המיזם, שנועד לשפר את התחרות בענף המזון הנחשב לריכוזי מאוד, יצא לדרך ,כאשר העמותה שתאגד את המכולות, "מזון ומכולת" בראשות אלי סתוי, הודיעה על חתימת הסכם הבנות מהפכני עם רמי לוי שיספק למכולות את הסחורה היבשה כמחסן מרכזי, כך שהמכולות יקבלו את הסחורה בתעריפים מוזלים בכעשרה אחוזים לעומת המצב בשוק כיום. במסגרת ארועי שבוע תעשיות המזון והארוח שנפתחו אמש בגני התערוכה, החלה "מזון ומכולת" להחתים בעלי מכולות ומינימרקטים להצטרפות להסדר החדש, שלמעשה יאפשר למכולות להנות מכוח קנייה משותף ולהתחרות ברשתות השיווק.
במסיבת העיתונאים השתתפו אלי סתוי, יו"ר "מזון ומכולת", ח"כ עמיר פרץ, שמלווה את הנושא כבר כ-10 שנים וח"כ איתן כבל יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת. ח"כ עמיר פרץ: " בבנקים מוחקים חובות רק לבעלי ההון, אני מכיר בעלי מכולות שמחקו חובות לאנשים החלשים ביותר בחברה הישראלית." ח"כ איתן כבל "מדובר בחלום שהתגשם. יש הרבה אנשים ששולחים את הילדים לרשום במכולת כי הם מתביישים, כך שהמכולת היום היא סוג של עוגן חברתי. "
במסיבת העיתונאים, נחשף מחירון "מזון ומכולת" ובו מחירים מומלצים למכירה לצרכנים הסופיים במכולות על בסיס ההנחות החדשות ניתן למצוא לדוגמה : דגני בוקר סיני - מיני אוסם 375 גרם יעלו 10.90 ש"ח, מרק בטעם עוף אוסם 400 ב-12.50 ש"ח, פתי בר עלית 500 גרם יעלה 10.90 ש"ח, קפה טורקי עלית 100 גרם 9.90 ש"ח, תה ליפטון 100 שקיקים יעלה 11.90 ש"ח, זיתולה שמן 750 מל' יעלה 12.90 ש"ח, קטשוף היינץ 910 גרם 11.50 ש"ח, חבילת נטורל ואלי חטיפי בריאות תעלה 13.90 ש"ח, 1 ק"ג מלח שולחן של סלית ישווק במחיר של 1.30 ש"ח ומיונז אמיתי תלמה 500 גרם, יעלה לצרכן 9 ש"ח בלבד.
המיזם החדש מציג מחירים תחרותיים גם בתחום הפארם כאשר מכולות "מזון ומכולות" יציעו לצרכנים: טיטולים פרימיום של חוגלה במחיר 29.90 ש"ח, תחליף חלב מטרנה חלבי 700 גרם במחיר 52.90 ש"ח, ניקול מארז 6 יח' מגבות נייר יעלה 8.90 ש"ח, נייר-טואלט לילי 40 גלילים ב-38.90 ש"ח, שלישיית ממחטות אף צבעוני ב-9.90 ש"ח, רביעיית ממחטות לחות פרש וואנס יעלו 16.90 ש"ח.
בתחום חומרי הניקוי ניתן למצוא מוצרים כמו פיירי נוזל לכלים 650 מל' ב-9.90 ש"ח, פיניש 60 טבליות למדיח ב-59.90 ש"ח, פיירי 50 טבליות למדיח ב-38.90 ש"ח, וניש קליה גולד להסרת כתמים 600 גרם במחיר של 19.90 ש"ח, אבקת כביסה טייד 8 ק"ג תעלה 44.90 ש"ח, סוד מרכך כביסה מרוכז יעלה 10.90 ש"ח, בדין אקסטרא מרכך כביסה מרוכז יעלה לצרכן 11.90 ש"ח, חבילת טמפוני טמפקס רגולר 20 יחידות תעלה 19.90 ש"ח, חבילת תחבושות יאנג של קוטקס תעלה 22.90 ש"ח, בקבוק שמפו הד אנד שולדרס 500 מל' יעלה 19.90 ש"ח, שמפו/מרכך הוואי ישווקו במחיר 9.90 ש"ח ושמפו/מרכך פינוק ב-12.90 ש"ח.
מיזם "מזון ומכולת" מתבצע בעקבות נוהל מיוחד שהגדיר מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, להקמת ארגון קניות מיוחד לכ-5,000 בעלי מכולות ברחבי הארץ, שיוכלו להצטרף להתאגדות החדשה. הארגון יכלול 2 זרועות- האחת ניהולית והשנייה ביצועית, כאשר הזרוע הניהולית, תחזיק בכ-51% ממניות הזרוע הביצועית אשר תהיה כפופה לה.
הזרוע הניהולית, כאמור, היא עמותת פורום מזון ומכולת, שזכתה לתקציב הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה במטרה לאגד את המכולות. החתמת בעלי המכולות והמינימרקטים כחברי העמותה שיהיו זכאים למחירון החדש החלה היום בשבוע תעשיות המזון והאירוח.
במסגרת הזרוע הביצועית, העמותה מקימה תאגיד עסקי חדש אשר יפעיל וינהל את הפעילות הסיטונאית והמערך הלוגיסטי של החברים. באופן זה, חברי ארגון הקניות יזמינו סחורות ישירות מהתאגיד העסקי, כאשר
התאגיד העסקי הוא זה שיתקשר עם יצרני המזון והספקים, וידאג לרכש במחירים מוזלים. כאמור, בשלב הראשוני כבר הושג הסכם לרכישת אספקה יבשה מול רמי לוי ושיווק השקמה שהתחייבו למחירי סחורה מוזלים. התאגיד העסקי הוא זה שיהיה אחראי על כל היבטי שינוע הסחורות לידי המכּולות.
אלי סתוי, יו"ר פורום "מזון ומכולת": "מדובר במהפכה צרכנית אמיתית אשר תוביא לירידת מחירים בשוק המזון בישראל. בעלי המכולות, אשר בשנים האחרונות התמודדו מול הרשתות הגדולות התמודדות כמעט בלתי אפשרית, יוכלו סוף סוף להתחרות מול רשתות השיווק כאשר הם נהנים מכוח קנייה מאוחד ומקבלים מחירים תחרותיים. כאשר המכולת תציע מחיר כמו בסופר מרקט אבל קרוב לבית ועם שירות אישי גם רשתות השיווק ייאלצו להוריד מחירים כדי להתחרות"
ח"כ עמיר פרץ :"המכולת נותנת פתרונות גם לאנשים שאין להם כרטיסי אשראי ולפעמים גם אין להם כסף מזומן ובעל המכולת שמכיר אותם נותן להם לרשום בהקפה. בבנקים מוחקים חובות רק לבעלי ההון, אני מכיר בעלי מכולות שמחקו חובות לאנשים החלשים ביותר בחברה הישראלית. דוקא הציבור הזה, היה צריך לשלם במכולת את המחירים הגבוהים ביותר על המוצרים הבסיסיים ביותר, וזאת בגלל מדיניות החברות שנותנת למכולות את המחירים הגבוהים ביותר. ישנם מוצרים בהם בעלי מכולות הולכים לסופרים בעצמם, על מנת לקנות מוצרים בהנחה כדי למכור במכולת, כי המחירים שם יותר זולים ממה שהם מקבלים מהסוכנים. "
ח"כ איתן כבל :"מדובר בחלום שהתגשם, במהלך שגדול מסך חלקיו כי הוא מייצר מצב של תחרות נוספת במשק. לא רק שלבעלי המכולות תהיה איתנות כלכלית שזה חשוב בפני עצמו, המבחן הוא – מבחן המחיר. אנחנו נמצאים בקרב לא פשוט מול רשתות השיווק בועדת הכלכלה. אני לא מצפה למהפכה שתוריד באופן מיידי מאות ₪ מסל המזון החודשי של הצרכנים, אבל כל תחרות נוספת שיכולה להוביל להורדת מחירים היא חשובה ביותר והיא מבחן להצלחה וכשאנשים יכנסו למכולת השכונתית הם יקבלו סחורה במחירים מוזלים.
הקבוצה המודרת בחברה הישראלית שמונה כמיליון איש, הם אנשים שלא מוצאים את עצמם בסופרים הגדולים, אי אפשר לרשום שם בהקפה. יש הרבה אנשים ששולחים את הילדים לרשום במכולת כי הם מתביישים, כך שהמכולת היום היא סוג של עוגן חברתי. "
מסיבת העיתונאים פתחה את אירועי שבוע תעשיות המזון והאירוח ה- 32 מתקיים השבוע בגני התערוכה בארגון קבוצת שטיר, ומאגד בתוכו 4 תערוכות מקצועיות במקביל: ישראפוד - תערוכת המזון והמשקה הבינלאומית המקצועית והגדולה בישראל. Bake & Cake - התערוכה המקצועית לציוד, חומרים ומוצרי אפייה לענף הקונדיטוריות. הוטקס - התערוכה הבינלאומית לענפי האירוח, הקמעונאות והשוק המוסדי בישראל. קיטקס - התערוכה הבינלאומית לטכנולוגיות, ציוד ושירותים למטבח המקצועי.