רק בירושלים לבדה, התרחשו בשנה שעברה 335 תאונות במעורבות נהגים צעירים, לעומת 312 בתל אביב. ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "המדינה חייבת להוסיף שיעורי חינוך לתעבורה ובטיחות בדרכים לתלמידי התיכון בכדי שהם יבינו באמת את הסכנות הטמונות בכבישים ואת האחריות הגדולה שמוטלת עליהם לנהיגה בטוחה"

צילום: אור ירוק
צילום: אור ירוק

 

אושרי מגידיש ז"ל היה רק בן 16 כשנהרג בתאונת דרכים מחרידה בצומת עוזה בסמוך לקרית גת בחודש נובמבר האחרון. אושרי רצה לנסוע ולבקר חברים וביקש מבן הזוג של אחותו, נהג צעיר בן 18, שיסיע אותו. מסיבה לא ברורה התנגש הרכב הפרטי בו נסעו שני הצעירים באוטובוס והשניים נהרגו במקום. זוהי הפעם השנייה שהשכול היכה בבית משפחת מגידיש לאחר שרק לפני שנתיים נפטר אחיו בן העשרים של אושרי ממחלת הסרטן. התאונה הקטלנית המחרידה בה היה מעורב אושרי, היא אחת מ- 114 תאונות דרכים קטלניות שאירעו בשנת 2016 במעורבות נהג צעיר (גילאי 15-24) – שיא של שמונה שנים.

על פי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2016 חלה עלייה של 16% במספר תאונות הדרכים בהם מעורבים נהגים צעירים, זאת לאחר שבשנת 2015 התרחשו 98 תאונות כאלה. עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2016 התרחשו בסך הכל 4,067 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר, מהן 537 תאונות דרכים קשות.

עוד עולה מהנתונים, כי מתוך כלל התאונות הקטלניות במעורבות נהג צעיר, רק ב- 13 מהן הייתה נהגת צעירה והיתר נהג צעיר.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הצעירים מעריכים את עצמם כמיומנים ביכולות הנהיגה למרות שבפועל הם חסרי ניסיון ואינם יכולים להתמודד עם תרחישים שונים שעלולים לקרות בזמן הנהיגה. הנהגים הצעירים הם פעמים רבות פזיזים ונוטים לקחת יותר סיכונים לעומת שכבות אחרות באוכלוסייה. בכדי למנוע מצב זה, יש להכין את הצעירים הצורה טובה יותר להתמודד עם הסכנות שבכביש – להוסיף שיעורי חינוך לתעבורה ובטיחות בדרכים מגיל צעיר, לקיים מבחן תיאוריה במסגרת בית הספר ובנוסף להגביר את האכיפה במיוחד במקומות הבילוי ובחופשות ומועדים מיוחדים".

בירושלים הכי הרבה תאונות במעורבות נהגים צעירים

בירושלים היו 335 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (גילאי 15-24) בשנת 2016, ארבע מתוכן קטלניות.

בתל אביב היו 312 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (גילאי 15-24) בשנת 2016, ארבע מתוכן קטלניות.

בבאר שבע היו 128 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (גילאי 15-24) בשנת 2016, שש מתוכן קטלניות.

בחיפה היו 109 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (גילאי 15-24) בשנת 2016, אחת מהן קטלנית.

בחולון היו 75 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (גילאי 15-24) בשנת 2016, אחת מהן קטלנית.

בפתח תקוה היו 74 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (גילאי 15-24) בשנת 2016, אחת מהן קטלנית.

בראשון לציון היו 71 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (גילאי 15-24) בשנת 2016, שלוש מתוכן קטלניות.

אוכלוסיית הצעירים (15-24), היא אחת האוכלוסיות הפגיעות ביותר במדינת ישראל מתאונות דרכים, יחד עם קשישים וילדים. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא חוסר הניסיון של הנהגים הצעירים וחוסר יכולתם להתמודד עם סיטואציות חדשות ומסוכנות בכביש. לכן, תקופת הליווי הקבועה בחוק היא חשובה וקריטית כי היא מאפשרת לצעירים ללמוד מנהג ותיק.

כדי לצמצם את הסיכון הגבוה של נהגים צעירים להיות מעורבים בתאונת דרכים וכדי להפוך את תקופת הליווי לאפקטיבית חברה עמותת אור ירוק לחברת איתורן ויחד הן פיתחו את אפליקציית הליווי "אור ירוק" שזמינה החל מהשבוע שעבר גם באייפון וגם באנדרואיד.

האפליקציה המבוססת מיקום  (GPS) מאפשרת לחשב את זמני הנסיעה (כמה שעות נסענו בכל יום), את תנאי הדרך (יום, לילה, גשםׂ) האם הנסיעה בוצעה בדרך עירונית או בין עירונית. בכל נקודה במהלך הנסיעה ניתן להכניס את מיקום הרכב במפה ולתת טיפ חיובי והערה שלילית והסבר קצר. לדוגמא אם הנהג הצעיר השתלב יפה בתנועה הסואנת ניתן לתת טיפ חיובי שנשמר לאורך המפה ובסיום הנסיעה ניתן לראות את הדרך שבה נסענו ואת הנקודות החיוביות והשליליות, לנתח כל פעולה ולהפיק את תובנות שיחזקו את הנהג. כל המידע נשמר וככל שיהיה לנהג יותר ניסיון נראה איך הוא עושה פחות ופחות טעויות.