mashkanta ירידת הריבית בשנים האחרונות מאפשרת למשפחות שלקחו משכנתא בעבר "למחזר" אותה ולחסוך מאות אלפי שקלים למשפחה. שינויים משמעותיים בריבית במשק בשנים האחרונות, יוצרים פתח לחיסכון של מאות אלפי שקלים עבור משפחות שלקחו בעבר משכנתא, באמצעות שיטה מיוחדת, "מיחזור משכנתא", שפותחה במכללת cash flow, רשת מכללות המלמדת כיצד להגיע לעצמאות כלכלית באמצעות תהליכי מימון חכמים ויזמות בתחומי הנדל"ן, שוק ההון והאינטרנט.

בכנס מיוחד לציבור החרדי שערכה השבוע מכללת cash flow בחיפה בנושא "איך לוקחים משכנתא בצורה חכמה", חשף אשר לוגאסי, מרצה לנדל"ן במכללת cash flow ומנהל מחלקת החיתום בבנק דיסקונט למשכנתאות, שיטה חדשה הנלמדת במסגרת לימודי הנדל"ן במכללה – מיחזור משכנתא, צעד שיכול ליצור חיסכון של מאות אלפי שקלים אצל משפחות שלקחו בעבר משכנתאות.

משכנתא היא העסקה הפיננסית המשמעותית ביותר שמבצעת כמעט כל משפחה בישראל. במסגרת קורס "משכנתא חכמה" הנלמד במכללת cash flow בסניפיה בת"א, ירושלים, חיפה וראשל"צ, מלמד לוגסי כיצד להימנע מ"טעויות קטנות" בבחירת התמהיל האופטימאלי של המשכנתא, שעלולות לעלות לבעל המשכנתא עשרות אלפי דולרים. "במשכנתא עלולות להיווצר "עלויות סמויות" שאיננו מודעים אליהן בכלל. רוב האנשים חושבים שהעלות של המשכנתא נגזרת מגובה ההחזר החודשי, אולם לרוב היא עולה עליו ונצברת ללא ידיעתו של הלווה כחוב עתידי שנושא ריבית והצמדה". אמר לוגאסי בכנס.

לוגאסי חשף בכנס שיטה פיננסית חדשה, הנקרא מיחזור משכנתא, ומסביר כי בשל השינויים בריבית במשק בשנים האחרונות, לרוב המשפחות נוצרה אופציה כדאית, להשתמש בנקודות היציאה של המשכנתא כדי "לשבור" אותה, תוך כדי לקיחת משכנתא שנייה וזולה יותר. לוגאסי מסביר כי הנושא הפך נפוץ רק בשנים האחרונות, בשל ירידת הריבית במשק. לוגאסי מסביר: " קחו לדוגמא משפחה שלקחה משכנתא ל-25 שנים בפברואר 2005 על סכום של 800,000 ₪ , בריבית קבועה של 6.25%, וההחזר החודשי שלו הוא 5,910 ₪. היום (2010) היתרה לתשלום היא 730,000 ₪, ולמשפחה כדאי "למחזר" את המשכנתא. כיוון שזהו מסלול ריבית קבועה, יש קנס של 40,000 ₪ על "שבירת" המשכנתא הראשונה. במקרה כזה, המשפחה תיקח משכנתא חדשה ע"ס 770,000 ₪ (היתרה בתוספת הקנס). הזוג לוקח את המשכנתא החדשה ל-20 שנה (אותו פרק זמן שנותר גם לפני המחזור), אך הפעם, בשל ירידת הריבית, בריבית קבועה של 3.9% בלבד, וכעת ההחזר החודשי שלו יהיה 4620 ₪ (1,290 ש"ח פחות ממה ששילם עד עתה). כלומר, בחישוב פשוט, הזוג חסך במיחזור המשכנתא סכום של 309,600 ₪".