ראש פרויקט טנק המרכבה (מנת"ק) תא"ל ירון לבנת אמר היום בדיון בועדת העבודה והרווחה של הכנסת: "מערכת הביטחון לא הוציאה הזמנות חדשות לתעשיות המרכבה מנובמבר 2011, בעקבות המצוקה התקציבית הקשה שעמה מתמודדת מערכת הביטחון, ובהעדר מקורות מימון להזמנות חדשות. יש למנהלת טנק המרכבה 'מלאי מדף' של חלפים שיאפשר לייצר טנקים עד סוף שנת 2012. עם זאת, שנת 2013 מבחינתנו היא 'בור שחור' מכיוון שאיננו מסוגלים 'לכבות' ו'להדליק' תעשיות שייסגרו כתוצאה מהקפאת ההזמנות הזמנית"
תא"ל לבנת סיפר לחברי הועדה כי "פרויקט טנק המרכבה מספק הזמנות ל- 200 תעשיות ברחבי הארץ, בדגש על אזורי הפריפריה (צפון, דרום) 92% ממרכיבי הטנק מיוצרים בתעשייה (כ-40% בפריפריה), רק 8% מיוצרים בקו הייצור של הפרויקט, המשמעות הישירה מעצירת ההזמנות ומניעת התקשרויות היא פגיעה בכמה אלפי עובדים.
"כקצין המשרת את המדינה יותר מ-25 שנה אני דוחה על הסף את הביקורת המוטחת במערכת הביטחון. העמדנו פה פרויקט לתפארת שתרומתו לכלכלה עצומה, פרויקט עם פנים ביטחוניות, תעשייתיות וכלכליות חברתיות. אנחנו בנקודה שבה לא הצלחנו להביא לקביעת היקף בתקציב שישקף את הצרכים וכלל המשימות של מערכת הביטחון.
"יודגש כי מערכת הביטחון לא הקטינה אפילו בשקל אחד את ההזמנות שלה כתוצאה מהעברת פרויקט הנמר לארה"ב. להיפך. הפרויקט גדל ומכניס כיום יותר כסף לתעשייה הביטחונית כתוצאה מרכש גומלין".
ראש חטיבת נכסים ופינוי מחנות צה"ל במשרד הביטחון, עו"ד אלון יפרח סיפר לחברי הועדה על תכניות משרד הביטחון לחיזוק התעסוקה בצפון הארץ ועל התכנית האסטרטגית שמקדם המשרד בימים אלה להעברת מרכזי השיקום והאחזקה של הטנקים (מש"א) לצפון. "התכנית להעברת המש"א לצפון הארץ נגזרת מהחלטת הממשלה 3161 לפינוי מחנות צה"ל ממרכזי הערים ובהם מחנות תל-השומר וצריפין".
עו"ד יפרח ציין כי "טרם נקבעה החלופה בה ימוקם הפרויקט, וכי הפרויקט טרם תוקצב ע"י הממשלה. התעסוקה בצפון היא אחד הנושאים המרכזיים בעבודת המטה שמשרד הביטחון מקדם בימים אלה. העברת ייצור ואחזקת הטנקים לצפון תייצר להערכתנו אלפי מקומות עבודה בצפון".
ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה): "זה פיגוע של ממש; אלפי אנשים ייפגעו. מדוע זורקים לרחוב עובדים מיומנים שמתפרנסים בכבוד? האם אנחנו כלי משחק בין משרד הביטחון למשרד האוצר?"
ח"כ אריה ביבי (קדימה): "השתגענו לגמרי. הפכנו את העולם למען 400 עובדי פרי גליל, בעוד שעשרת אלפים עובדי המרכבה חיים באי ודאות".
רן טוטנאור מהתאחדות התעשיינים הזהיר מפני אובדן הידע והטכנולוגיה שנצברו בפרויקט וקרא להזרים לטובתו חצי מיליארד עד מיליארד שקלים בשנה למשך חמש השנים הקרובות: "צריך לספק לנו אורך נשימה וחזון", אמר.