מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה ובדק את ההישגים של מחוננים בגיל מבוגר: התלמידים המחוננים ירוויחו בבגרותם יותר מהתלמידים הרגילים/ עוד עולה מהמחקר אותו הציג פרופ' ברוך נבו בכנס בנושא "מחוננים בישראל" שנערך באוניברסיטת חיפה כי אין הבדלים בין מחוננים ללא מחוננים מבחינת שביעות הרצון מהחיים בגיל הבגרות

כלים
אנשים שאובחנו כמחוננים בבית הספר היסודי ולמדו בכיתה ייעודית למחוננים השתכרו בבגרותם יותר מתלמידים שלמדו בכיתה רגילה כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטת חיפה והוצג בכנס שנערך היום (יום ב') בנושא חינוך מחוננים בישראל.

במחקר שהציג פרופ' ברוך נבו מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, נבדקו בוגרי שתי כיתות מחוננים שסיימו את לימודיהם בשנות ה-80 וכיום הם בני 35-40, אחת מבית ספר בחיפה והשנייה מבית ספר בפתח-תקווה. קבוצת הביקורת כללה תלמידים מאותו בית הספר ומאותו שכבת גיל שלמדו בכיתות רגילות. שתי הקבוצות - המחוננים והביקורת - היו מאותו רקע סוציו-אקונומי.

במחקר נבדק כאמור אם יש הבדלים ברמת השכר בין הקבוצות. הנבדקים יכלו לבחור בין שבע רמות שכר שונות כשכל רמה ייצגה טווח השתכרות בשקלים. מהממצאים עולה כי תלמידי כיתות המחוננים השתכרו בממוצע ברמה של 4.38 ואילו הלא מחוננים השתכרו בממוצע ברמה של 3.35.

לדבריו של פרופ' נבו, הנחת המחקר הייתה כי הבדלי השכר הגבוהים בין גברים לנשים ייעלמו או יצטמצמו באופן ניכר בקבוצת המחוננים, אולם הנתונים הראו שגם מחוננות אינה יכולה להשפיע על חוסר השוויון בתחום זה. בעוד שהגברים המחוננים הרוויחו בממוצע ברמת השכר 5, הנשים המחוננות הרוויחו בממוצע ברמת השכר 3.5. פער דומה נרשם גם בקרב הלא מחוננים, כשהגברים הרוויחו בממוצע ברמת השכר 4.28 והנשים הרוויחו בממוצע ברמת השכר 2.92.

"חשוב להדגיש שהתייחסנו בניתוח שלנו גם להיקפי משרה ולכן העובדה שבאופן ממוצע יותר נשים עובדות במשרות חלקיות לא השפיעה על התוצאות. גם נשים מחוננות משתכרות פחות מגברים באופן אבסולוטי", ציין פרופ' נבו.

המחקר גם בדק את שביעות הרצון בפן התעסוקתי, המשפחתי והאישי והתברר כי אין הבדלים בין הקבוצות. מקום נוסף שבו לא נמצאו הבדלים הוא בהשכלה האקדמית לתארים שני ושלישי. לדבריו של פרופ' נבו, גם כאן הממצאים הפתיעו, אולם בכל הקשור בתואר שלישי, ייתכן שעוד מוקדם מדי לקבוע.

מקום שבו כן נמצאו הבדלים הוא בתחום השירות הצבאי. תלמידי כיתות המחוננים סיימו את שירותם בדרגות גבוהות יותר, מה שמעיד על כך יותר מחוננים המשיכו לתפקידי קצונה, והוענקו להם במהלך השירות יותר פרסים או אותות.

ומה חושבים המחוננים עצמם על תקופת בית הספר? הנקודות החיוביות שעלו מהמחקר הן שהלימודים בכיתה הומוגנית הפגישו אותם עם ילדים מחוננים אחרים, שהלימודים גרמו להם לחבב את בית הספר ועודדו אותם להציב לעצמם רף גבוה. הנקודות השליליות הן הניתוק החברתי מהחברים לשכונה ותחושת התחרות והלחץ להישגים. מכאן אפשר אולי להבין מדוע 79% מהמחוננים ענו שהיו מרוצים מאוד מהלימודים, אבל רק 67.4% יישלחו גם את הילדים שלהם, במידה ויאובחנו כמחוננים, לכיתה ייעודית.

עדכונים אחרונים

ספט 29, 2024

שילוב בין יזמות לטכנולוגיה: הכשרה אקדמית שיכולה לעזור לכם להקים סטארט אפ

העולם המודרני רווי חדשנות טכנולוגית, וסטארט-אפים טכנולוגיים ממשיכים להוביל את השינוי…
ספט 26, 2024

הצעד הראשון לקראת תואר באמנות: חושפים את התוכנית ללימודים בבית ברל

תואר ראשון באמנות: הדלת לעולם של יצירה עולם האמנות הוא עולם של אינסוף אפשרויות. תואר…
אוג 22, 2024

ניהול סטארט-אפ נכון: טיפים שכל יזם מתחיל צריך להכיר

הקמת סטארט-אפ היא תהליך מאתגר ומרגש המצריך ידע, יצירתיות ויכולת ניהול גבוהה. הצלחת…
יול 31, 2024

קשיים ואתגרים באקדמיה: הסוד טמון בתכנון ואסטרטגיה

לימודים אקדמיים הם תקופה מאתגרת ומלאת לחץ עבור סטודנטים רבים. ההתמודדות עם הקשיים…
ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…