כלים

התה מומלץ ובריא לשתייה לגוף ולנפש בכל גיל ובכל מזג אויר, אבל לקראת החורף הוא הופך להיות הפינוק המושלם. קצת על סודות התה, סוגי התה ומה שבינהם, תוכלו לקרוא בכתבה הבאה

(צילום יוסי סליס)

יתרונו המרכזי של התה טמון בכך שהוא טבעי לחלוטין. התה אינו מכיל תוספים כגון חומרי טעם וצבע, או חומרים משמרים. תה ללא תוספת של סוכר, הוא משקה נטול קלוריות ומשמש מרכיב חיוני בשמירה על איזון הנוזלים בגוף. התה מכיל הרבה פחות קפאין מהקפה ולכן רצוי להחליף כוס קפה בכוס תה.

למרות שרבים מאמינים כי שתיית תה גורמת לאיבוד נוזלים, מחקרים הראו שתה בריא יותר ממים. מאמר שפורסם בשנת 2006 בכתב העת European Journal of Clinical Nutrition מפריך את האמונה הנפוצה כי התה מייבש, ובמקביל מראה כי שתייה של שלוש כוסות תה או יותר ביום טובה כמו שתייה מרובה של מים, ואף יכולה להיות בעלת יתרונות בריאותיים נוספים.

מחקר נוסף שערכה לאחרונה מועצת התה באנגליה עקב אחרי 21 גברים שחולקו באופן אקראי ל 2 קבוצות ששתו 4 ספלי מג של תה או כמות זהה של מים. בדיקות דם ושתן נערכו בתחילת המחקר, באמצעיתו ובסופו. המחקר מצא כי לא היה הבדל מבחינת מאזן הנוזלים בין שתי הקבוצות. החוקרים מסכמים כי צריכה של 4 ספלי תה ליום מספקת לגוף את אותו ערך הנוזלים כמו כמות זהה של מים.

התה השחור , קיים במספר ווריאציות. ניתן למצוא תה שחור בתוספת טעמים ותבלינים כגון ארל גרי - תה שחור עם תמצית ברגמוט, הקרוי על שם הדוכס ארל גרי או לדוגמא הצאי מסאלה, המבוסס על תה שחור בתוספת תבלינים הודיים הידועים ברפואה ההודית כמחממים ומסייעים לגוף להתמודד עם מחלות החורף. התה השחור מסייע לחיוניות ולהגברת הצלילות המחשבתית.

תה ירוק – יותר בריאות בכל לגימה

סוג נוסף של תה הוא התה הירוק. התה הירוק עשוי מעלי תה שעוברים ייבוש עדין, וכך משמרים גם את הצבע הירוק וגם את מקסימום הבריאות הטבעית שבצמח התה. לדברי יעל אברבוך, דיאטנית תה ויסוצקי, ההכרה בסגולות הבריאות של התה הירוק ידועות בסין כבר למעלה מ 5,000 שנים ברפואה הסינית התה משמש לריפוי מחלות זיהומיות, הצטננויות, להקלה על מערכת העיכול ומערכת העצבים.

בשנים האחרונות גם המערב מגלה את הסגולות הללו והתה הירוק ורכיביו הבריאותיים נחקרים במעבדות המשוכללות באוניברסיטאות המובילות בעולם. מדעני המערב גילי שהרכיב הבריאותי שמאפיין את התה הירוק הוא נוגד חמצון חזק ועוצמתי ממשפחת הקטצ'ינים וכינויו EGCG.

מחקרים מדעיים מצביעים על כך כי ל EGCG יש יכולת לסייע בהורדת רמות הכולסטרול ובמניעת מחלות לב, במניעת מחלות כמו אלצהיימר, פרקינסון ואפילו סרטן. ובנוסף, יש מידע מחקרי רחב על יכולת ה EGCG שבתה הירוק לעודד את קצב חילוף החומרים ולתרום לתהליך ההרזיה.

בניסוי שנערך במשך שלושה חודשים עם 70 מטופלים הסובלים מעודף משקל שקיבלו תמצית תה ירוק, נמצא שמקבלי תמצית התה הירוק הפחיתו 4.6% ממשקלם. מחקר אחר שנערך על ידי האוניברסיטה לרפואה בברלין חקר שריפת שומנים אצל גברים עם משקל עודף. נמצא כי צריכה משולבת של קפאין והקטכין EGCG, שני חומרים המצויים אצל תה ירוק, שיפר באופן ניכר את שריפת השומנים. המחקר פורסם בכתב העת European Journal of Clinical Nutrition

חשוב להדגיש כי לתה בתיונים יש את אותן הסגולות הבריאותיות כמו של תה בתפזורת. לכן, ניתן בהחלט להקל על עצמיכם. לשתות 2-3 כוסות תה ירוק מתיונים וליהנות מהבריאות שבתה הירוק. מומלץ לשתות ספל תה ירוק לאחר הארוחה כך גם תקלו על העיכול וגם תתרמו לתחושת השובע.

במיוחד לקראת החורף ועונת השפעות

מחקר חדש שהתפרסם השנה מראה כי נוגדי החמצון שבתה הירוק יכולים לסייע גם במניעת הדבקות בשפעת. במחקר השתתפו 200 עובדי מערכת הבריאות (אשר חשופים יותר מהאדם הממוצע להדבקות בשפעת) . המשתתפים קבלו כל יום במשך חמישה חודשים רכיבי תה ירוק.במחקר נמצא כי שכיחות התחלואה בשפעת הייתה נמוכה יותר משמעותית בקבוצת המחקר 4.1% בהשוואה לקבוצת הפלצבו 3.1%.

מסקנת החוקרים הייתה כי בקרב עובדי מערכת הבריאות לקשישים צריכת נוגדי החמצון של תה ירוק תה ירוק עשויה לשמש כטיפול מונע יעיל לתחלואה בשפעת.

חליטות צמחים, בריאות מגוונת מהטבע

בנוסף לתה השחור והירוק קיימים מגוון רחב של חליטות צמחים ופירות המגיעות בתיונים, בטעמים רבים ומגוונים. חליטות הצמחים מורכבות מעלי צמחים ( כגון לימונית ולואיזה) מפירות (כגון פירות יער ותפוחים) ואפילו מגזעים (כמו קינמון) חלק מהרכיבים הבריאותיים שיש בצמחים מגיעים דרך המיצוי למים , צובעים אותם ומוסיפים גם טעם וגם רכיבים בריאים כגון ציטרל הנמצא בלימונית ובמליסה ונצפה כהורג תאים סרטניים ופוליפנולים נוגדי חמצון הנמצאים בפירות כמו חמוציות ורימונים .

החליטות לא מכילות כלל קפאין ולכן הן מומלצות במיוחד לשעות הערב ולפני השינה ונזכיר את חליטת הקמומיל הידועה כתורמת לרגיעה ולשינה טובה.