התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות מפרסמת את סקר איכות ההוראה לשנת 2015: צניחה משמעותית של האוניברסיטאות בדירוג: בן גוריון במקום אחד לפני אחרון, הבינתחומי חוזרים להובלה התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל מפרסמת את נתוני סקר הסטודנט, זו השנה השישית במספר.

קרא עוד...

נפתחה ההרשמה לשלב המוקדמות בגביע העולם ליזמות יצירתית: תחרות ה- Creative Business Cup Israel 2014 תתקיים בשנקר, במסגרת פעילות המרכז לחדשנות ACT Shenkar. הזוכה בתחרות שמהווה למעשה את שלב המוקדמות לקראת תחרות גביע העולם ביזמות יצירתית CBC שתתקיים בחודש נובמבר 2014 בקופנהגן שבדנמרק, יזכה ליצג את ישראל בתחרות. יזמים ישראלים יכולים להירשם לתחרות עד ה- 30 ליוני 2014

קרא עוד...

נשיאת שנקר, פרופ' יולי תמיר, תעניק השנה את פרס עמיתי כבוד (מקביל לתואר ד"ר של כבוד באוניברסיטאות) של חבר הנאמנים של "שנקר" לתעשיין ואיש העסקים גד פרופר, הצלם והאמן אורי גרשט, השחקנית והקומיקאית קרן מור ופרופ' אחמד עבדאלאל (מאוניברסיטת Lowell).

קרא עוד...

אוניברסיטת אריאל בשומרון צפויה לפתוח כבר בשנת הלימודים הקרובה מוקד סייבר במסגרת תואר ראשון במדעי המחשב. הלימודים במוקד סייבר יתקיימו במישור המעשי עם היבטים תיאורטיים עמוקים של מדעי המחשב בכלל ואבטחת מידע בפרט.

תוכנית הלימודים נבנתה בהתאם לצרכי צה"ל ומערכות הביטחון. 

תחום לוחמת סייבר הינו תחום מתפתח לנוכח איומי הסייבר ההולכים ומתגברים בישראל ובעולם כולו. בישראל קיימות 450 חברות הגנת סייבר המעסיקות כ-30 אלף עובדים. החברות העוסקות בתחום הגנת סייבר מפתחות רעיונות ומוצרים הנמצאים בחזית המחקר במדעי המחשב. עם הופעת סוג חדש של פשעי סייבר נוצר צורך בתשובה הולמת. לפיכך, ממשלת ישראל הציבה לעצמה יעד אסטרטגי להפוך למעצמת הסייבר וסימנה אותו כזירת הלחימה החמישית.

אוניברסיטת אריאל בשומרון שואפת להוביל את נושא הסייבר באקדמיה תוך שימת דגש על  הגדלת היקף כוח אדם (חברי סגל וחוקרים) הממוקד בתחום הסייבר. למימוש מטרה זו האוניברסיטה פועלת בשני ערוצי עשייה מרכזיים: הראשון הינו ייסוד מוקד סייבר לימודי- אקדמי במסגרת תכנית הלימודים לתואר ראשון במדעי המחשב וכמו כן הקמת מעבדות מחקר במסגרת המחלקה למדעי המחשב ומתמטיקה.    ערוץ הפעילות השני הינו השקת מרכז למחקר איכותי בתחום טכנולוגיות הסייבר שבראשו יעמוד האלוף (מיל') עמי שפרן, ראש אגף תקשוב לשעבר.

על כן, כבר בשנת הלימודים הקרובה, תשע"ה (אוקטובר 2014), ייפתח באוניברסיטת אריאל בשומרון מוקד סייבר במסגרת תואר ראשון במדעי המחשב ומתמטיקה (. B.Sc ) אשר נבנה בהתאם לצרכי צה"ל ומערכות הביטחון השונות ובשיתוף איתן.

בנוסף לתוכנית לימודים במדעי המחשב, מוקד הסייבר הייחודי יכלול מערך קורסים ייעודי ללוחמת סייבר, ויתמקד בכיוון הפרקטי של הגנת והתקפת הסייבר. בין היתר ילמדו הסטודנטים הגנת רשתות אלחוטיות וניידות, קריפטוגרפיה, נושאים מתקדמים בהגנת המרחב הקיברנטי, זיהוי תבניות וסדנאות לפרויקטים בתחום הסייבר ועוד. המוקד יפעל בשיתוף הדוק עם מערכת הביטחון - ענף עתודה אקדמית, אמ"ן, חיל התקשוב, ומחלקת הסייבר.

מטרת המוקד אשר מיועד לסטודנטים מצטיינים בלבד, לרבות עתודאים, הינה להכשיר בוגרים אשר יוכלו להשתלב בעבודה בעולם הסייבר. במהלך לימודיהם הסטודנטים יעבדו שעות על גבי שעות כדי לרכוש מיומנות גבוהה ביותר בתחום לוחמת הסייבר וישתתפו במחקרי המרכז למחקר וטכנולוגיות סייבר.     לצד קורסי עומק בתאוריה של תקשורת, הצפנה, למידה, וניתוח תבניות, התוכנית כוללת גם קורסים מעשיים בהם הסטודנטים יכירו את הטכנולוגיה המעודכנת ביותר וכן ינתחו אירועי סייבר עדכניים.

במהלך שנה ג' ללימודיהם סטודנטים ישלימו עבודת גמר במסגרת המרכז למחקר וטכנולוגיות סייבר שיוקם באוניברסיטה. בין היתר הפרויקטים יתמקדו בפיתוח יכולות הגנה ובפיתוח מערכות חסינות למתקפת סייבר: פיתוח מערכות רב שכבתיות המשלבות חומרה-תוכנה-משתמש. הפרויקטים יבוצעו בסביבה תקשורתית רבת משתמשים שבה יפותחו גם נושאי עניין כגון, אומדן חוסן, הקניית חוסן, פיתוח יכולות לניתוח וזיהוי חולשות במערכות, פרוטוקולים וממשקי אדם-מכונה ותכנון ארכיטקטורות חסינות.

ועדת ההיגוי למעורבות חברתית של המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה), בחרה במרכז האקדמי רופין כזוכה לשנת תשע"ג בפרס המל"ג על שם שוש ברלינסקי שינפלד ז"ל, על תרומתו המיוחדת לקהילה.

המועצה להשכלה גבוהה מעניקה מדי שנה פרסי הצטיינות למוסדות אשר תרמו תרומה מיוחדת לקהילה. השנה בחרה ועדת ההיגוי למעורבות חברתית של הועדה לתכנון ותקצוב להעניק את פרס המועצה להשכלה גבוהה למרכז האקדמי רופין, שהצטיין בפעילות חברתית וקהילתית בשנת הלימודים תשע"ג.___Large_copy_copy

ברופין עוסקים כדרך קבע בסוגיות חברתיות וקהילתיות. רק בשנה האחרונה המרכז האקדמי ערך סמינר מעורבות חברתית במסגרתו התנדבה קבוצת סטודנטים מתכנית ה-BA למנהלים בעמותת "אל קו הגובה" שעובדת עם ילדים משכונות מצוקה, הוקמה תערוכה ייחודית של יצירות של עולים חדשים במטרה לתת ביטוי לקושי של  האמנים היוצרים בקליטה בחברה הישראלית ובחודש דצמבר האחרון העניק המרכז האקדמי רופין תואר עמית כבוד למרכז "נא לגעת" ולמנהלת המרכז הגברת עדינה טל על פעילותו של המרכז למען אוכלוסיית העיוורים והחרשים-עיוורים בישראל.

ועדת התכנון והתקצוב נימקה את בחירתו של המרכז האקדמי רופין לזוכה בפרס על מעורבות חברתית וכתבה לנשיאת המרכז, פרופ' שוש ארד:" המרכז האקדמי רופין הינו מוסד מוביל בנושא המעורבות החברתית בשנים האחרונות ומהווה דוגמא למעורבות האקדמיה בקהילה בכל הרמות והדרגים במוסד".

נשיאת המרכז האקדמי רופין, פרופ' שוש ארד: "המרכז האקדמי רופין שם לנגד עיניו מעורבות קהילתית כדרך חיים. הפרס שקיבלנו מהמועצה להשכלה גבוהה הוא אינדיקציה להשקעה בפעולות למען מעורבות חברתית והנחלת ערכים של תרומה לקהילה. חברי הסגל האקדמי, כמו גם הסטודנטים במרכז האקדמי רופין, פועלים כל העת למען הקהילה, אנחנו גאים על זכיית המרכז האקדמי רופין בפרס המועצה להשכלה גבוהה על תרומה מיוחדת לקהילה ומודים לחברי ועדת ההיגוי למעורבות על ההכרה בתרומת המרכז האקדמי רופין לקהילה".

עקב מורכבותן של המערכות הביולוגיות, פתרון בעיות רבות במדעי החיים אפשרי רק בגישה בין-תחומית. תיאור תופעות החיים במונחים מולקולריים צורך, בנוסף לשיטות מחקר שפותחו ע"י הביולוגים, גם גישות מדעיות מתחומי הכימיה, פיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב. לפיכך, במחקר ביולוגי מודרני יש צורך לאחד בין תחומי מדע שונים לגישה אחת משולבת.

בגישה המחקרית הביולוגית למדעי החיים, אחד התחומים המרכזיים הוא ענף הביולוגיה המולקולרית שצובר תאוצה עם ההתפתחות הגדולה במדעי החיים שהתרחשה בעשור הקודם. ענף זה כולל גישות מולקולריות ותאיות למחקר בסיסי וביוטכנולוגי של תופעות החיים, מרמת המולקולה הבודדת דרך מערכות רב מולקולריות, אברונים ותאים עד מחקר בחיה השלמה.

הגישה המחקרית הכימית לבעיות של מדעי החיים כוללת את ענף הכימיה הביולוגית העוסק בעיקר במבנה ותפקוד של חומרים כימיים ברמה המולקולרית והאינטראקציה שלהם עם מערכות ביולוגיות. בנוסף לעיסוקה במחקר בסיסי, מייצגת הכימיה הביולוגית גישה ושיטות מחקר הניתנות ליישום בתחומים רבים, כגון: בעיצוב של תרופות וערכות דיאגנוסטיות ובפיתוח שיטות של סינתזה אורגנית או כימו-אנזימטית להכנת חומרים.

כדי להתמודד עם האתגר של הכשרת מדענים בעלי יכולת עבודה במספר תחומים, הוחלט באוניברסיטת אריאל ליצור תכניות לימודים המשלבות את מדעי הכימיה והביולוגיה. מטרת התוכניות היא להקנות לסטודנטים המעוניינים בגישה בינתחומית הכשרה שתאפשר התמחות בשני תחומים אלו.

התכנית בנויה בגמישות המאפשרת לסטודנט מידה גדולה של בחירה אישית ואפשרות להדגיש את מקצועות הכימיה או מדעי החיים, בהתאם לנטיות ליבו.

בליבה של התוכנית עומדים קורסי חובה ייחודיים החושפים את התלמידים לשיטות המשותפות הן למחקר הכימי והן לביולוגי, וכאלה שהן ספציפיות לכל אחד מהתחומים הללו.

 בחירת השיטות הספציפיות מכל תחום ואופן שילובן בסדר ההרצאות משקפים נאמנה את מיזוג הלוגיקה של הכימאים והביולוגים במהלך בניית הקורסים ולכן, מעניקים ידע בינתחומי אותנטי.

למרות שמדובר בתוכנית משולבת, סטודנטים יוכלו להתמחות בתחום אחד באופן שווה ערך לזה של תארים לא משולבים. השילוב הייחודי בתוכנית זו בין כימיה לביולוגיה ימשוך סטודנטים בעלי ראייה מדעית רחבה ויעניק להם בסיס בינתחומי להמשך לימודיהם ועבודת המחקר שלהם. סטודנטים אלה יוכלו עם סיום התואר להשתלב בתעשייה המתקדמת והקלאסית ובמחקר מתקדם.

פרויקט חדש בתחום הרובוטיקה, יתקיים השנה בחטיבת הביניים "אורט יובלי אריאל" בעיר אריאל.  הפרויקט ייצא לדרך תוך שיתוף פעולה בין עיריית אריאל - אגף החינוך ולמרכז לעיצוב ולטכנולוגיה אריאל. סטודנטים שנה ב' במחלקה להנדסאי מכונות בהתמחות מכטרוניקה, ינחו שלוש קבוצות תלמידים בחטיבת הביניים בתחום הרובוטיקה והמכטרוניקה.

בשנה שעברה שולבה בתכנית הלימודים של המחלקה להנדסת מכונות, סדנה לרובוטיקה מטעם חברת "רובוטק". הסדנה התקיימה באמצעות ערכות של חברת "לגו" העולמית.

בעקבות הצלחת הקורס בבית הספר להנדסאים והשקת מיזם חינוכי עירוני רחב "רובוטיקה מגן הילדים ועד לתואר" ע"י אילנה נולמן מנהלת אגף החינוך, הוחלט לשלב סטודנטים מצטיינים מהמחלקה בהנחיית קבוצות תלמידים בחט"ב. הוגדרו שלוש מטרות על לתכנית; מחקר, יישום בפועל ותרומה לקהילה. הרעיון המרכזי הוא להרחיב את מסגרת החינוך החווייתי-מחקרי-יישומי, לקרב את הילדים והנוער אל העולם המדעי-טכנולוגי המתקדם המקיף אותנו ולעודדם ללמוד במגמות מדעיות-טכנולוגיות. התוכנית המיועדת לכלל התלמידים חושפת אותם לחשיבה בין-תחומית, מאפשרת להם לעסוק, להבין ולשלב ידע ומיומנויות ממספר תחומים, וכן ליישם פתרונות לשאלות ולבעיות מורכבות מחיי היום-יום שלנו בתחום הטכנולוגי. בכך אנו מקווים גם להפוך את הסביבה בה אנו חיים לטובה יותר.

בנוסף, הסטודנטים-מרצים יכינו את תלמידי שלוש הקבוצות להשתתפות בתחרות FLL הארצית (תחרות בניית רובוטים המתקיימת אחת לשנה בהיכל נוקיה, תל אביב), בתקווה לשלוח נציגות גם לתחרות הבינלאומית המתקיימת בארצות הברית.

אילנה נולמן, מנהלת אגף החינוך בעיריית אריאל מברכת על שיתוף הפעולה: "החזון שאני מובילה במערכת החינוך באריאל הוא 'מצוינות בחינוך - ערכים עם דעת'. תפקידנו לאפשר לתלמידים את התנאים המעולים שיביאו אותם למיצוי מלא ומיטבי של תכונותיהם ויכולותיהם. אנו מאמינים בלימוד מסקרן, מאתגר ורלוונטי, המעורר חשיבה ויצירתיות, תוך שימת דגשים אנושיים, חברתיים וקהילתיים, שיביאו את התלמידים שלנו להיות בני אדם טובים יותר. בנוסף אני שמחה על ההזדמנות לשלב סטודנטים צעירים ומשכילים בתהליך הלמידה של ילדינו, כמודל חיובי לחיקוי".

לפרויקט שותפים גם משרד החינוך ואוניברסיטת אריאל.

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.