"ניתן לחסוך למשק 1.2 מיליארד שקלים מקיצור זמני הנסיעה בתוך תל-אביב והמרכז. פתרונות תחבורתיים, שאטלים למיניהם, שיצמצמו את זמן הנסיעה בתוך תל-אביב והמרכז, עשויים לתרום לצינון שוק הדיור הרבה יותר מאשר הפתרונות המלאכותיים הנגזרים על המשק חדשות לבקרים", כך אומרת השבוע ד"ר רינה דגני, יו"ר קבוצת גיאוקרטוגרפיה, בעקבות ממצאי מחקר חדש שערכה בנושא בעיות התחבורה במרכז הארץ
לדברי ד"ר רינה דגני, צמצום זמן הנסיעה בתוך הערים יגביר את נכונות הציבור לגור במרחקים גדולים יותר מתל-אביב, שם ההיצע גדול ומגוון יותר וניתן למצוא שם גם דיור בר השגה בשפע. "הרחקת האוכלוסייה מתל-אביב תתרום לקידום יעד נוסף של המדינה - פיזור אוכלוסייה".
לשם המחשה, מחיר דירה ממוצעת בחדרה הינו כמיליון ₪, ביבנה ובאשדוד כ-1.2 מיליון, לעומת כ-1.6 ברמת-גן. זמן הנסיעה הממוצע בתחבורה ציבורית לאזור תל-אביב הוא כ-55 דקות ולמי שנזקק לאמצעי נסיעה נוסף יידרשו עוד כ-25 דקות, כלומר זמן ארוך יותר בכ-50%. מבין הנוסעים בתחבורה ציבורית כ-60% נאלצים כל בוקר להשתמש באמצעי תחבורה נוסף כדי להגיע ליעדם. סה"כ זמן הנסיעה לתל-אביב בממוצע למשתמשים בתחבורה ציבורית גם בהמשך עומד על שעה ו- 20 דקות.
ייעול מערך התחבורה הציבורית - הגברת תדירות ויעילות קווי אוטובוס בתנועה בתוך העיר, שיפור תשתיות הרכבת ושירותי הסעות (שאטלים) מנקודות מפתח (חניון הנתיב המהיר, תחנות רכבת מרכזיות, פאתי ערי מטרופולין) עשוי להוביל לצמצום התנועה בכביש ולקיצור זמני הנסיעה הבינעירונית והעירונית, ובכך להפוך את המגורים המרוחקים מתל-אביב לאטרקטיביים יותר.
כ-40% מקרב בני 18+, נוהגים להשתמש בתחבורה ציבורית בינעירונית לתל-אביב ולמרכז הארץ בתדירות כלשהי, למטרת לימודים, עבודה וכו'. מדובר בכ-1.7 מיליון משתמשים, כשליש מהם משתמשים באוטובוס, 23% נוספים משתמשים ברכבת והשאר (9%) נוסעים במונית (מונית ספיישל או מונית שירות).
לתכנית השאטלים משמעויות כלכליות נוספות: בהנחה שהזמן האלטרנטיבי לנסיעה בתך העיר הוא בעבודה נוספת, הרי שההפסד למשק המגולם בעלות השכר הוא למעלה מ-3 מיליארד ₪ בשנה. כל נוסע "מבזבז" בממוצע 18-19 שעות בנסיעה בין עירונית בחודש וכ-9 שעות בנסיעה בתוך העיר בחודש.
על ידי קיצור זמני הנסיעה בתוך העיר מ-25 דקות ל 15 דקות ירד ההפסד למשק ירד ל- 1.8 מיליארד, הרווח התיאורטי למשק יהיה - 1.2 מיליארד. "צמצום זמן הנסיעה בתוך העיר יגרום להגדלת נכונות התושבים לעבור להשתמש בתחבורה הציבורית", מסכמת ד"ר דגני.