לא חסרות סיבות להשמין בחגים, זה בטוח. היציאה מהשגרה, ארוחות החג הצפופות ועתירות המזון (והרי לא נעז להעליב את המארחים ולא להעמיס עוד פרוסת עוגה על הצלחת), הטמפרטורות שיורדות ומגבירות את התיאבון - הכול נכון, וזאת באמת התמודדות לא פשוטה. ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת מאמינה שלפחות חלק מהפתרון נמצא בראש, קרי: לזכור שחגי תשרי עמוסים במשמעות, שהיא הרבה מעבר לאכילה (מופרזת), ולהעמיק להרהר גם בה. מוכנים?

כלים
לעבור בשלום את ארוחות החג
לעבור בשלום את ארוחות החג

ראש השנה -ארוחת החג הראשונה, הפותחת את השנה החדשה, היא חגיגית במיוחד. בארוחה זו נוהגים לאכול מאכלים המסמלים את התקוות והמשאלות לקראת השנה החדשה: מזונות מתוקים כמו תפוח בדבש, תמרים או חלה בדבש על מנת שהשנה הבאה תהיה מתוקה, רימונים המסמלים פריון וריבוי מצוות כריבוי הגרגירים שבו, דגים המסמלים פריון וברכה.

בארוחת ליל החג אמצו לכם מספר כללים פשוטים:

1. אם לשולחן מוגשים פריטי מזון דומים, כמו שניים שלושה מיני בשרים או ארבעה מיני סלטים, או שתי פשטידות או שלוש עוגות, עצרו רגע וחישבו: איזה מכל אלה אני הכי אוהב? מה הכי הייתי רוצה לאכול? איכלו רק אותו. על כל היתר - ותרו.

2. אם אתם מתפתים לטעום עוד ועוד מכל מזון המונח על השולחן, זה הזמן לעשות אתנחתא ופשוט לזוז מהמקום. צאו למרפסת, הציעו עזרה למארחים, שתו מים, הניחו את המזלג והשתתפו בשיחה. פסק זמן קצר מאפשר לרוב לשלוט על האכילה כמו גם לאפשר לגוף להגיע לתחושת שובע וליהנות מאוכל.

3. הסתפקו בארבעה פריטי מזון בלבד. כן כן, כולל הקינוח.

ונניח שבארוחת ליל החג מעדתם וזללתם. מה עושים למחרת? לא, לא תעשו את הטעות הנפוצה ותענישו את עצמכם בצום. יום החג הוא יום חדש , חיזרו לשגרה ולאכילה הרגילה.

יום כיפור -“ועיניתם את נפשותיכם”. כן, זהו יום צום קשה וכך הוא אמור להיות. הארוחה האחרונה שלפני הצום הנאכלת לרוב בשעות הצהרים מסמלת את השמחה על שהגיע זמן הכפרה וטיהור החטאים. נהוג לאכול בה מזון קל לעיכול הכולל פחמימות כמו תפוחי אדמה, פסטה, אורז וירקות. עדיף להימנע מקטניות, דגים ועוף. בתום הצום מומלץ לשתות שתייה פושרת (לא חמה מידי ולא קרה מידי) מלווה בפרוסת עוגה פשוטה בחושה או 1-2 פרוסות לחם או חלה מרוחות בגבינה לבנה. לאחר כשעה מומלץ לאכול את הארוחה המבדלת: מומלץ שגם היא תהיה ארוחה קלה וחלבית.

סוכות -ממועדי העלייה לרגל המוזכרים בתורה. זהו חג המשלב חגיגה חקלאית, “ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר כפות תמרים וענף עץ עבות וערבי נחל ושמחתם לפני ה’ אלוהיכם”, עם חגיגה דתית ולאומית: שתי דרכים לחגוג את עבודת השם בחילופי עונות השנה מקיץ לחורף. אירוח הוא תמה מרכזית בחג הסוכות, ונהוג לארח קרובים ושכנים בסוכה. זה זמן של שיחה, של התקרבות, של הכרות; לאו דווקא של אכילה. אם מוגשת ארוחה בסוכה, כדאי לשמור על כלל “ארבעת הפריטים” מראש השנה, ולזכור ששמירה על המשקל – ולא ירידה במשקל היא הישג יפה דיו.