איך מחקר גנטי ברמב"ם קשור לתעלומת מותם - של שלושה פעוטות לפני 15 שנה - זה נשמע כמו סיפור בלשי מהסוג שרואים בסדרות משטרה: מחקר גנטי חדש, לו היו שותפים חוקרים מרמב"ם ומחו"ל, הוביל לגילוי מחלה חדשה וקטלנית בפעוטות ולפתרון תעלומת מותם של שלושה אחים.

כלים
ד"ר חגית בריס-פלדמן, מנהלת המכון הגנטי ברמב"ם. צילום: מיקי קורן
ד"ר חגית בריס-פלדמן, מנהלת המכון הגנטי ברמב"ם. צילום: מיקי קורן
כעת עוקב הצוות מרמב"ם אחר מצבה של פעוטה נוספת, היחידה שעדיין שורדת עם המחלה הזו, ומנסה לגייס חולים נוספים לטובת מחקר עתידי

הכל התחיל עם הגעתה של ל', פעוטה כבת שנתיים מאזור הצפון, למכון הגנטי ברמב"ם. ל' נולדה עם בעיה גנטית הגורמת לה לפגיעה נוירולוגית והתפתחותית קשה, ומאז שנולדה עקב צוות המכון הגנטי אחר מצבה, במטרה לנסות ולזהות את מחלתה. בבדיקות חוזרות ונשנות שערך הצוות, לא נמצאה התאמה לשום מחלה המוכרת לרפואה, והחיפוש נמשך. בעזרת בדיקות חדשניות נפתרה התעלומה: חוקרי רמב"ם הצליחו לאבחן את המטופלת הראשונה בעולם, שנולדה עם מחלה חדשה כתוצאה מחוסר תפקוד של גן החיוני לפעילות מערכת העצבים. באופן מדהים,

הגילוי החדש הוביל לפתרון תעלומת מותם של שלושה פעוטות שהיו אף הם במעקב ברמב"ם כבר לפני 15 שנה, כולם בני משפחה אחת. הגילוי פורסם לאחרונה במגזין הרפואי היוקרתי, ה- The American Journal of Human Genetics (AJHG).

המעקב אחר הפעוטה החל כשהייתה בת 40 יום. כבר אז היא סבלה מסימפטומים רבים, ביניהם חולשת שרירים, קושי נשימתי, חוסר בפיקת הברך ופרכוסים. בדיקות שונות שערך הצוות הרפואי, במטרה לאתר מוטציה גנטית מוכרת, המסבירה את כל הסימפטומים, העלו תוצאות שליליות. מספר מאפיינים הזכירו מחלה קיימת הנקראת Glycine encephalopathy. במחלה זו רמות חומצת האמינו גליצין הינן גבוהות בדם ובנוזל השדרה וגורמות לדיכוי יתר של מערכת העצבים ואילו אצל ל' נמצא כי רק הרמה בנוזל השדרה הייתה מוגברת במעט, מה שהעיד על כך שלא מדובר באותה המחלה.