקוט בכל פעולה שיש בה כדי לפגוע בכל דרך שהיא במעמדה של ההסתדרות בקרב עובדי החברה.

ואולם, בית הדין קבע כי לא יוכל להתערב בהחלטתו של רמי לוי לסגור את ביכורי השקמה, החלטה שלטענת ההסתדרות מקורה ברצונו העז למנוע בכל מחיר את התאגדות העובדים. את החלטה זו, כאמור, הפך אמש בית הדין הארצי לבקשת ההסתדרות.

מוועד עובדי ביכורי השקמה נמסר: "אנו מברכים על החלטת בית הדין הארצי לעבודה ומקווים שהנהלת החברה ומר רמי לוי יפנימו ויקבלו את רצוננו וינהלו עמנו משא ומתן להסדרת תנאי העסקתנו בהסכם קיבוצי".